فیفا جدیدترین رده بندی تیم های ملی فوتبال اعلام کرد

ایران همچنان در قله آسیا / حضور قطعی شاگردان اسکوچیچ در سید سوم جام جهانی

با شکست برابر کره جنوبی، در حال حاضر رتبه نخست آسیا از دست ایران و شاگردان اسکوچیچ خارج شده است.
کد خبر: ۱۳۵۹۶۳۹

به گزارش جام جم آنلاین، شکست برابر کره جنوبی علاوه بر اینکه باعث شد تا تیم ملی ایران صدر جدول رده بندی گره نخست از مرحله مقدماتی جام جهانی را از دست بدهد، حالا سبب شده است تا تیم ملی ایران با کسب امتیازات منفی، در آستانه قرعه کشی و سیدبندی رقابت های جام جهانی رتبه اول آسیا در رنکینگ فیفا را نیز با اختلافی میلی متری از دست بدهد.

تیم ملی فوتبال ایران پس از 11 سال برابر کره جنوبی تن به شکست داد. این اتفاق در حالی رخ داد که ملی پوشان امیدوار بودند تا ضمن غلبه بر کره جنوبی، شرایط در سایر قاره ها به نحوی رقم بخورد که تیم ملی ایران بتواند به سید دوم قرعه کشی رقابت های جام جهانی 2022 قطر راه یابد ولی با نتایج رقم خورده، این اتفاق دیگر غیرممکن است.

در حالیکه چند روز دیگر آخرین رنکینگ فیفا برای سیدبندی تیم ها جهت حضور در رقابت های جام جهانی اعلام می شود، اما از آنجایی که الگوریتم فیفا از قاعده و قانون خاص و ثابتی پیروی می کند، از اکنون مشخص است که تیم ملی ایران تا پیش از برگزاری دور پایانی مرحله مقدماتی جام جهانی، رتبه نخست آسیا را از دست داده است.

شکست برابر کره جنوبی، 13.7 امتیاز منفی را به حساب ایران منظور کرد و در سمت مقابل، پیروزی ژاپن برابر استرالیا باعث شد تا سامورایی ها 11 امتیاز مثبت دشت کنند و همین مسئله زمینه ساز پیشی گرفتن ژاپن از ایران شد.

با این احتساب، ایران به امتیاز 1559.19 نزول یافت و ژاپنی ها 1560.82 امتیازی شدند تا با اختلاف تنها 1.63 امتیاز، این تیم هاجیمه موریاسو باشد که پیش از برگزاری دور دهم و پایانی مرحله مقدماتی جام جهانی به رتبه 22 جهان و نخست آسیا صعود کرده و ایران در رده بندی جهانی با 2 پله سقوط به جایگاه بیست و سوم نائل آید.

با توجه به اینکه ژاپن در دور پایانی باید در خانه به مصاف ویتنام برود، تقریبا می توان گفت که پیروزی این تیم تا حدود زیادی قطعی است.

برتری سامورایی ها در این بازی طبق فرمول بندی فیفا برای آنها 5.13 امتیاز مثبت دارد تا جمع امتیازات ژاپن به عدد 1565.95 برسد. این در حالی است که پیروزی ایران بر لبنان برای تیم اسکوچیچ 5.3 امتیاز مثبت را در پی خواهد داشت و ایران نهایتا می تواند به امتیاز 1564.49 برسد که باز هم پایین تر از ژاپن قرار خواهد گرفت.

معادلات رنکینگ فیفا بعد از باخت به کره جنوبی

 

تنها توقف ژاپن در روز آخر برابر ویتنام و پیروزی ملی پوشان برابر لبنان می تواند ایران را یک بار دیگر به رتبه نخست آسیا در رنکینگ فیفا برساند.

تساوی ژاپن برابر ویتنام برای آنها 7.37 امتیاز منفی و شکست برابر این تیم، 19.87 امتیاز منفی را برای سامورایی ها در پی خواهد داشت.

البته ایران همچنان می تواند امیدوار باشد تا در آخرین رنکینگ فیفا بین 20 تیم نخست قرار بگیرد. در صورتی که پرو که اکنون در رتبه 21 دنیا قرار دارد در دیدار برابر پاراگوئه تن به شکست بدهد، 15.39 امتیاز منفی را در کارنامه خود خواهد دید و امتیاز کلی این تیم به عدد 1548.06 خواهد رسید که پایین تر از ایران است حتی تساوی نیز باعث منظور شدن 2.89 امتیاز منفی برای پرو است و در آن صورت آنها 1560.56 امتیاز خواهند داشت که باز هم ایران در رتبه بالاتری نسبت به این تیم قرار می گیرد.

سنگال که اکنون در رتبه نوزدهم دنیا جای دارد، اگر در دو دیدار رفت و برگشت برابر مصر تن به شکست بدهد، حدود 28 امتیاز منفی را کسب خواهد کرد و امتیاز این تیم تا حوالی 1560 کاهش خواهد یافت و در آن صورت تیم ملی ایران می تواند بالاتر از این تیم، ژاپن (در صورت عدم پیروزی برابر ویتنام) و پرو، در رتبه بیستم دنیا قرار بگیرد.

به هر شکل باید تا روز آخر مرحله مقدماتی جام جهانی در قاره های مختلف منتظر ماند و دید سرانجام تیم ملی ایران چه رتبه ای را در رنکینگ جهانی فیفا کسب خواهد کرد ولی شکست مقابل کره جنوبی عملا رویای حضور در سید دوم را از بین برد.

منبع: ورزش سه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها