صف طولانی اسرائیلی‌ها برای خرید از فروشگاه مواد غذایی 

وحشت به صف!

عملیات استشهادی در قلب تل آویو ۱۳ کشته و زخمی بر جاگذاشت

«رعد» فلسطین بر سر صهیونیست‌ها

عملیات استشهادی موفقیت‌آمیز یک جوان فلسطینی در خیابان دزنگوف واقع در تل‌آویو ۲ کشته و ۱۱ زخمی برجای گذاشته است. عملیات اخیر، چهارمین عملیاتی است که طی سه هفته اخیر در اراضی اشغالی صورت گرفته و امنیت رژیم اشغالگر قدس را به چالش کشیده است.
کد خبر: ۱۳۶۱۲۲۹
به گزارش جام جم آنلاین، از سوی دیگر، این عملیات درست در زمانی صورت گرفته که به‌واسطه از اکثریت افتادن کابینه نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، باردیگر شاهد وقوع بحران سیاسی در تل‌آویو هستیم.

در حالی که رژیم صهیونیستی مدعی تسلط کامل بر امنیت شهر‌ها و مناطق گوناگون اراضی اشغالی بود، وقوع عملیاتی برق‌آسا در قلب تل‌آویو، شوک دیگری را به مقامات این رژیم وارد ساخته است. خیابان دزنگوف، یکی از بزرگ‌ترین خیابان‌های تل‌آویو محسوب می‌شود. خیابانی که بنابر ادعای مقامات موساد و شاباک، تحت کنترل امنیتی کامل قرار داشته است. این عملیات نه‌تن‌ها ضعف صهیونیست‌ها در حفاظت از اراضی اشغالی را به چالش کشید، بلکه منجر به اثبات توان عملیاتی فلسطینیان در نفوذ به عمق تل‌آویو، حیفا و عمق استراتژیک صهیونیست‌ها دارد. پس از وقوع این عملیات، مقامات رژیم اشغالگر قدس از ساکنان اراضی اشغالی در سرتاسر این رژیم خواستند تا از منزل خارج نشوند! تکرار این هشدار‌ها طی ماه‌های اخیر، سبب شده است تا پدیده‌ای به نام مهاجرت معکوس در آینده، نمود و عینیت بیشتری در سرزمین‌های اشغالی پیدا کند.

شهادت یک قهرمان

یکی از موضوعاتی که در تحلیل حوادث اخیر باید مدنظر قرار گیرد، مربوط به ورود تخصصی‌ترین نهاد امنیتی رژیم صهیونیستی با عنوان نیرو‌های ویژه مبارزه با تروریسم است. رسانه‌های فلسطینی از شهادت عامل عملیات تیراندازی به رستورانی در تل‌آویو خبر دادند؛ این شهید فلسطینی بعد از عملیات، با نظامیان صهیونیست موسوم به «نیرو‌های ویژه مبارزه با تروریسم» در نزدیکی منطقه «یافا» در فلسطین اشغالی درگیر شده بود. طبق گزارش «فلسطین الیوم» نام عامل عملیات در تل‌آویو و تیراندازی به یک رستوران، «رعد فتحی حازم» جوان ۲۹ ساله فلسطینی، از اردوگاه «جنین» بوده است. منابع عبری ادعا کرده‌اند دو نفر از سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) بعد از شناسایی این فرد، از او خواسته‌اند که تسلیم شود، اما او به سمت‌شان شلیک کرده است. نظامیان صهیونیست نیز متقابلا به سوی او تیراندازی کرده و او را به شهادت رسانده‌اند.

شوک فلسطینیان به صهیونیست‌ها

سردرگمی مقامات رژیم صهیونیستی پس از وقوع عملیات استشهادی اخیر، کاملا مشخص است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از عملیات استشهادی اخیر که منجر به کشته شدن دو صهیونیست در تل‌آویو شد، تهدید کرد که بنابر احتمال وقوع عملیات‌های بیشتر، در بالاترین حد از آمادگی قرار گرفته‌اند. براساس بیانیه‌ای که از سوی دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منتشر شده، بنت از سرویس‌های امنیتی اسرائیلی به‌دلیل یافتن و به شهادت رساندن مبارز فلسطینی تقدیر کرده است، بدون آن‌که به ضعف امنیتی و اطلاعاتی این رژیم در جلوگیری از وقوع عملیاتی شوک‌آور در قلب تل‌آویو اشاره کند. بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم تهدید کرده است که «بهای سنگینی» را به عاملان این حملات تحمیل خواهد کرد و قول داد که «عملیات علیه موج تروریسم» را گسترش دهد، درست مانند تهدیدی که پس از عملیات اخیر حیفا (که به کشته شدن چهار صهیونیست منجر شد) صورت داد.

بحران سیاسی در تل‌آویو

عملیات استشهادی اخیر در حالی رخ داده است که کابینه نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس اکثریت کرسی‌های خود در پارلمان از دست داده است. چهار انتخابات در دو سال در اراضی اشغالی برگزار شده و تشکیل کابینه‌ها با چالش روبه‌رو بوده است تا این‌که ژوئن ۲۰۲۱ یک کابینه جدید با ائتلاف هشت حزب سیاسی در اسرائیل تشکیل شد. اکنون این ائتلاف جدید هم با اکثریت شکننده خود دچار مشکل شده است.
 
عیدیت سیلمن، یکی از اعضای حزب یامینا به رهبری نفتالی بنت و رئیس ائتلاف در پارلمان، با صدور بیانیه‌ای استعفای خود را اعلام کرد. سیلمن در بیانیه خود تاکید کرد اختلافات با حزب چپ مرتص سبب استعفای او بوده است. سخنگوی سیلمن روز چهارشنبه ۱۷ فروردین (۶ آوریل) اعلام کرد که او از ائتلاف سیاسی حاکم خارج شده است؛ بنابراین ائتلاف نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس که تا قبل از آن، از حمایت ۶۱ نماینده کنست (از ۱۲۰ نماینده) برخوردار بود، اکثریت شکننده خود را در پارلمان این کشور از دست داده است. در چنین شرایطی برخی منابع صهیونیستی از احتمال انحلال دولت و کنست و برگزاری دوباره انتخابات زودهنگام در اراضی اشغالی خبر داده‌اند. نتانیاهو و حزب لیکود هم‌اکنون در تلاش است تا از اختلافات داخلی کابینه نفتالی بنت استفاده کند. حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، در روز‌های گذشته با سیلمن به یک توافق محرمانه دست یافت و در صورت تشکیل کابینه جدید به رهبری این حزب، او وزیر بهداشت خواهد بود. بنیامین نتانیاهو رهبر اپوزیسیون و نخست‌وزیر سابق، از تصمیم شجاعانه سیلمن صحبت کرده است. نتانیاهو گفته اگر او به اپوزیسیون بپیوندد، با آغوشی باز و با احترام کامل از او استقبال خواهد شد.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها