معاون مسکن‌ و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

کاهش قیمت در نهضت ملی مسکن برای دهک‌ های اول تا سوم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ که ۳۶۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شده بود به ۴۶۰ هزار واحد در سال ۱۳۹۹ و ۵۲۰ هزار واحد در سال جاری رسیده‌ایم گفت: برای حدود یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین زمین و ۳۲۰ هزار واحد تکمیل یا آماده عملیات اجرایی شده است که از اوایل سال آینده نهضت بزرگی را در بخش ساخت و ساز خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۳۵۵۲۴۳
به گزارش جام جم آنلاین، محمود محمودزاده در هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی «مسکن؛ پیشران تولید» اظهار کرد: با توجه به فاصله ایجاد شده بین قیمت مسکن و توان متقاضیان، وزارت راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن تسهیلات مناسبی را در نظر گرفته است. هرچقدر دهک درآمدی پایین‌تر باشد حمایت دولت بیشتر است و بیشترین حمایت‌ها برای دهک‌های اول تا سوم انجام می‌شود.

پیشرفت قابل توجه در تولید مسکن طی دو سال گذشته

وی با بیان اینکه شش راهبرد در نهضت ملی مسکن مدنظر قرار گرفت که اولین اقدام شامل توسعه و تامین مسکن است افزود: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در صدور پروانه صورت گرفت؛ به طوری که از ۳۶۰ هزار واحد در سال ۱۳۹۸ به ۴۶۰ هزار واحد در سال ۱۳۹۹ رسیدیم و پیش بینی این است که به ۵۲۰ هزار واحد در سال ۱۴۰۰برسیم. در حال حاضر که وارد دوازدهمین ماه سال ۱۴۰۰ رسیدیم میزان تکمیل ساخت و ساز با سال ۱۳۹۴ برابر شده است. در واقع سیکل افولی که از سال ۱۳۹۴ به بعد داشتیم دارد به سمت بالا برمی‌گردد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای راهبرد دوم، غیر از فعال کردن بخش خصوصی در ساخت و سازها، بخش بافت فرسوده مدنظر قرار گرفت که به عنوان ظرفیت موجود و قابل گسترش مطرح می‌شود. راهبرد سوم ساخت واحد‌های مسکونی برای گروه‌های درآمدی پایین و موضوع چهارم دهک‌های متوسط است. راهبرد پنجم مسکن اجتماعی است که فضای جدیدی را در کنترل بازار اجاره کشور و نظم دادن و ساختارمند کردن این بازار ایجاد می‌کند.

با تامین زمین، هزینه ساخت مسکن ۴۰ درصد کاهش می‌یابد

محمودزاده، رویکرد وزارت راه و شهرسازی را نزدیک کردن قیمت تمام شده مسکن به توان خانوار دانست و گفت: یکی از اقدامات بحث اجاره ۹۹ ساله زمین است. به هر حال زمین حدود ۴۰ درصد از هزینه ساخت را به خود اختصاص می‌دهد که با این روش قیمت مسکن می‌تواند ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: همچنین بحث حمایت‌های مالیاتی را در دستور کار قرار داده‌ایم که یک عدد ثابت یک میلیون تومان برای مالیات هر واحد نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شد که کمک مناسبی بود. درخصوص هزینه انشعابات نیز متقاضی فقط حق اشتراک پرداخت می‌کند و حق تامین و مسائل روبنایی بر عهده دولت است. با توجه به تسهیلات و یارانه‌هایی که دیده شده، توان خانوار در این بخش افزایش می‌یابد.

حدود ۳۲۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در طرح نهضت ملی مسکن خاطرنشان کرد: طی چهار و نیم ماه گذشته که قانون جهش تولید مسکن به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده حدود ۹۸۰ هزار واحد زمین با کاربری مسکونی تامین شده و ۳۲۰ هزار واحد یا آماده شده یا آماده شروع عملیات اجرایی است. در کمتر از پنج ماه تامین حدود یک میلیون زمین، کار بزرگی است.

محمودزاده درباره تعداد ثبت نام‌ها نیز گفت: تا کنون در طرح نهضت ملی مسکن ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و در تمام شهر‌های کشور ثبت نام در حال انجام است. از این تعداد با توجه به دستور رییس‌جمهور مبنی بر اینکه به تشکیل خانواده و ازدواج افراد مجرد کمک شود، دستورالعملی داده شد که آقایان بالاتر از ۲۳ سال ثبت نام کنند و تا امروز بیش از ۴۰۰ هزار متقاضی مجرد ثبت نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: پالایش بیش از ۹۵ درصد از کل متقاضیان نهضت ملی مسکن انجام شده و برای کنترل شرط سکونت به ادارات راه و شهرسازی استان‌ها ارسال شده‌اند. مجموعه این اقدامات در کمتر از پنج ماه صورت گرفته و انشاءالله از اوایل سال آینده یک نهضت بزرگ ساخت و ساز در کشور خواهیم داشت که باعث رونق اقتصادی و اجتماعی در سطح کشور می‌شود.

به گفته محمودزاده، جلساتی با وزارت صمت برای تامین مصالاح ساختمانی انجام شده که خیال وزارت راه و شهرسازی از این بابت راحت شد که تامین مصالح برای وزارت صمت امکان‌پذیر است و دغدغه‌ای در این خصوص وجود ندارد. در بخش خدمات نیز همزمان با استقرار جمعیت، پروژه‌های های خدماتی انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها