گفتگو با رئیس مرکز بهبود فضای کسب‌و‌کار وزارت اقتصاد پس از پایان ضرب‌الاجل الکترونیکی شدن فرآیند صدور مجوزها

عمر امضاهای طلایی به پایان رسید

صاحبان سرمایه همیشه در تلاش هستند سرمایه‌گذاری را در سرزمین خود انجام دهند اما در طول سال‌های گذشته شاهد فرار سرمایه از ایران بوده‌ایم که این موضوع نشان‌دهنده طولانی‌بودن پروسه کسب‌و‌کار بود.
صاحبان سرمایه همیشه در تلاش هستند سرمایه‌گذاری را در سرزمین خود انجام دهند اما در طول سال‌های گذشته شاهد فرار سرمایه از ایران بوده‌ایم که این موضوع نشان‌دهنده طولانی‌بودن پروسه کسب‌و‌کار بود.
کد خبر: ۱۳۵۸۰۴۷

دریافت برخی مجوزهای کسب‌و‌کار چندسال به طول می‌انجامید و زمانی که صادر می‌شد، پروژه دیگر توجیه‌پذیری اقتصادی را نداشت.

در طول یک دهه گذشته رهبر انقلاب نام سال‌ها را اقتصادی برگزیدند تا مسؤولان اجرایی و قانونگذاری در این راستا برنامه‌های خود را تهیه و تدوین کنند اما تغییر زیادی اتفاق نمی‌افتاد.

همین موضوع باعث می‌شد سرمایه‌گذاران جدید که قصد سرمایه‌گذاری داشتند از این کار امتناع کنند. دیروز آخرین مهلت دستگاه‌های دولتی با مرکز بهبود فضای کسب‌و‌کار در راستای تسهیل صدور مجوز بود، از این‌رو روزنامه جام‌جم با دکتر امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود فضای کسب‌و‌کار وزارت اقتصاد گفت‌و‌گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

عامه مردم بر این باورند که برای دریافت مجوز فعالیت باید به اتحادیه صنفی یا تشکل مراجعه کنند اما اکنون گفته می‌شود باید به سایت www.g۴b.ir مراجعه شود. حالا افرادی که قصد شروع یک فعالیت را دارند باید چه فرآیندی را طی کنند؟

هرکسی در هر نقطه از کشور اگر بخواهد کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی کند می‌تواند از طریق درگاه ملی مجوز‌ها (www.g۴b.ir)، هم شرایط و مدارک لازم برای دریافت مجوز را مشاهده کند و هم درخواست خود را به‌صورت الکترونیک ثبت کند تا در زمان مشخص شده مجوزش صادر شود.

درگاه ملی مجوز‌ها باعث شفافیت در صدور مجوز می‌شود و از طرفی زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز در این درگاه مشخص شده‌است. متقاضیان از طریق این درگاه به درگاه‌های تخصصی هریک از دستگاه‌ها هدایت می‌شوند تا مدارک لازم را برای دستگاه مورد نظر به صورت الکترونیک ارسال کنند.

به بیان بهتر باید تاکید کنم همه افرادی که قصد شروع فعالیت در هر رشته و صنفی را دارند باید درخواست خود را در سایتی که اشاره کرده‌اید ثبت کنند تا به درخواست آنها رسیدگی شود. درگاه ملی مجوزها با همه نهادها، دستگاه‌های اجرایی و اتحادیه‌های صنفی در ارتباط است و در شرایط جدید زمانی که ثبت درخواست انجام می‌شود علاوه بر این‌که اعلام می‌شود چه مدارکی نیاز است بلکه مدت زمان صدور مجوز نیز به اطلاع فرد ثبت‌کننده می‌رسد. همچنین در همان ابتدا گفته می‌شود که آیا امکان دریافت مجوز برای درخواست‌کننده وجود دارد یا خیر. صدور مجوز شفاف شده‌است و افراد نمی‌توانند در روند صدور مجوز نظر شخصی اعمال کنند. همچنین روند صدور مجوز آنی راه‌اندازی شده و افرادی که صلاحیت داشته باشند در همان لحظه ثبت می‌توانند فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

کدام کسب‌و‌کارها مشمول فعالیت در ثبت لحظه‌ای می‌شود؟

برای صدور مجوز دو نوع ثبت داریم که یکی از روش‌ها ثبت محور است. مجوزهایی که در حوزه سلامت‌محور هستند یا سهمیه یارانه‌ای دریافت می‌کنند ثبت محوری نیستند و باید مراحل صدور مجوز را طی کنند. به‌عنوان مثال نانوایی‌ها که سهمیه آرد دارند با محدودیت مجوز همراه هستند. همچنین داروخانه‌ها نیز به‌دلیل این‌که داروی یارانه‌ای دریافت می‌کنند با محدودیت مواجه می‌شوند و باید مراحل صدور مجوز را طی کنند. از سوی دیگر دفاتر اسناد رسمی هم باید فرآیند را به منظور اخذ مجوز طی کنند و در کوتاه‌‌مدت عملی نیست. هم‌اکنون صدور مجوز‌های کسب‌و‌کار براساس سلیقه مامورانی است که برای تایید به محل کسب‌و‌کار متقاضی اعزام می‌شوند و ایراداتی را وارد می‌کنند. امروزه بسیاری از متقاضیان مجوز‌های کسب‌و‌کار نمی‌توانند مجوز دریافت کنند زیرا قوانین و مقررات مبهم است و همه چیز بستگی به سلیقه ماموری دارد که برای تایید به محل کسب‌و‌کار متقاضی اعزام می‌شود. باید توجه داشت همه دستگاه‌هایی که مجوز می‌دهند باید به‌صورت شفاف تمام شرایط را در درگاه ملی مجوز‌ها قرار دهند و خارج از آن چیزی از متقاضی نخواهند تا متقاضی در همان ابتدا بدانند که آیا شرایط دریافت یک مجوز را دارند یا خیر.

اکنون همه دستگاه‌ها با شما در ارتباط هستند؟

برای این‌که همه بخش‌ها همراه شوند مهلتی تعیین کردیم که تا ۱۸ اسفند صدور همه مجوزها به صورت الکترونیک باشد و دستگاه‌ها باید خود را با این سامانه همراه کنند. البته شهرداری‌ها دیر قانع شدند اما اکنون در حال بارگذاری مدارک خود هستند. این کار مزایایی به‌دنبال دارد و باعث کوتاه‌تر شدن مراحل صدور مجوز می‌شود. برخی وزارتخانه‌ها چند مرکز صدور مجوز دارند به‌طور مثال وزارت اقتصاد هم از طریق گمرک مجوز می‌دهد، هم از طریق بورس و هم از طریق سازمان امور مالیاتی، چند مجوز با مقررات خاص و مختلف اعطا می‌کند. همچنین وزارت راه و شهرسازی هم در بخش مسکن و هم در بخش‌هایی نظیر حمل‌ونقل و هواپیمایی مجوز‌هایی را با مقررات مخصوص به خود اعطا می‌کند و ما تلاش کردیم تعداد دستگاه‌های صادرکننده مجوز را در درگاه ملی مجوز‌ها کاهش دهیم و همه زیرمجموعه‌های دستگاه‌ها به درگاه تخصصی وزارتخانه خود متصل شوند. وزارت کار هم برای ارائه مجوز در سایت مذکور تعلل داشت که در حال رفع شدن است.

تاکنون چند مجوز از طریق درگاه ملی مجوز صادر شده‌است؟

برای پاسخ به این پرسش باید کمی زمان بیشتری بدهید اما در تغییرات اخیر درگاه ملی مجوزها مشخص می‌شود چند درصد از افرادی که تقاضای خود را ثبت کردند به مجوز رسیده‌اند و فکر می‌کنم این آمار بهتری باشد. این رصد شرایط ما را برای ارائه خدمات بهتر تعریف می‌کند. ضمن این‌که باید توجه داشت مدارکی که اعلام می‌شود اگر به موقع بارگذاری شود صدور مجوز در زمان مشخص انجام خواهد شد. همچنین برخی مجوزها ممکن است فرآیند طولانی‌تری نسبت به مجوزهای دیگری داشته باشند و باز هم تاکید می‌کنم صدور آنی برای همه مجوز‌ها نیست.

تاثیر کوتاه‌تر شدن فرآیند شروع کسب‌و‌کار در توسعه اشتغال چیست؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی به‌دلیل طولانی بودن فرآیند صدور مجوزها وارد فعالیت‌های تولیدی نمی‌شوند و با اجرای این قانون قطعا توسعه کسب‌و‌کار و ایجاد اشتغال وارد مسیر جدیدی خواهد شد. صدور مجوز برای برخی فعالیت‌های اقتصادی آن‌قدر طولانی بود که در زمان صدور مجوز پروژه دیگر توجیه اقتصادی خود را از دست داده بود و با این روش دیگر این مسائل پیش نمی‌آید. ضمن این‌که به منظور مقابله با امضاهای طلایی یک لایحه فوری در حال تدوین است.

محمدحسین علی اکبری - اقتصاد / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها