وشن، ریشه خشک‌ شده گیاه نخود، ممکن است علائم التهاب عصبی در بیماری پارکینسون را در صورت ترکیب با یک مهارکننده آنزیم کاهش دهد.
کد خبر: ۱۳۵۵۹۷۰
به گزارش جام جم آنلاین ، گروهی از محققان دانشگاه پزشکی دالیان، چین و دانشگاه دیویس کالیفرنیا، آمریکا در ۲۱ فوریه در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم اعلام کردند: یک محصول طبیعی از ریشه خشک شده گیاهی از خانواده نخود در ترکیب با یک مهارکننده آنزیمی که در آزمایشگاه پروفسور بروس هاموک در دانشگاه دیویس کشف شد، ممکن است امیدی برای کاهش التهاب عصبی در بیماری پارکینسون شود.

این گروه دریافتند که یک مهارکننده هیدرولاز اپوکسید محلول (sEH) همراه با کورارینون، ترکیبی از ریشه خشک شده سوفورا فلاوسنس (Sophora flavescens) التهاب عصبی را در مدل حیوانی مبتلا به بیماری پارکینسون کاهش می‌دهد. ریشه خشک معروف به کوشن، صد‌ها سال است که در طب سنتی چینی استفاده می‌شود.

چنگ پنگ سان، محقق ارشد، استاد دانشگاه پزشکی دالیان و همکار آزمایشگاه هاموک گفت: «دارو‌های سنتی چینی نقش بی‌اندازه‌ای در درمان انواع بیماری‌ها دارند. در ۳۵ سال گذشته، هاموک، استاد برجسته دپارتمان حشره‌شناسی، کرم‌شناسی و مرکز جامع سرطان دانشگاه دیویس در مورد مهارکننده‌های آنزیمی تحقیق کرده است که به‌طور چشمگیری التهاب، درد التهابی و درد عصبی را کاهش می‌دهند».

سان گفت: «ما اثرات حفاظتی عصبی در بیماری پارکینسون را بر اساس التهاب عصبی بررسی کردیم. نتایج تحقیقات گسترده ما نشان داد که کورارینون دارای چندین اثر دارویی ازجمله فعالیت‌های ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است.»

محققان امیدوارند که این کار به درمان موثری برای بیماری پارکینسون منجر شود، پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده و غیرقابل درمان است که بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان از جمله یک میلیون نفر در ایالات‌متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اکثر بیماران را مردان ۶۵ ساله یا بیشتر تشکیل می‌دهند.

هاموک، محقق این تحقیق گفت: به‌طور اساسی کورارینون (Kurarinone)، اپوکسید هیدرولاز محلول (sEH) را مورد هدف قرار می‌دهد که یک آنزیم تنظیم‌کننده کلیدی در متابولیسم اسید‌های چرب است و مهار کننده‌های این آنزیم التهاب عصبی را برطرف می‌کنند. این آنزیم دسته‌ای از واسطه‌های شیمیایی طبیعی را که به‌تازگی مورد تحقیق قرار گرفته‌اند، تنظیم می‌کند و به نوبه خود التهاب، فشار خون و درد را تعدیل می‌کند.

عملکرد جدید

وی بیان کرد: «چند سال است که می‌دانیم مهارکننده‌های هیدرولاز اپوکسید محلول که اکنون در آزمایش‌های ایمنی انسانی قرار دارند در کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون در چندین مدل جوندگان فعال هستند. شواهد برای این موضوع، به‌ویژه بر اساس کار همکار قدیمی ما، کنجی هاشیموتو در دانشگاه چیبای ژاپن بسیار قوی است.»

هاموک بیان کرد که به‌دلیل تفاوت‌های نظارتی، یک محصول طبیعی مسیر بالقوه سریع‌تری را برای تسکین بیماران نسبت به داروی کلاسیک ارائه می‌دهد.

کورارینون در مقایسه با سایر مهارکننده‌های اپوکسید هیدرولاز محلول (sEH) مکانیسم جدیدی دارد و آنزیم را در یک مکان مجاور، اما غیر همسان متصل می‌کند.

هاموک گفت: این یک مدل جدید برای طراحی ترکیبات فعال‌تر جهت جلوگیری از التهاب عصبی مرتبط با بیماری‌هایی است که در آن مهارکننده‌های اپوکسید هیدرولاز محلول (sEH) در مدل‌های جوندگان ازجمله آلزایمر، اوتیسم و سایر اختلالات کارایی نشان داده‌اند.

این تحقیق از مدلی از بیماری پارکینسون در موش‌های تحت درمان با MPTP (۱-متیل-۴-فنیل-۱، ۲، ۳، ۶-تتراهیدروپیریدین) استفاده کرد. رفتار‌های شبه پارکینسون به‌طور قابل توجهی در موش‌های تحت درمان با کورارینون کاهش یافت. هنگامی که بر روی موش‌هایی که ژن آن‌ها دستکاری شده با حذف ژن sEH آزمایش شد، کورارینون محافظت بیشتری ارائه نکرد.

سوفورا (نام عربی درخت نخودی) سرده‌ای از حدود ۴۵ گونه از درختان و درختچه‌های همیشه سبز از خانواده نخود، Fabaceae است. این گونه بومی جنوب آسیا، استرالیا، جزایر مختلف اقیانوس آرام، غرب آمریکای جنوبی، غرب ایالات متحده، فلوریدا و پورتوریکو است. حدود ۱۵ مورد از این گونه‌ها سابقه طولانی استفاده در دارو‌های سنتی چینی دارند.
 
منبع: ایسنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها