یکی از قسمت‌های بدن که معمولا سلامت آن نادیده گرفته می‌شود، پاها هستند اما راه‌های ساده‌ای برای مراقبت از انگشتان پا و در نتیجه آسوده‌تر و سالم‌تر زندگی ‌کردن وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۶۱۳۱۳

 چند نکات دراین‌باره را به خاطر بسپارید:

پوشیدن کفش‌ های ثابت در روزهای متوالی

پوشیدن یک کفش ثابت در طول روزهای متوالی به سلامت پاها آسیب می‌رساند. به گفته دکتر جکی سوترا، جراح پا، پوشیدن کفش‌های یکسان در روزهای متوالی می‌تواند باعث خستگی پا شود زیرا مدام به قسمت‌های ثابتی از پا هنگام راه ‌رفتن فشار وارد می‌شود. از این‌رو لازم است چند جفت کفش راحت داشته باشید و آنها را در طول هفته عوض کنید.

پوشیدن کفش‌ های فرسوده

نکته مهمی که در استفاده از کفش‌های کهنه باید بدانید این است که پوشیدن کفش‌های فرسوده در راه رفتن اختلال ایجاد می‌کند و باعث ایجاد درد می‌شود.

دکتر سوترا می‌گوید: کفش‌های فرسوده معمولا پاهای شما را کج می‌کنند و شما مجبور می‌شوید به شکلی نامناسب پایتان را به زمین بگذارید. حتی تکرار کوچک‌ترین زاویه انحرافی هنگام راه رفتن می‌تواند به پاها آسیب برساند و باعث درد کمر و لگن شود؛ بنابراین مراقب کفی‌ کفش باشید و وقتی متوجه ایجاد ساییدگی در آنها شدید، کفش یا کفی آن را تعویض کنید.

پوشیدن کفش‌ های تخت

شاید با پوشیدن کفش‌های راحتی و دمپایی در رفت‌وآمدها احساس راحتی کنیم اما این نوع کفش‌ها معمولا از قوس پا پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین اگر در طول هفته برای رفتن به سر کار از این نوع کفش‌ها استفاده کنید خود را در معرض مشکلاتی مانند بونیون، انگشت چکشی و قوس افتاده قرار می‌دهید.

نادیده گرفتن لکه‌ های خشک یا پوسته‌پوسته ‌شدن کف پا

خشکی پوست کف پا ممکن است در‌نهایت‌ به بروز ترک‌های پوستی منجر شود که با گذشت زمان این شرایط می‌تواند تشدید شده و به عفونت بینجامد. استفاده از سنگ‌پا در حمام، مرطوب‌کردن مرتب کف پا و استفاده از کرم ضد‌قارچ از راه‌های مقابله با این مشکل و حفظ سلامت پاهاست.

زیاد ورزش‌ کردن با پای برهنه

هرچند ورزش با پای برهنه در مواردی مانند یوگا و پیلاتس اجتناب‌ناپذیر است با این حال مطمئن شوید تنوع کافی در برنامه روزانه خود دارید.

دکتر سوترا می‌گوید: افرادی که چندبار در هفته تمرین‌هاي مشابهی را با پای برهنه انجام می‌دهند، ممکن است درد تاندون، پاشنه پا و حتی درد مفاصل را تجربه کنند. برای نجات خود از درد بیشتر، مطمئن شوید ترکیبی از تمرین‌های ورزشی با کفش ورزشی و پای برهنه را انجام می‌دهید.

نپوشیدن دمپایی در خانه

دکتر سوترا می‌گوید: ما مدت زمانی را که در خانه با پای برهنه می‌گذرانیم دست‌کم می‌گیریم. با گذشت زمان، به‌خصوص اگر کف خانه چوبی یا کاشی باشد، لایه چربی طبیعی در کف پاها فرسوده می‌شود و شما کم‌کم احساس می‌کنید که پایتان فقط پوست و استخوان است. دکتر سوترا توصیه می‌کند، برای حفظ سلامت پا در خانه از دمپایی ارتوپدی استفاده کنید.

۶ اشتباه رایج که سلامت پا را به خطر می‌اندازد

 

یاسمین مشرف - دانش و سلامت / روزنامه جام جم

منبع: ba-bamail.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها