معاون دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت:

روزه‌ داری صحیح به پاکسازی بدن کمک می‌کند

یک متخصص مغز و اعصاب توضیح داد:

بیماران خاص در چه شرایطی روزه بگیرند

یک متخصص بیماری های مغز و اعصاب با بیان اینکه مبتلایان به بیماری های خاص هم می توانند روزه ‌داری ‌کنند، نکاتی را برای این قبیل از بیماران مطرح کرد.
کد خبر: ۱۳۶۰۸۱۵

به گزارش جام جم آنلاین، فرزاد اشرافی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که به میگرن مبتلا هستند می‌توانند روزه بگیرند یا خیر، اظهار کرد: در موارد خاص حملات میگرنی در ماه مبارک رمضان می‌تواند تشدید شود.

وی افزود: کم خوابی، کاهش مصرف کافئین، کاهش قندخون و کم آبی بدن زمینه ساز بروز حمله‌های میگرنی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به افراد مبتلا به سردردهای میگرنی توصیه کرد: این افراد باید چند ماه قبل از ماه رمضان مصرف کافئین را کاهش دهند تا بدن آنها به کمبود کافئین عادت کند.

خواب کافی، اجتناب از استرس و پرهیز از مصرف غذاهای حاوی قند بالا توصیه دیگر این متخصص مغز و اعصاب به روزه داران مبتلا به میگرن برای پیشگیری از بروز و یا تشدید حمله‌های این بیماری است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره روزه گرفتن در مبتلایان به ام اس نیز توضیح داد: بیشتر مبتلایان به بیماری MS که بیماری آنها کنترل شده و درمان‌های دارویی را دنبال می‌کنند می‌توانند مانند سایر افراد روزه بگیرند.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه با بیان این که برخی نشانه‌ها در افراد مبتلا به ام اس مثل خستگی روزانه، گزگز در اندام‌ها و سرگیجه با گرسنه ماندن تشدید می‌شود، گفت: اگر این علامت‌ها بعد از افطار بهبود پیدا کند روزه گرفتن برای این افراد منعی ندارد.

اشرافی همچنین درباره افرادی که به فرم‌های پیشرفته ام اس مبتلا هستند و تحت درمان با داروهای کورتون، ضد تشنج و اسپاسم هستند نیز، افزود: این افراد هرگز خودسرانه اقدام به روزه گرفتن نکنند و حتماً با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در ادامه ارتباط مبتلایان به پارکینسون و روزه داری را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: افرادی که مبتلا به پارکینسون خفیف و یا متوسط هستند و توسط دارو بیماری خود را کنترل می‌کنند و یا در طول روز دو تا سه بار دارو مصرف می‌کنند، می‌توانند با جابه‌جایی ساعات استفاده از دارو، روزه بگیرند.

وی به مبتلایان پارکینسون توصیه کرد: از بی خوابی و خستگی مفرط اجتناب کنید همچنین در مواردی که بیماری پارکینسون پیشرفته و فاصله مصرف دارو بین دو تا سه ساعت است، و با عدم مصرف دارو اختلالات و نشانه‌های بیماری تشدید می‌شود، حتماً باید پیش از اقدام به روزه گرفتن با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنند.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها