امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان شامگاه دوشنبه در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کرد.
کد خبر: ۱۳۶۲۶۶۳

به گزارش ایسنا، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه هیات حاکمه موقت افغانستان در این تماس تلفنی ضمن ابراز تاسف عمیق خود از حوادث اخیر و تعرض به نمایندگی‌های کشورمان در کابل و هرات، نسبت به تامین امنیت کامل اماکن دیپلماتیک، دیپلمات‌ها و کارکنان جمهوری اسلامی ایران در این کشور اطمینان داد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد: چند میلیون نفر از برادران و خواهران افغانستانی طی بیش از چهل سال گذشته مهمان جمهوری اسلامی ایران بوده و از امکانات لازم و مناسب بهره‌مند می‌باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان از این که تبلیغات سوء، هدفدار و دورغین پخش شده در برخی شبکه‌های اجتماعی توسط دشمنان و معاندان روابط خوب دو ملت همسایه ایران و افغانستان باعث وقوع برخی حوادث ناراحت کننده شده است، اظهار تاسف کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات خود با طرف افغانستانی در اوایل این ماه در شهر «تون شی» چین در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان، تاکید کرد: جمهوری اسلامی نگاهی مثبت و سازنده به افغانستان داشته و تبادل هیات برای همکاری‌های بین دو کشور، ارسال کمک‌های بشر دوستانه و فعال نگه داشتن نمایندگی‌های خود برای ارائه خدمات به مردم افغانستان در همین چارچوب بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: بدیهی است در مقابل، از هیات حاکمه موقت افغانستان انتظار داریم در زمینه حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران، کنترل مرز‌ها و عدم اجازه به عابرین غیر مجاز و همچنین عمل به تعهدات دوجانبه خود مطابق قرارداد‌های لازم الاجرای فی مابین از جمله در حوزه حقابه ایران و آب‌های مرزی همکاری لازم و جدی را داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین ضمن استقبال از دستور هیات حاکمه موقت مبنی بر ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان، از آمادگی کشورمان برای همکاری با افغانستان برای توسعه کشت جایگزین خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری دو کشور، مشکل قاچاق مواد مخدر بر طرف شود.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان ضمن قدردانی از مهمان نوازی دولت و مردم ایران و ارائه خدمات گسترده به مردم این کشور در شرایط سخت و دشوار، بر اهتمام این کشور برای توسعه و گسترش روابط و همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و ملت همسایه و مسلمان تاکید کرد و اطمینان داد که از هیچ تلاشی برای رفع نگرانی ایران دریغ نخواهد کرد.

امیرخان متقی موضوع حقابه ایران را مورد توجه قرار داد واز اعزام هیات تخصصی ایران بدین منظور به افغانستان استقبال کرد.

همچنین وی بر جدیت طالبان برای مقابله با مواد مخدر تاکید کرد.
 
منبع: ایسنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها