کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین نسبت به افزایش جمعیت زنان سالمند در کشور هشدار می‌دهند

تنها مثل زنان سالمند | درد پیری، تنهایی و بیماری

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: امسال دستگاه‌های عضو این شورا، برنامه‌های جاری خود را مانند قبل انجام می‌دهند و باتوجه به اینکه برنامه اقدام ملی سالمند در اسفند ماه ۱۴۰۰ آماده شد، برنامه‌هایی که مبتنی بر سند ملی سالمندان است از سال ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۶۲۶۹۷
به گزارش جام جم آنلاین، حسام‌الدین علامه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون در فصل بهار و تابستان با دستگاه‌ها درباره اینکه اولویت برنامه‌های آن‌ها چیست، رایزنی می‌شود و با سازمان برنامه و بودجه تعامل می‌کنیم تا ردپای سندملی در بودجه سال ۱۴۰۲ دیده شود که البته بستگی به توجه و تصمیم سازمان برنامه دارد.

وی اضافه کرد: بودجه سال ۱۴۰۲ پاییز امسال به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود تا در فصل زمستان در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و اجرای آن برای سال آینده است.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان درباره برنامه‌های این دبیرخانه از جمله تصمیم‌گیری و مدل‌سازی برنامه‌های سالمندی نیز گفت: هنوز بودجه‌ای برای اجرای این برنامه‌ها ابلاغ نشده و احتمالا تا چند هفته آینده این بودجه ابلاغ خواهد شد.

علامه افزود: فعلا بودجه عمومی آمده و باید صبر کنیم تا بودجه تفصیلی در اردیبهشت ماه مشخص شود که این بودجه براساس فعالیت‌های سالانه و عملیاتی است.

وی با بیان اینکه اکنون از دستگاه‌ها خواسته‌ایم برنامه‌های اولویت‌دار سالمندی خود را اعلام کنند، اضافه کرد: دبیرخانه شورای ملی سالمندان برای مدلسازی کار‌های پژوهشی اجتماع‌محور مانند برنامه آموزش و تدوین شهر دوستدار سالمند بودجه دارد.

سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی کشور، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی، کمیته امداد، سازمان تأمین اجتماعی، نیرو‌های مسلح و متخصصین دانشگاهی عضو شورای ملی سالمندان هستند.

سازمان برنامه و بودجه کشور «سند ملی سالمندان کشور» را فروردین ماه سال ۱۴۰۰ با رویکرد پرداختن به پدیده سالمندی به عنوان یک فرصت و ظرفیت برای جامعه منتشر کرد. در تهیه این سند، ۱۷ دستگاه عضو شورای ملی سالمندان کشور و ۲۳ دستگاه دیگر مشارکت داشته‌اند.

سند ملی سالمندان دارای ۶ هدف اصلی شامل ارتقای سطح فرهنگی جامعه در زمینه پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان، ارتقای سرمایه و حمایت‌های اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز امور سالمندی و امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان است.

براساس آخرین آمار اعلام شده، جمعیت سالمند ایران هشت میلیون و ۸۶۳ هزار نفر است.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها