گزارش از پشت صحنه برنامه رادیویی که به صورت تصویری هم روی آنتن می‌رود

وعده ما، «پل مدیریت»

یکی از نوستالژی‌های بیشتر مردم شنیدن رادیو و طنین صدای گرم گوینده خوش صحبت رادیوست که هر جمله‌اش هر یک از ما را به دنیای دیگری می‌برد؛ یاد و خاطره ایام گذشته که همه به نحوی با یک بهانه کوچک دور هم جمع می‌شدیم اما رادیو هم امروزی و مدرن شده و ما را درگیر تخیلات خودمان نمی‌کند و به صورت تصویری قابل مشاهده است.
کد خبر: ۱۳۵۷۱۸۷

به گزارش جام جم، یکی از برنامه‌های رادیویی که این روزها به صورت تصویری روی آنتن می‌رود و می‌توانیم آن را ببینیم، برنامه «پل مدیریت» رادیو تهران است. برنامه‌ای که پا را فراتر از صدا گذاشته و این روزها به صورت تصویری هم قابل مشاهده است. برای تهیه گزارش از چند و چون این برنامه سری به استودیو ۱۹ معاونت صدا زدیم.روزی که برای تهیه گزارش از پشت صحنه برنامه وارد ساختمان شهدای رادیو و استودیوی زنده رادیو تهران شدیم، برنامه با حضور امیر حاجی نور محمدی،مدیر عامل شرکت شهر سالم شهرداری به تهیه کنندگی ساناز باقری، اجرای سعید بارانی و سردبیری اکبر محمدی خانی روی آنتن می‌رود.

پاسخ به حس کنجکاوی مخاطبان
اکبر محمدی خانی، سردبیر برنامه که از آغاز تهیه و تولید برنامه پل مدیریت حضور دارد ابتدا به علت تصویری شدن این برنامه رادیویی اشاره می‌کند و درباره این‌که استقبال مخاطبان چگونه بوده است، می‌گوید: این که یک برنامه چت تصویری می‌شود، بیشتر برای پاسخ به حس کنجکاوی مخاطبان برنامه‌های رادیویی است که مایلند پشت پرده یا پشت صحنه روند تولید یک برنامه را ببینند و بشنوند. حضور مسؤولان در استودیو عامل مضاعفی برای تصویری‌شدن است. با توجه به این که در فصل نقل و انتقالات مدیران هستیم و مدیران معمولا چهره‌های جوان و کمتر شناخته شده هستند، این برنامه به مخاطبان کمک می‌کند تا مسؤولان خود را بشناسند و ببینند. ضمن این‌که تدارک برنامه‌های رادیو تهران بر اساس راهبرد احترام و تکریم به مخاطب است و طبق درخواست‌های مردمی ، برنامه به صورت تصویری با قبول هزینه‌های اضافه تقدیم شنوندگان و بینندگان می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: هر کسی با شنیدن نام پل مدیریت حدس می‌زند این برنامه درباره مدیریت و مسائل مربوط به آن است، بنابراین برنامه‌ای است که در آن مردم و مسؤولان با همدیگر در نمایی زیبا از حکمرانی مطلوب گفت‌وگو می‌کنند. محور گفت‌وگو هم بر اساس مسائل روز، خواسته‌های مخاطبان و اداراتی است که به لحاظ داشتن ارباب رجوع در صدر اداره‌های پر مراجعه هستند.

محمدی خانی در پاسخ به این پرسش که گفت‌وگو با مهمان برنامه درباره چیست و پرسش‌ها بر چه اساس و حول چه محورهایی طراحی می‌شود، توضیح می‌دهد: پرسش‌های برنامه برگرفته از دغدغه‌های مردم و مخاطبان است که به نحوی مسائل‌شان را با رادیو تهران در میان گذاشته‌اند یا خود تیم برنامه ساز احساس می‌کند موضوعی به دلیل اقتضائات روز ضرورت دارد که در برنامه مطرح شود. یا موضوعاتی که در شرف تصمیم گیری است، مطرح می‌شود تا مقامات با دریافت نظر کارشناسی و نگرش مردم و مخاطبان نسبت به آن تصمیم‌گیری اقدام کنند. این برنامه بستری برای اقناع مخاطب درخصوص وعده‌های به سرانجام نرسیده و باز کردن دریچه‌های امید برای بهبود امور است.

مطالبات مردمی

مسعود محمودخواه، مدیر گروه برنامه ریزی و مدیریت شهری رادیو تهران، پل مدیریت را واسطه‌ای بین مردم و مسؤولان می‌داند و می‌گوید: همان طور که از اسم این برنامه پیداست ،پل مدیریت واسطه‌ای بین مردم و مسؤولان است. مردم می‌توانند سؤالات خود را مطرح کنند و مسؤولان هم پاسخگو خواهند بود. یکی دیگر از اهداف برنامه ایجاد بستری برای ارائه عملکرد مسؤولان است که بتوانند کارها و اقدامات خودشان را اعلام کنند. در این برنامه اقدامات مسؤولان پیگیری می‌شود و اگر وعده و وعیدی داده باشند یا قولی بدهند، ظرف آن مدت زمانی که مطرح شده سراغ آنها می‌رویم تا ببینیم آیا وعده‌ها محقق شده یا خیر و این مهم‌ترین هدف پل مدیریت است.

وی می‌افزاید: یکی دیگر از اهداف برنامه پرداختن به شهرستان‌های استان تهران است. ما ۱۶ شهرستان در اطراف استان تهران داریم که برنامه پل مدیریت هر هفته سراغ چند تا از این شهرستان‌ها می‌رود و کارهایی که در آنجا انجام می‌شود یا کارهایی که باید انجام شود یا مطالبات، مسائل و موضوع‌های مردمی را پیگیری می‌کند. فضایی ایجاد شده تا مردم شهرستان‌های استان تهران بتوانند به صورت مستقیم و زنده با مسؤولان ، سوالات‌شان را مطرح و مطالبات‌شان را پیگیری کنند.

محمودخواه در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل این برنامه تصویری شده است، می‌گوید: آنها هم شرکای رسانه‌ای ما به حساب می‌آیند. سعی می‌شود از رسانه‌های مکمل همچون فضای مجازی یا تصویر به منظور تسهیل در ارتباط با مخاطب استفاده شود تا مخاطبان بتوانند از طرق مختلف همچون فضای مجازی یا تصویری این برنامه را دریافت‌ کنند تا ما به هدف غایی و نهایی خود که پاسخگویی به مطالبات مردمی است، برسیم.

از مقام مسؤول تا ارباب رجوع

ساناز باقری، تهیه کننده برنامه می‌گوید: مدت یک ماه که تهیه کنندگی این برنامه را به عهده دارم. پل مدیریت هر روز با یک تهیه کننده روی آنتن می‌رود. حماد خزائی، محمدرضا پاکزادیان و ایمان جهانی از تهیه کننده‌های این برنامه هستند که به صورت یک هفته در میان با اجرای الهام شوقی و سعید بارانی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۵ تا ۱۶ روی موج اف.ام ردیف ۹۴مگاهرتز یا موج ای. ام ردیف ۱۳۳۲کیلوهرتز روی آنتن می‌رود.

وی درباره بخش‌های مختلف برنامه توضیح می‌دهد: برنامه بخش‌های مختلفی دارد از جمله زندگینامه مقام مسؤولی که مهمان برنامه است را دقیق بازگو می‌کنیم تا مخاطبان بدانند یک فرد برای رسیدن به یک منصب باید دارای چه ویژگی‌ها، تجربه‌ها و برجستگی‌هایی باشد. دوم بخش امر ولی فقیه است که در آن مطالبه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نسبت به دستگاه یا مسؤول حاضر در برنامه طرح می‌شود. ارباب رجوع، بخشی است که مردم مطالبات، مسائل ، مشکلات، انتقاد و پیشنهادهای خود را نسبت به مهمان مطرح می‌کنند.

مخاطب دوست دارد با صدا همراه شود

سعید بارانی، کار گویندگی را از سال ۷۸ با ورود به صدا و سیمای زاهدان آغاز کرده و از سال۸۴ در حوزه اجرا و گویندگی با رادیوتهران همکاری دارد. بارانی عنوان می‌کند: اجرای برنامه پل مدیریت، نسبت به برنامه‌های دیگر به دلیل حضور مسؤولان تراز اول و مدیران ارشد شهری متفاوت‌تر است. مخاطبان از ما انتظار دارند همراه‌شان باشیم و اگر مطالباتی دارند یا مشکلی را مطرح می‌کنند، دوست دارند جانب آنها را بگیریم. از سوی دیگر هم باید شأن مدیر رعایت شود و آنها را تنها نگذاریم، آنها مهمانان این برنامه هستند.

بارانی با پاسخ به این پرسش که در طول این مدت بازخورد مردم چگونه بوده است، می‌افزاید: اجرای هر روز این برنامه برای من خاطره است؛ دیدن روی خوش مدیران که با جان و دل پاسخگو هستند و حال خوب به مردم می‌دهند. مخاطبان به دلیل این‌که به صورت مستقیم و زنده می‌توانند با مسؤول یا مدیری که شاید حتی با مراجعه به دفترشان هم موفق به دیدن‌شان نشده‌اند، دیدار داشته باشند از این برنامه راضی هستند. اما مردم از مدیرانی که تازه کارند یا به تازگی منصوب شده‌اند به دلیل این‌که خیلی کلی‌گویی می‌کنند، راضی نیستند. مردم دوست دارند ریز اطلاعات سازمان و اداره را بدانند یا به صورت جزئی به پرسش آنها پاسخ داده شود؛ مثلا چرا فلان خیابان برق ندارد؟ مهمان برنامه به دلیل این‌که تازه منصوب شده و اشراف کامل ندارد، اطلاعات کلی می‌دهد و مخاطبان هم نمی‌پسندند.

وی نظرش را درباره تصویری شدن برنامه‌های رادیو می‌گوید: برنامه پل مدیریت، مدتی است که به صورت تصویری از طریق سایت رادیو تهران و برنامه کاربردی ایران صدا به صورت زنده از ساعت ۱۵ تا ۱۶ قابل مشاهده است. بنده معتقدم رادیو همه‌اش صداست و مخاطب دوست دارد با صدا همراه شود. خودم موافق کار تصویر در رادیو نیستم البته شاید مخاطب وقتی تصویر مدیر یا مسؤول را می‌بیند بیشتر راغب شود و همراه‌تر باشد.

مریم کریمی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها