کد خبر: ۱۳۶۲۳۸۵
فضای غرب‌آسیا شاهد یک دگرگونی و تحول اساسی است. برخی گمان می‌کنند که با توجه به تحرکات جریان‌های تکفیری و همیاری غرب و آمریکا، موضوع فلسطین به فراموشی سپرده می‌شود و پشت پرده رژیم صهیونیستی می‌تواند اهداف نامشروع خود را خود به‌عنوان یک کشور با هویت مورد قبول جوامع جهانی و دولت‌های منطقه جابیندازد اما با این وصف ما شاهد تحولی تحت‌عنوان بیداری مردم در سرزمین‌های اشغالی، مسلح‌شدن کرانه باختری رود اردن و یکدست‌شدن همه گروه‌های فلسطینی با هدف اخراج اشغالگران هستیم.

نکته دیگر این‌که بحران اوکراین، تحولات و رخدادهایی که در این بخش از جغرافیای سیاسی رخ داده بسیاری از مسائل را روشن کرده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین سال ۲۰۲۰ در یک موضعگیری آشکار ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر یک کشور کوچک صهیونیستی در این منطقه تاسیس شود و این مساله حکایت از همراهی و همکاری غرب و اسرائیل برای ایجاد یک کانون صهیونیسیتی جدید دارد.

سرزمین‌های اشغالی هم طی این سال‌ها تحولات زیادی را به خود دید. از زمان دونالد ترامپ پشتیبانی از اسرائیل فزونی یافت و حتی تلاش‌های زیادی از سوی ایالات‌متحده برای تغییر پایتخت صورت گرفت. بااین‌وصف استقبال چندانی از این طرح از سوی کشورها صورت نگرفت.
 
جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته همواره بر حمایت از مردم فلسطین تاکید کرده و آن چیزی که امروز در سند سازمان‌ملل از سوی وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده این است که ما خواهان برگزاری یک انتخابات شامل همه فلسطینی‌های داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی برای تعیین‌تکلیف‌شدن آینده مدیریت کشور هستیم. این موضع همیشگی ایران بوده است و این سیاست همچنان ادامه دارد.

سال‌های پرفرازونشیبی بر جریان مقاومت گذشت. زمانی بود که اسرائیل بر توانایی گنبدآهنین خود می‌نازید اما بعد از وقوع تحولاتی مثل جنگ‌‌های ۳۳روزه، ۲۲روزه، هشت‌روزه و سه‌روزه شاهد بسط و گسترش اعتراضات مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی هستیم و در ماه مبارک رمضان امسال این مقاومت به اوج خود رسید.
 
با این‌که رژیم صهیونیستی در مواجهه با مردم در مسجدالاقصی از سیاست مشت‌آهنین استفاده کرد اما بااین‌وصف، مردم و رزمندگان فلسطینی از مواضع خود عقب‌نشینی نکردند. این مقاومت در کنار سایر مشکلات و بحران‌هایی که اسرائیل با آنها دست‌به‌گریبان است باعث شده در کنست اسرائیل ۶۰ نماینده مخالفت خود را با دولت نفتالی بنت اعلام کردند.

آرایشی که امروز نیروهای مقاومت در داخل سرزمین‌های اشغالی گرفتند حاکی است مقاومت همچنان با قوت و قدرت به مقابله خود با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد با توجه به تحرکات اخیر، پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره نابودی رژیم اشغالگر قدس بیش از پیش به تحقق نزدیک شده است.
 
عبدا... سهرابی دستیار وزیر خارجه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها