رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی:

عوارض کووید طولانی تا یک سال باقی می ماند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد

مهم‌ترین راهکارهایی که امیکرون را زمین‌گیر می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراقبت شدید از افراد پرخطر مانند خودقرنطینگی، شناسایی مکان‌های پرخطر، تکمیل واکسیناسیون، اعمال مداخلات هوشمند و سخت گیری‌های موثر را از مهم‌ترین راهکارها برای کنترل و زمین‌گیر کردن سویه امیکرون دانست.
کد خبر: ۱۳۵۷۱۱۳

به گزارش جام جم آنلاین، حمید سوری، اپیدمیولوژیست در گفتگو با ایرنا افزود: مدیریت صحیح و اولویت بندی درمان از زمان ابتلا تا رفع بیماری، راه اندازی مجدد تیم واکنش سریع و فعالیت جدی آنها تا پایان پیک جدید و بیماریابی فعال در کانون های پرخطر از دیگر راهکارها برای کنترل امیکرون است.

وی با بیان اینکه در این شرایط حساس نباید زمان را از دست بدهیم، اظهار داشت: متولیان بهداشتی و درمانی این همه گیری باید برنامه ریزی مناسب را اجرایی کنند تا ضمن کنترل این بیماری در کشور، شاهد روند کاهشی مرگ و میر باشیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ادامه مقابله با وضعیت فعلی کرونایی بستگی به میزان رعایت اصول بهداشتی توسط مردم و اجرای سیاست ها و برنامه ریزی های مسوولان دارد، با اقدام های موثر و مناسب می توان از روند بیماری به شدت جلوگیری کرد.

سوری یادآور شد: روند افزایشی ابتلا به سویه امیکرون از زمان خیزش بیماری به طور معمول حدود چهار هفته طول می کشد و حدود ۲ تا سه هفته بعد هم روند بستری و مرگ ناشی از کرونا خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: پیک ششم کرونا مرتفع ترین پیک از لحاظ ابتلا به بیماری نسبت به پیک های قبلی در کشور بوده است اما این وضعیت در مورد میزان مرگ و میر و بستری وجود ندارد.

مردم عادی انگاری نکنند

این اپیدمیولوژیست با یادآوری اینکه مردم باید از عادی انگاری به شدت پرهیز کنند، گفت: هموطنان با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند نقش مهمی در روند کاهشی این بیماری داشته باشند.

سوری تاکید کرد: همانطوری که عادی انگاری مردم، اقدام مناسبی نیست و باید به شدت از آن پرهیز کرد، ایجاد وحشت عمومی هم در جامعه به نفع کنترل همه گیری کرونا نیست.

وی با بیان اینکه مردم همچنان باید توصیه های بهداشتی را به شدت رعایت کنند، اظهارداشت: استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، حضور نیافتن در تجمعات و دورهمی از مهم ترین مواردی است که هموطنان باید همچنان به خوبی رعایت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مردم در کنار رعایت توصیه های بهداشتی باید واکسیناسیون خود را کامل کنند و تزریق دز یادآور واکسن کرونا را در این شرایط نامناسب به روزهای دیکر موکول نکنند.

سوری تاکید کرد: رعایت اصول بهداشتی به ویژه شستن و ضدعفونی کردن مرتب دست ها در سویه اومیکرون بسیار موثر است، امیکرون می تواند تا هشت روز روی پوست زنده بماند، این مدت در سویه های قبلی کمتر از یک روز بود. این موضوع نشان دهنده اهمیت رعایت بهداشت دست ها است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها