راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری متعددی در بورس کشور فعالیت می‌کنند که انتخاب اینکه در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم را کمی سخت کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۵۴۵۵۱
در ادامه سعی می‌کنیم به شما برای یافتن پاسخ این سوال کمک کنیم. این مطلب می‌تواند راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری باشد و به مشتریان بازار سرمایه در این زمینه کمک کند. با ما همراه شوید.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند اما از پرکاربردترین این صندوق‌ها می‌توان به صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق سهامی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط اشاره کرد.

صندوق‌های درآمد ثابت از جمله صندوق‌های پرکاربرد بازار سرمایه هستند که 70 تا 90 درصد دارایی مشتریان خود را در اوراق کم ریسک مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و ... سرمایه گذاری می‌کنند و از این طریق ریسک این بازار را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

صندوق‌های سهامی از دیگر صندوق‌های پرطرفدار بازار سرمایه هستند که برخلاف صندوق‌های درآمد ثابت، بخش عموده دارایی مشتریان‌شان را در سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار بورس کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند. به همین دلیل ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، معمولا بالا است اما بازدهی بیشتری را هم نصیب مشتریان خود خواهند کرد.

صندوق‌های مختلط نیز 40 تا 60 درصد دارایی‌شان را در سهام شرکت‌های بورسی و مابقی را در اوراق کم‌ریسک‌تر مانند گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند و به طور کلی از نظر سود و میزان بازدهی، ترکیبی از دو صندوق درآمد ثابت و سهامی محسوب می‌شوند.

در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم؟

هر یکی از صندوق‌هایی که در بالا معرفی کردیم، می‌توانند جواب این سوال باشند که در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم؟ چرا که افراد با شخصیت، روحیات و اهداف مختلفی به بازار سرمایه قدم می‌گذارند و به همین دلیل اینکه در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم تا حد زیادی بستگی به کلیه این عوامل دارد.

بنابراین فاکتورهای زیادی در انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری دخیل هستند. یکی از مهم‌ترین این فاکتورها، روحیات سرمایه‌گذار و میزان ریسکی است که می‌تواند در بازار سرمایه متحمل شود.

اگر سرمایه‌گذاری به دنبال ریسک بالا در این بازار نباشد و می‌خواهد یک سرمایه‌گذاری بدون دغدغه را در بورس تجربه کند، صندوق‌های درآمد ثابت بهترین گزینه برای او محسوب می‌شوند.

اما اگر ما ریسک‌پذیری بالایی داشته باشیم و برای کسب بازدهی بالا حاضر هستیم، خطر کاهش سرمایه را نیز به جان بخریم در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنیم؟ در این شرایط صندوق‌های سهامی گزینه بهتری برای کسب بازدهی بیشتر محسوب می‌شوند.

اهداف سرمایه‌گذار نیز در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد و برای مثال اگر شما به دنبال دریافت سود ثابت و ماهیانه در بورس باشید، صندوق‌های درآمد ثابت انتخاب بهتری از صندوق‌های سهامی برای شما هستند.

به این نکته نیز دقت داشته باشید که صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی و مختلط بسیاری در بازار فعالیت می‌کنند که خود آن‌ها نیز از نظر عملکرد و سابقه تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری بازار باید به تفاوت بین صندوق‌های مختلف نیز توجه کرد.

افق زمانی که سرمایه‌گذاران برای کسب سود برای خود متصور هستند نیز در اینکه در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنیم، اهمیت بسیار زیادی دارد. برای مثال صندوق‌های سهامی گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شوند یا صندوق‌های درآمد ثابتی که به مشتریان خود سود ماهیانه پرداخت می‌کنند، انتخاب بهتری برای مشتریانی هستند که می‌خواهند در کوتاه‌مدت اثرات سرمایه گذاری در بورس را در زندگی خود مشاهده کنند، حتی اگر این بازدهی محدود باشد.

مقایسه صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی که در بورس کشور فعالیت می‌کنند، ویژگی‌ها و عملکرد متفاوتی دارند و برای یافتن پاسخ این سوال که در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم، باید این صندوق‌ها را بشناسید و با یکدیگر مقایسه کنید.

در وب سایت این صندوق‌ها می‌توانید گزارش عملکرد آن‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف ببینید. ضمن اینکه از برخی وب سایت‌های تخصصی بازار سرمایه نیز می‌توانید برای مقایسه هر چه بهتر این صندوق‌ها استفاده کنید.

وب سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (فیپیران) برای این هدف گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود و در آن می‌توانید اطلاعات بسیار خوبی در باره عملکرد و سایر ویژگی‌های صندوق‌ها که شما را در مسیر انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری بازار یاری می‌دهند، دریافت کنید.

 سخن آخر

این مطلب راهنمای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری در بورس محسوب می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از پرکاربردترین ابزارهای مدیریت دارایی‌ها در بورس محسوب می‌شوند. این صندوق‌ها انواع مختلفی دارند و صندوق‌های متنوعی نیز در بازار سرمایه کشور مشغول فعالیت هستند. بنابراین انتخاب اینکه در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم، اهمیت بسیار زیادی دارد. فاکتورهای مختلفی در این انتخاب می‌توانند به فعالان بازار سرمایه کمک کنند که در این مطلب به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها