رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تشریح کرد

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از شنبه/خیزش گرد و خاک در برخی مناطق؛ فردا

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران:

تهرانی ها روز ۲۲ فروردین سه میلیارد و ۶۰ میلیون لیتر آب مصرف کردند

میزان مصرف آب تهران در بیست و دومین روز فروردین ماه درحالی به سه میلیارد و ۶۶ میلیون متر مکعب رسید که میزان ذخایر آب سدهای آن نسبت به دوره بلندمدت ۵۳ ساله با کاهش ۲۸ درصدی همراه شده که این موضوع ضرورت توجه جدی تر به مسئله صرفه جویی را دوچندان می سازد.
کد خبر: ۱۳۶۱۹۹۰

به گزارش جام جم آنلاین، افزایش دمای هوا در روزهای اخیر به خصوص در تهران میزان مصرف آب را در این کلان شهر کشور به طور چشمگیری افزایش داده است.

این افزایش مصرف در حالی است که به گفته «محمد شهریاری» مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: اکنون حجم ذخیره سدهای پنجگانه تهران به ۴۵۳ میلیون متر مکعب رسیده که در مقایسه با روز مشابه سال گذشته که ۷۱۷ میلیون متر مکعب بود، کاهش ۲۶۵ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد.

وی افزود: از ابتدای فروردین ماه امسال ورودی آب به مخازن سدهای پنجگانه تهران حدود ۱۳۶ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۲۱۶ میلیون متر مکعب) شاهد کاهش ۳۷ درصدی هستیم.

شهریاری درباره وضعیت بارشی امسال تهران، ادامه‌ داد: از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ماه ۱۴۰۰) تاکنون ۱۵۵.۳ میلیمتر بارش در محدوده عملکرد استان تهران به وقوع پیوسته که در مقایسه با متوسط دوره بلندمدت ۵۳ ساله که ۲۱۶ میلیمتر بارش داشته ایم، کاهش ۲۸ درصدی داشته است.

تهران به مدت ۹۲ روز کمبود آب دارد

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره اینکه برخی می‌گویند تهران به مدت ۹۲ روز کمبود آب دارد، گفت: این حرف درستی نبوده و با توجه به منابع آبی تامین کننده آب شرب تهران اعم از حجم آب ورودی به مخازن سدهای پنج‌گانه از طریق رودخانه های دائمی بالادست آنها و منابع آب زیرزمینی، برنامه ریزی تامین آب شرب پایتخت انجام می‌شود البته ناگفته نماند که وضعیت ذخایر آبی سدهای کشور هم از وضعیت چندان مطلوبی برخودار نیست.

تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب کشور نشانگر آن است که حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا انتهای شهریور۱۴۰۱) تا بیستم فروردین امسال به رقم ۲۵ میلیارد و ۷۱ میلیون متر مکعب رسیده است.

این در حالی است که پارسال و در همین بازه زمانی حجم آب موجود در سدهای کشور ۲۹ میلیارد و ۴۸ میلیون متر مکعب بوده که کاهش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

«اتابک جعفری» در روزهای اخیر درباره وضعیت تابستان ۱۴۰۱ گفت: تابستان امسال با توجه به شرایط نامناسب بارندگی در سال گذشته و شرایط پیش‌رو، تابستان خاصی است و باید شرایط ویژه‌ای تعریف کنیم که در چهاربخش اقدام های فنی، مدیریتی، فرهنگ‌سازی و قانونی برنامه‌هایی باید تعریف شود.

جعفری افزود: در بحث اقدام های فنی باید مدیریت تامین و توزیع و حفر و تجهیز چاه در مدت زمان مناسب مدنظر باشد. همچنین هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی هم در این زمینه بسیار مهم است، شهرداری‌ها، چاه‌های با کیفیتی که در اختیار دارند را باید مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در زمینه اقدام های مدیریتی هم ضرورت دارد که مدیران عامل به صورت پایدار در استان‌ها و در مناطق بحرانی حضور داشته باشند و وضعیت تامین و توزیع به صورت مستمر مورد پایش قرار گیرد.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها