معاون دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت:

روزه‌ داری صحیح به پاکسازی بدن کمک می‌کند

تقویت دستگاه ایمنی بدن، تقویت فعالیت‌های مغز، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش خطر ابتلا به دیابت و سرطان برخی از فواید روزه برای سلامتی هستند.
کد خبر: ۱۳۶۰۷۲۲
به گزارش جام جم آنلاین، از نظر پزشکی و علمی فواید روزه برای سلامتی بدن به اثبات رسیده است. تقویت دستگاه ایمنی بدن، تقویت فعالیت‌های مغز، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش خطر ابتلا به دیابت و سرطان برخی از فواید روزه برای سلامتی هستند.

بیشتر افراد روزه را به عنوان یک وظیفه دینی و شرعی انجام می‌دهند. اما فقط افراد کمی از فواید روزه برای سلامتی آگاه هستند. اگر روزه‌داران تمام نکات ایمنی و پزشکی روزه را رعایت کنند، روزه یک تمرین خوب برای حذف سموم بدن و کاهش قند و ذخایر چربی خون است. در این نوشتار ۸ مزیت روزه داری برای سلامتی که از نظر علمی ثابت شده، عنوان شده است.

۱- تقویت دستگاه ایمنی بدن
روزه داری دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند. هنگام روزه داری، بدن بسیاری از سلول‌های ایمنی آسیب دیده یا قدیمی را بازیافت می‌کند. این فرآیند منجر به تولید سلول‌های ایمنی جدید می‌شود که قوی‌تر و فعال‌تر هستند. علاوه بر این، روزه داری با کاهش رادیکال‌های آزاد و حذف سموم از بدن، دستگاه ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. از این رو، روزه گرفتن ممکن است درمانی برای بهبود سیستم ایمنی باشد.

۲- تقویت فعالیت‌های مغز
روزه به تقویت عملکرد حافظه، بهبودی پس از آسیب مغزی سکته مغزی و کمک به رشد نورون‌ها کمک می‌کند. روزه داری تولید فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) را که یک پروتئین است، تسریع می‌کند.
این پروتئین برای تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های عصبی مورد نیاز است. همچنین، BDNF ترشح برخی مواد شیمیایی دیگر را که برای مغز شما مفید هستند، افزایش می‌دهد. علاوه بر این، از سلول‌های مغز در برابر تغییرات مرتبط با بیماری پارکینسون و آلزایمر محافظت می‌کند. مطالعه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روزه می‌تواند از کاهش حافظه نیز جلوگیری کند.

۳. پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی
روزه می‌تواند به انسان کمک کند تا قلب خود را از بیماری‌های قلبی دور نگه دارد. اما چگونه ممکن است؟ روزه به بهبود فشار خون کمک می‌کند. روزه عمدتا با کاهش فشار خون سیستولیک عمل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که روزه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را که یکی از دلایل حمله قلبی است، کاهش دهد. همچنین روزه داری به کاهش کلسترول (به طور عمده لیپوپروتئین با چگالی کم / LDL) که مسئول باریک شدن رگ‌های خونی است، کمک می‌کند. همه این فعالیت‌ها خطر ابتلا به هر بیماری قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

۴- مقاومت در برابر سرطان
بر اساس مطالعات متعدد، روزه داری در مبارزه با سرطان موثر است. روزه گرفتن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را با کاهش ایجاد لنفوم، کاهش رشد تومور، و مقاومت در برابر گسترش سلول‌های سرطانی کاهش دهد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که روزه گرفتن برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند مفید است. پس روزه می‌تواند سلاحی برای مبارزه با سرطان باشد.

۵- کاهش خطر ابتلا به دیابت
روزه به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. روزه گرفتن می‌تواند حساسیت به انسولین را افزایش دهد. در دیابت نوع ۲، پانکراس قادر به تولید انسولین کافی برای کاهش سطح قند خون نیست. در نتیجه قند خون بالا می‌رود. اما اگر روزه بگیرید، قند خون شما برای تولید انرژی مصرف می‌شود. در نتیجه، سطح گلوکز خون کاهش می‌یابد. تحقیق دیگری که بر روی موش‌های دیابتی انجام شده است، نشان می‌دهد که روزه به جلوگیری از آسیب کلیه ناشی از دیابت کمک می‌کند؛ بنابراین روزه داری برای دیابت نوع ۲ مفید است.

۶- ارتقای متابولیسم
روزه به دستگاه گوارش استراحت می‌دهد و باعث تجدید قوای گوارشی می‌شود. روزه داری ممکن است سطح نوراپی نفرین، یک انتقال دهنده عصبی، را در جریان خون افزایش دهد که سیستم متابولیسم شما را نیز بهبود می‌بخشد. سیستم روده نیز با روزه داری تقویت می‌شود. بنابراین، روزه داری تأثیر مثبتی بر متابولیسم گوارش شما دارد.

۷- کاهش وزن
روزه نقش مهمی در کاهش وزن دارد. وقتی چیزی می‌خورید، از طریق دستگاه گوارش به انرژی تبدیل می‌شود. اما بخشی از غذای مصرفی شما به صورت چربی در بدن رسوب می‌کند که باعث حجیم شدن بدن می‌شود. در زمان روزه داری این روند مختل می‌شود. علاوه بر این، چربی‌های ته نشین شده ممکن است برای تولید انرژی در طول روزه داری بسوزند. با این کار، روزه گرفتن به شما کمک می‌کند تا وزن خود را کنترل کنید.

۸- افزایش طول عمر
میزان طول عمر با روزه تقویت می‌شود. با افزایش سن، متابولیسم بدن ضعیف می‌شود. این موضوع منجر به از بین رفتن بافت بدن می‌شود. سلول‌های بدن نیز ضعیف و پیر می‌شوند. اما اگر روزه بگیرید، سلول‌های پیر بدن با فرآیندی به نام «اتوفاژی» تجزیه می‌شوند. سپس متابولیسم تقویت می‌شود. در نتیجه، روند پیری کند می‌شود. مسلمانان در ماه رمضان روزه می‌گیرند. آن‌ها عادات غذایی خود را تغییر می‌دهند که این موضوع به سلامتی کمک می‌کند.
 
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها