یکی از راهکارهای ضروری برای جلوگیری از تلف شدن انرژی و ممانعت از مصرف سوخت اضافی در ساختمان ها، استفاده از عایق الاستومری برای لوله ها و مخزن حرارتی است.
کد خبر: ۱۳۵۷۴۲۳
از مزیت های عایق کاری لوله ها این است که مانع از یخ زدگی و ترکیدگی لوله های آب سرد شده و از کاهش دمای آب در لوله های آب گرم و به تبع آن، افزایش مصرف سوخت پیشگیری می نماید.

همه این عوامل در نهایت سبب می شود تا در مصرف آب و سوخت صرفه جویی شده و به دنبال آن از هزینه های بالا ی قبض برق و گاز، کاسته شود.
 
 
نکات ضروری عایق الاستومری برای عایق کاری لوله های آب ساختمان

یکی از اهداف مهم استفاده از عایق الاستومری در لوله کشی ساختمان ها این است که گرمایی که از سیستم حرارت مرکزی تولید می گردد، ضروری است که تنها به محل مورد استفاده مانند : سرویس بهداشتی یا حمام و... برسد و نباید در طول مسیر این هدر برود. علاوه بر این، عایق کاری برای موارد دیگری همچون : کاهش آلودگی صوتی، جلوگیری از خورگی و کپک زدگی دیوار ولوله ها نیز به کاربرده می شود.

در واقع از مهم ترین عایق ها می توان به عایق رطوبتی، تشعشعی، همرفت حرارتی و... اشاره نمود. عایق رطوبتی همان طور که از نامش پیداست، از ورود رطوبت و نم به تاسیسات جلوگیری می نماید.

عایق الاستومری حرارتی هم با ممانعت از هدر رفت گرما به منظور عایق کردن دیگ مورتورخانه ها و پکیج ها مورد استفاده قرار می گیرد. می دانیم که گرما از سه راه هدایت، همرفت و تابش انتقال می یابد. عایق های حرارتی هم در سه نوع عایق هدایت حرارتی، تشعشی و عایق همرفتی هدایتی به بازار عرضه شده اند. منظور از عایق هدایتی این است که هنگامی که گرما از طریق تماس اجسام در حال انتقال باشد، این عایق های مقاوم به گرما از این امر جلوگیری می نمایند. از مهمترین آن ها نیز می توان به  پشم شیشه، پشم سنگ و... اشاره نمود.
 
چگونگی عایق کاری لوله های آب گرم

برای عایق کاری لوله های آب گرم با عایق الاستومری، چه لوله هایی که در داخل ساختمان و داخل کانال و سقف کاذب قرار گرفته و چه لوله هایی که در بیرون ساختمان هستند لازم است به نکاتی توجه نماییم؛ ابتدا توجه کنید که سطح لوله های آب، کاملا تمیز و عاری از هر ماده خارجی دیگر باشد.

در قدم بعدی، لازم است که دو مرتبه بر روی لوله سیستم گرم کننده ضدزنگ بزنید.پس از اینکه مطمئن شدید ضدزنگ خشک شده، می توانید اقدام به عایق کاری لوله های توکار نمایید. البته قبل از اینکه اقدام به عایق کاری لوله ها نمایید، لازم است که نکاتی را در نظر بگیرید که در ادامه به آن می پردازیم.
 
 
نکات ضروری عایق الاستومری برای عایق کاری لوله های آب ساختمان
 

بهترین نوع عایق برای لوله های آب گرم، عایق الاستومری یا پتویی و عایق لوله ای پشم سنگ می باشد.برای حصول بهترین نتیجه ضروری است که برای تمام مسیرهای لوله کشی و اتصالات، عایق کاری انجام شود. قبل از انجام عایق کاری، اندازه لوله ها را محاسبه نمایید تا بدانید چه میزان عایق، مورد نیاز است.

 به عنوان مثال : در صورتی که عایق کاری برای لوله های متصل به آبگرمکن باشد، نیاز است که عایق مورد نظر به میزان حداقل 15 سانت، از محل سوخت آبگرمکن دور باشد.برای اینکه بدانیم کدام جنس عایق مناسب تر است.

 باید فاکتورهایی همچون: شرایط محیط مورد نظر و دمای آب گرم در لوله را هم در نظر بگیریم. توجه کنید که هنگام عایق کاری لوله ها با تولید کننده عایق الاستومری هرگز روی عایق را با موادی که قابل اشتعال هستند مانند : چسب نواری نپوشانید! گرچه عایق الاستومری قیمت بالاتری داراست اما اگر با شرایطی مواجه شدید که لوله ها از داخل دیوار آتش عبور می کنند، دقت نمایید که هرگز آن قسمت را با عایق روکش دار نپوشانید. همچنین عمل عایق کاری باید به نحوی انجام شود که سبب آسیب به محل مورد نظر و پوسیدگی مصالح نگردد.
 
 
انواع عایق الاستومری یا الاستومریک موجود در بازارها

عایق الاستومری جزو یکی از مدل های عایق های برودتی و حرارتی می باشد که در صنعت های گوناگون مثل صنعت ساختمان سازی کاربرد های زیادی دارد. ساختار این نوع  عایق ها به شکل سلول بسته می باشد و همچنین از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، آلودگی، حرارت و بخار آب برخوردار هستند.
 
این نوع عایق ها دارای وزن سبکی می باشند و به خاطر داشتن انعطلف پذیری بالا برای عایق کاری انواع تاسیسات ساختمانی، لوله های بزرگ و کوچک، کانال های هوا، صنعت خودرو، سیستم گرمایشی و سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند.
عایق الاستومری به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود: عایق رولی یا ورقه ای و عایق لوله ای.
در ادامه ی این مطلب شما را با این نوع عایق ها بیشتر آشنا خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم درباره ی عایق الاستومری و انواع آن را کسب کنید.
 
1. عایق الاستومری رولی یا ورقه ای

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم یکی از نوع های عایق الاستومری، عایق رولی یا ورقه ای می باشد که در اندازه های مختلف با در نظر گرفتن مکان مورد نظر و شرایط آب و هوایی موجود در آن مکان مورد استفاده قرار میگیرند.

عایق الاستومری رولی توانایی نصب در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان را دارد. نصب این نوع عایق ها بسیار کار راحتی می باشد. به دلیل وجود ویژگی های منحصر به فرد این مدل از عایق ها باعث شده است که در مقایسه با عایق های سنتی، مورد استفاده بیشتری قرار بگیرند.

این مدل از عایق ها برای جایگزین شدن پشم شیشه ها بسیار مناسب هستند و به دلیل داشتن خاصیت سلول بسته بودن، از اتلاف انرژی و حرارت در ساختمان جلوگیری می کنند و طول عمر تاسیسات را همچنین بالاتر می برند.
 
عایق الاستومری مدل رولی نیز خود دارای انواع مختلفی می باشد که عبارتند از: عایق الاستومری رولی ساده، عایق الاستومری رولی روکش دار و بدون روکش، عایق الاستومری رولی شانه تخم مرغی
                                                                                                              
عایق الاستومری رولی ساده از وزن بسیار سبکی برخوردار است و در مقابل رشد قارچ ها و باکتری ها، گرد و غبار، مواد شیمیایی و رطوبت بسیار بالا مقاوم می باشند.

نصب و نگهداری این نوع عایق بسیار کار راحتی می باشد و برای عایق کاری سیستم های تهویه مطبوع در محیط های بسته بسیار کارآمد می باشند. برای نصب این عایق ها به نوعی چسب مخصوص نیاز است و همین طور برای پوشش دادن درز های به وجود آمده به درزگیر مخصوص این نوع عایق ها نیاز است.
 
 
نکات ضروری عایق الاستومری برای عایق کاری لوله های آب ساختمان

2.عایق الاستومری رولی روکش دار و بدون روکش

به خاطر وجود شرایط متغییر آب و هوایی به منظور عایق کاری تاسیسات ساختمانی، بایستی از عایق هایی استفاده کرد که دارای مقاومت زیادی در مقابل تغییرات جوی و اشعه نور خورشید باشند. این نوع عایق نیز در دو صورت روکش دار و بدون روکش وجود دارد؛ که می توان برای محیط های داخلی ساختمان و محیط های بسته از رولی بدون روکش استفاده کرد؛ و در فضا های خارجی ساختمان از عایق های رولی روکش دار استفاده کرد.

بهتر است بدانید که عایق الاستومری روکش دار که با آلومینیوم روکش دار شده است، نمونه ای از عایق های مقاوم هستند که در مقابل وضعیت های نامناسب جوی از بین نمی روند. این نوع عایق ها برای سیستم های گرمایشی، لوله های گرم و سرد، ایزوله سازی مخازن و سیستم های تبرید مورد استفاده قرار میگرند. عایق های دارای روکش نیز خود به دو شکل ساده و پشت جسبدار در بازار ها وجود دارند.
 
3.عایق الاستومری رولی شانه تخم مرغی

یکی دیگر از انواع عایق الاستومری رولی، شانه تخم مرغی می باشد. این نوع عایق معمولا به عنوان عایق صوتی مورد استفاده قرار میگرد. بخاطر داشتن ساختاری سلولی و متخلخل می تواند به مقدار قابل توجهی از میزان انتقال سر و صدا کاهش دهد و نقش بسیار مهمی در کم شدن آلودگی صوتی دارد.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها