کد خبر: ۱۳۶۱۲۲۵
نوزدهمین سفر استانی رئیس‌جمهور با حضور در استان البرز کلید خورد. واقعیت آن است که آقای رئیسی شیوه جدیدی را در حکمرانی آغاز کرده‌اند که مبتنی بر آن ارتباط دولت و بدنه دولت و همچنین شخص رئیس‌جمهور با مردم دچار یک تغییر اساسی شده است. این رویکرد قطعا می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های اجرایی کشور بسیار تاثیرگذار و نقش‌آفرین باشد. وقتی رئیس‌جمهور از نزدیک با مشکلات آشنایی پیدا کنند و رو در رو با مردم سخن بگویند، راحت‌تر در جریان شرایط کشور قرار می‌گیرند و طبعا این مساله کاملا متفاوت است با زمانی که مسؤولان اجرایی کشور پشت میز بنشینند و صرفا به خواندن گزارش‌ها و بولتن‌هایی درباره معضلات موجود بسنده کنند.

این تغییر رویکرد در عرصه هدایت سکان اجرایی کشور به زودی نتیجه خود را در عرصه عملی نشان خواهدداد. به عنوان نمونه می‌توان به وجود صف‌های طولانی برای خرید مرغ و گوشت در سال گذشته اشاره کرد که در ایام نوروز امسال ما دیگر شاهد این صف‌ها برای خرید اقلام پروتئینی نبودیم. گرچه این موادغذایی همچنان گران است، اما در واقع نحوه توزیع آن از سوی مسؤولان امر مدیریت شد. این تنها یک نمونه از نتیجه حضور میدانی مسؤولان و کارگزاران اجرایی در صحنه است. از دیگر ثمرات و فواید حضور میدانی مسؤولان و همچنین تعدد سفر‌های استانی این است که در هر سفر موارد اهم احصا و با بهره‌گیری از نظر کارشناسان، برای آن‌ها چاره‌اندیشی می‌شود.

نکته دیگر این‌که داشتن راهبرد برای اداره کشور، یک ضرورت به‌شمار می‌آید. به هر صورت، راهبردهایمان برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف کلان و منطقه‌ای باید مشخص باشد. متاسفانه در برخی موارد نه تنها راهبرد‌ها مشخص نیست بلکه به تبع آن تاکتیک مشخصی هم نداریم. همین مساله باعث روزمرگی در اداره کشور می‌شود؛ بنابراین اگر سفر‌ها براساس برنامه و اهداف مشخصی انجام پذیرد و نتایج آن جمع‌بندی و برای حل مشکلات، طرح کارشناسانه ارائه شود، باعث خواهدشد راهبرد‌ها به صورت دقیق تبیین و تاکتیک‌ها برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شود و این مساله باعث می‌شود اداره کشور از حالت روزمرگی خارج شود.
موضوع دیگر این‌که ما در آستانه برنامه هفتم قرار داریم. دولت برای تدوین این برنامه می‌تواند جهشی را در کشور ایجاد کند به شرط این‌که آنچه در برنامه می‌آید از سه‌مشخصه عملیاتی بودن، واقعگرا بودن و آرمانی بودن برخوردار باشد.

عجین کردن این سه ویژگی در برنامه البته کار مشکلی است، اما در عین حال سفر‌های استانی می‌تواند برنامه‌ریزان کشور را برای ارائه یک برنامه مشخص، منطقی و علمی آماده کند.
 

علیرضا سلیمی عضو هیات‌رئیسه مجلس / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها