پسربچه کرمانی، ۶ روز پس از ربوده شدن و افتادن در چاه پیدا شد

نجات داوود از چاه ۴۰ متری (+عکس)

«بخاری دارین منوگرم کنین؟» این جمله کودکانه پسربچه ۶ساله‌ کرمانی است که به محض خروج از چاه ۴۰‌متری تنگ و تاریک در کرمان‌ با صدا و تنی یخ‌زده از سرما به ماموران پلیس و امدادگرانی‌ گفت که برای نجات او بالای سر چاه حلقه زده بودند.
کد خبر: ۱۳۵۶۱۸۰

به گفته فرمانده انتظامی استان کرمان این پسربچه توسط یک متهم سابقه‌دار و به قصد کشت به درون چاه انداخته شده بود که پس از تحمل شش شبانه‌روز تشنگی و گرسنگی و سرمای طاقت‌فرسا‌ با عملیات ویژه پلیس و به طرز معجزه‌آسایی از مرگ نجات پیدا کرد.

نجات داوود از چاه ۴۰ متری (+عکس)

ماجرای گم‌شدن داوود ۶ساله از ۲۸‌بهمن امسال رقم خورد. خانواده داوود وضعیت مالی خوبی ندارند و برای همین او با وجود سن‌و‌سال کم تصمیم‌ گرفت کمک خرج خانواده‌اش باشد. هر روز در ساعات مشخصی از خانه بیرون می‌رفت و پس از مدتی هم برمی‌گشت.

روز حادثه هم مثل همیشه برای کار از خانه بیرون رفت اما سرنوشت عجیبی در انتظار داوود بود. آن شب، پدر هر چه منتظر ماند از داوود خبری نشد. او همه جا را زیرپا گذاشت اما پسرک انگار آب شده و به زمین فرو رفته بود. دیگر جایی نمانده بود که نگشته باشد. پدر که درمانده شده بود‌ به یکی از کلانتری‌های‌کرمان رفت و مفقود‌شدن پسرش را اطلاع داد و گفت پسرم بیرون از خانه کار می‌کند‌ اما هیچ‌وقت تا این حد دیر نکرده و زود به خانه برمی‌گشت.

نجات معجزه‌آسا پس از ۶‌روز

یک چشم پدر به در بود که داوود وارد شود و چشم دیگرش به تلفن که پلیس با او تماس بگیرد. پلیس‌که احتمال آدم‌ربایی می‌داد، پرونده را در اختیار ماموران آگاهی و اداره جرایم جنایی قرار داد و از آنان خواست به‌صورت ویژه به این پرونده رسیدگی ‌کنند. در عین حال، مفقودی داوود هم به پلیس سراسرکشور اعلام شد تا در صورت مشاهده او موضوع را گزارش ‌کنند.

در حالی‌که پلیس تمام سرنخ‌های احتمالی را برای پیدا‌کردن داوود بررسی می‌کرد، پسرک در حاشیه شهر و درون یک چاه ۴۰‌متری در انتظار مرگ بود. پلیس‌که احتمال می‌داد پای آدم‌ربایی در میان باشد، محل‌های تردد داوود را از طریق دوربین‌های مداربسته مورد بررسی قرار داد و در یکی از این فیلم‌ها داوود را همراه با مرد جوانی مشاهده کردند. سرنخ هر چه بود، نزد آن مرد جوان بود.

روایت فرمانده از نجات کودک

سردار عبدالرضا ناظری، فرمانده انتظامی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم ‌گفت: «تمرکز را روی این مرد جوان قرار دادیم و از خانواده پسربچه خواستیم او را شناسایی‌کنند اما آنها او را نمی‌شناختند. با شناسایی‌نشدن مرد جوان، برای پلیس مسجل شد که پسربچه ربوده شده است.

با توجه به اینکه آدم‌ ربا برای اخاذی با خانواده او تماس نگرفته بود، احتمال می‌دادیم که جان پسربچه در خطر باشد. با انجام اقدامات دقیق و هوشمندانه پلیسی، هویت مرد جوان شناسایی و مشخص شد او یک سابقه‌دار ۳۵ساله است که سابقه هفت فقره اقدام مجرمانه دارد. با اینکه ساکن یکی از شهرهای شمالی کرمان است اما اغلب اقدامات مجرمانه خود را در یکی از استان‌های شرقی کشور انجام می‌داد. با توجه به اینکه احتمال فرار متهم نیز وجود داشت، دستور دستگیری او طی یک عملیات غافلگیرانه صادر شد و بازپرس پرونده نیز در کنار تیم پلیسی و به‌صورت جد، پرونده را پیگیری و دستورات لازم را صادر می‌کرد.»

پنج روز از مفقودی داوود گذشته بود و او تک‌وتنها در چاهی تاریک با مرگ می‌جنگید. گرسنگی و تشنگی به او فشار می‌آورد اما با همان جثه کودکانه‌اش سعی می‌کرد زنده بماند. گاهی با همان ته‌صدای بی‌جانی‌که برایش مانده بود، سروصدا می‌کرد شاید کسی صدایش را بشنود اما صدایش در سکوت وهم‌آور بیابان گم می‌شد. پدر و مادر دیگر از زنده پیدا‌کردن پسرشان قطع امیدکرده بودند. پلیس هم با اینکه احتمال می‌داد داوود جانش را از دست داده باشد اما باز هم دست از تلاش برنداشت و همچنان به تلاش خود برای جست‌وجو و دستگیری متهم ادامه می‌داد.

فرمانده انتظامی کرمان ادامه می‌دهد: «شب ششم اعلام مفقودی پسربچه ۶ساله، متهم طی یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد و در اعترافات خود گفت وقتی پسربچه را در خیابان دیده‌ به تصور اینکه وجه نقد قابل‌توجهی همراه خود دارد، او را به بهانه خرید دوچرخه با خودش همراه کرده و پسربچه نیز کیلومترها همراه او رفته و سپس برای اینکه ردی از خود به جا نگذارد، او را به قصد کشت درون یک چاه انداخته است. با این اعتراف، همان شب متهم را به همان چاهی ‌که می‌گفت پسربچه را درون آن انداخته است، بردیم.»

پلیس با احتمال اینکه پسربچه فوت شده، تیم پزشکی‌قانونی را هم با خود به حاشیه شهر کرمان برد. سکوت مرگباری بر بیابان حاکم بود. متهم ۳۵‌ساله هم دستبند به دست راه می‌رفت تا موقعیت چاهی که داوود را درون آن انداخته بود‌ به پلیس نشان دهد. متهم با انگشت چاه را نشان داد و ماموران و امدادگران دور چاه حلقه زدند. یکی از ماموران از همه خواست سکوت کنند تا ببینند صدایی از چاه خارج می‌شود یا نه. پسرک را صدا زد و ناگهان در عین ناباوری، او جواب داد. با شنیدن صدای او، شادی عجیبی به جمع حکمفرما شد. یکی از ماموران با صدای بلند ‌گفت: آروم بشین، ما داریم میاییم، ما پلیسیم.

آتش‌نشانان با بستن تجهیزات ایمنی پسربچه را به آرامی و صحیح و سلامت از چاه بیرون کشیدند. شدت سرمایی‌که داوود کوچک در این شش روز تحمل کرده بود، جانی برای او نگذاشته بود و به محض اینکه از دهانه چاه خارج شد رو به ماموران‌گفت: یه آقایی منو پرت کرد پایین.

مامور پلیس هم با خوشرویی‌ گفت: آره، اون آقارو هم گرفتیم. از صدای داوود مشخص بود به‌شدت سردش است و با صدا یخ‌زده‌اش به مامور پلیسی‌که بالای سرش بود گفت: بخاری دارین منو گرم‌ کنین؟ تکنیسین‌های اورژانس کرمان که حوالی چاه بودند‌ به‌سرعت به او سرم غذایی وصل‌ کردند تا ضعف ناشی از شش روز گرسنگی و تشنگی تا حدودی برطرف شود. پس از آن پسرک را به بیمارستان منتقل کردند تا از نظر شکستگی احتمالی استخوان‌هایش معاینه شود پس از معاینه و انجام آزمایش‌ها مشخص شد، هیچ آسیبی ندیده است.

به گفته سردار ناظری، متهم به جرم خود اعتراف‌کرده و در تحقیقات اولیه سرقت پول‌های پسربچه را انگیزه این کار اعلام کرده است. حتی او در اعترافات اولیه به قتل کودک اعتراف کرده بود که با اقدام سریع ماموران، پسربچه زنده پیدا شد. متهم در بازداشت به‌سر می‌برد و تحقیقات از او ادامه دارد.

رسیدگی ویژه به پرونده

دادخدا سالاری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان‌کرمان درباره این پرونده گفت: بر‌اساس بررسی‌های تخصصی قضایی و انتظامی، متهم غیربومی که حدودا ۳۵ساله است ۲۸بهمن امسال یعنی روز حادثه با فریب کودک ۶ساله که کودک‌کار است به بهانه خرید دوچرخه برای وی و به انگیزه سرقت او را به بیابان کشاند و درون چاهی پرتاب کرد. متهم ابتدا حاضر به اقرار و نشان‌دادن محل اختفای کودک نشد که در‌نهایت با بازجویی‌های فنی اعتراف کرد که با توجه به اینکه احتمال لو رفتن وی وجود داشته به قصد قتل، کودک را به درون چاهی هل داده تا آثار جنایت خود را از بین ببرد. بلافاصله پس از مشخص‌شدن محل حضور کودک و با در نظر گرفتن فرضیه فوت وی، بازپرس ویژه قتل، رئیس پلیس و کارآگاهان پلیس آگاهی، عوامل پزشکی‌قانونی، اورژانس و آتش‌نشانی با راهنمایی متهم در محل چاه مذکور حضور یافتند و خوشبختانه این کودک پس از شش روز بدون غذا و آب، زنده از چاه ۴۰متری بیرون کشیده شد. دادستان کرمان ضمن تقدیر از تلاش‌ها و پیگیری‌های شبانه‌روزی فرماندهی انتظامی استان، احمدی، بازپرس پرونده و رئیس و کارآگاهان پلیس آگاهی درخصوص شناسایی و دستگیری متهم گفت: این پرونده به‌منظور عبرت‌آموزی و مقابله فوری با جرایم خاص، به‌صورت خارج از نوبت و ویژه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. سالاری با اشاره به بازتاب گسترده ربوده‌شدن این کودک در فضای‌مجازی استان‌کرمان تاکید کرد: همکاری مردم نیز در شناسایی و دستگیری این متهم شایسته تقدیر است. دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی و امنیتی در مسیر توسعه امنیت و آرامش در جامعه‌ در کنار مردم هستند و با برخوردهای قاطعانه و قانونی، به مخلان نظم و امنیت جامعه اجازه جولان و برهم‌زدن امنیت شهروندان را نخواهند داد.

محمد غمخوار - لیلا حسین زاده / حوادث روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها