متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری گفت: جوانه گندم ماده اصلی تشکیل دهنده سمنو است که غنی از ویتامین‌ های گروه B مانند B۶، B۱ و همچنین ویتامین E است، در جوانه گندم موادی مانند سلنیوم و منیزیم نیز وجود دارد که تاثیر بالایی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارند.
کد خبر: ۱۳۵۸۸۶۵

به گزارش جام جم آنلاین، سیاوش فاضلیان در خصوص فواید سمنو، اظهار کرد: سمنو یک دسر خوشمزه، مقوی و انرژی‌زا است که یکی از ارکان اصلی سفره هفت‌ سین نیز محسوب می‌شود، ماده اصلی تشکیل‌دهنده سمنو جوانه گندم است البته می‌توان از جوانه جو نیز در طبخ آن استفاده کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جوانه گندم ماده بسیار مفیدی است، افزود: این ماده غذایی غنی از ویتامین‌های گروه B مانند B۶، B۱ و همچنین ویتامین E است، در جوانه گندم موادی مانند سلنیوم و منیزیم نیز وجود دارد که تاثیر بالایی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از متخصصان معتقد هستند که جوانه گندم در سلامتی پوست بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند با مواد آنتی اکسیدان که در خود دارد به شادابی و زیبایی پوست کمک بالایی داشته باشد همچنین افرادی که به یبوست مبتلا هستند و یا احساس خستگی و بی‌حالی دارند می‌توانند برای رفع این مشکلات از سمنو استفاده کنند.

فاضلیان عنوان کرد: والدین می‌توانند در تمامی طول سال از سمنو به عنوان یک میان‌وعده برای کودکانی که بد غذا هستند و از خوردن نان، برنج و درمجموع گروه غلات امتناع می‌کنند و میل بیشتری برای خوردن مواد غذایی با ارزش پایین دارند استفاده کرده و مصرف سمنو را تنها مختص عید نوروز و روزهای ابتدایی سال تصور نکنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بانوان باردار و شیرده نسبت به سایر افرد نیاز بیشتری به ریز مغذی‌ها دارند، اضافه کرد: این افراد می‌توانند برای تامین مواد مورد نیاز بدن خود از سمنو استفاده کنند زیرا سمنو به دلیل داشتن جوانه گندم یا جوانه جو مقدار قابل توجهی از ویتامین گروه B بدن را تامین می‌کند همچنین ویتامین‌های C، E، بتاکاروتن و سلنیوم می‌توانند از اکسیداسیون چربی‌ها در بدن جلوگیری کنند و منیزیم موجود در آن نیز موجب کنترل فشارخون فرد می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف سمنو توسط ورزشکاران از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا گلیکوژن عضلات افراد به دلیل انجام ورزش‌های سنگین تخلیه می‌شود اما مصرف سمنو می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد همچنین سمنو به دلیل داشتن میزان بالای کالری و کربوهیدرات می‌تواند نیاز بدن ورزشکاران را تامین کند، وجود ویتامین‌های گروه B در سمنو که در تامین انرژی و چرخه تنفسی نقش دارند موجب بهبود عملکرد ورزشی این افراد می‌شود همچنین یکی دیگر از مواد موجود در سمنو که برای ورزشکاران مفید است و موجب جلوگیری از گرفتگی عضلات آن‌ها می‌شود منیزیم است.

فاضلیان یادآور شد: جوانه‌ها مانند جوانه گندم و جو مقدار زیادی آب و فیبر دارند که این مواد موجب دفع کامل مدفوع شده و درنتیجه از سرطان روده پیشگیری می‌کند همچنین مصرف سمنو برای افرادی که به یبوست مبتلا هستند می‌تواند موجب عملکرد بهتر دستگاه گوارش شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در فرآیند جوانه زدن گندم ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در گندم ممکن است چندین برابر شوند و پروتئین‌ها نیز قابلیت هضم بهتری پیدا می‌کنند همچنین در فرآیند جوانه‌زنی نشاسته تجزیه شده و به واحد کوچک‌تری به نام مالتوز تبدیل می‌شود که درنتیجه شیرینی طعم سمنو را به دنبال دارد و توصیه می‌شود افراد از مراکزی سمنو تهیه کنند که برای پخت از شکر استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: با توجه به این موضوع که در هر ۱۰۰ گرم از سمنو حدود ۳۰۰ کالری، انرژی موجود است افرادی که وزن بالایی دارند و به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند باید از افراط در مصرف سمنو پرهیز کنند زیرا مصرف بیش از حد سمنو موجب افزایش وزن می‌شود و درنتیجه فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت و چربی خون بالا قرار می‌دهد.

فاضلیان با بیان اینکه تهیه سمنو از مراکز معتبر بسیار مهم است، ادامه داد: افراد برای خرید سمنو به مراکز روباز مراجعه نکنند زیرا در چنین شرایطی سمنو به روش‌های مختلف مانند گرد و خاک دچار آلودگی می‌شود همچنین درصورتی که سمنو طعم ترشیدگی داشته باشد نشان‌دهنده فاسد بودن آن است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: افرادی که اقدام به پخت سمنو می‌کنند می‌توانند از بادام و منابع اسیدهای چرب امگا سه مانند گردو در طبخ استفاده کنند و یا به عنوان تزئین روی سمنو به کار ببرند زیرا در این صورت میزان ریزمغذی‌های سمنو افزایش پیدا می‌کند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها