هدف قرار گرفتن دفتر نخست‌وزیر و وزارت خارجه انگلیس توسط جاسوس‌افزار اسرائیلی خبرساز شد.
کد خبر: ۱۳۶۲۷۱۵
به گزارش جام جم آنلاین، آزمایشگاه «سیتیزن لب» دانشگاه تورنتوی کانادا خبر داد که دفتر بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و همچنین وزارت خارجه این کشور با جاسوس افزار «پگاسوس» هدف قرار گرفتند.

روزنامه «گاردین» خبر داد: «به بوریس جانسون گفته شده است که دفتر او در داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیر انگلیس) با استفاده از پگاسوس نرم‌افزار هک پیچیده‌ای که می‌تواند تلفن را به یک دستگاه شنود از راه دور تبدیل کند، "چندین" بار احتمالا قرار گرفته است».

به نوشته این روزنامه، طبق گزارش روز دوشنبه آزمایشگاه «سیتیزن لب» دانشگاه تورنتو، امارات متحده عربی مظنون به سازماندهی حملات جاسوسی علیه خانه شماره ۱۰ (دفتر نخست‌وزیری انگلیس) در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بود».

گاردین ادامه داد: «پگاسوس یک نرم افزار هک یا نرم افزار جاسوسی است که توسط شرکت اسرائیلی ان‌اس‌اُ گروپ (NSO Group) تولید، به بازار عرضه و مجوزش به دولت‌های سراسر جهان داده شده است و این قابلیت را دارد که گوشی‌های دارای سیستم عامل آی‌او‌اس یا اندروید را آلوده کند».

بنا بر گزارش آزمایشگاه «سیتیزن لب»، حملات با استفاده از جاسوس افزار پگاسوس طی همین دو سال (۲۰۲۰ و ۲۰۲۱) علیه وزارت خارجه انگلیس هم انجام شده و این حملات به امارات متحده عربی، هند، قبرس و اردن مرتبط بودند.

کارشناسان و محققان این دانشگاه کانادایی در گزارش خود اعلام کردند که قادر به تعیین این موضوع نبودند که دقیقا چه افرادی در دفتر نخست‌وزیر انگلیس و وزارت خارجه این کشور هدف جاسوس افزار پگاسوس قرار گرفتند.

در گزارش این مرکز دانشگاهی آمده است: «ما تایید می‌کنیم که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ موارد مشکوک متعددی از آلودگی‌های جاسوس‌افزار پگاسوس را در شبکه‌های رسمی بریتانیا شامل دفتر نخست‌وزیر و وزارت خارجه و مشترک المنافع مشاهده کرده و به دولت بریتانیا اطلاع دادیم».

به گفته آزمایشگاه «سیتیزن لب»، منشا حملات با استفاده از پگاسوس علیه وزارت خارجه انگلیس با اپراتور‌های پگاسوس در امارات متحده عربی، هند، قبرس و اردن انجام شد و منشا حمله به دفتر نخست‌وزیر انگلیس با پگاسوس، امارات متحده عربی بود.

اواسط ژوئیه ۲۰۲۱ هفده سازمان رسانه‌ای گزارش داده بودند که از پگاسوس برای هک موفق ۳۷ گوشی هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر فاش کرده بودند که این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی از کشور‌ها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده است.
 
منبع: فارس
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها