افسردگی یک نوع اختلال خلقی است که باعث احساس مداوم غم و اندوه و از دست دادن علاقه به مسائل مختلف می‌شود. در علم روانشناسی و روانپزشکی از این وضعیت با عنوان اختلال افسردگی اساسی یا اختلال افسردگی بالینی یاد می‌شود.
کد خبر: ۱۳۵۴۲۵۳
افسردگی چیست؛ علت، درمان و علائم
 
مطمئنا این اختلال بر نوع احساسات، تفکر و رفتار شما تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند منجر به بروز انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود. ممکن است در انجام فعالیت‌های عادی روزمره دچار مشکل شوید و حتی احساس کنید که زندگی دیگر ارزش ادامه پیدا کردن ندارد و با خودکشی باید به آن خاتمه داد!

نباید فراموش کنید که افسردگی فقط یک نقطه ضعف روحی نیست که بتوان خیلی راحت از آن رهایی پیدا کرد. گاهی نیاز به گذراندن یک دوره درمانی طولانی‌مدت تحت نظر دکتر روانشناس برای روان‌درمانی و روانپزشک برای دارودرمانی دارد. توصیه می‌کنیم این اختلال روانی شایع را دست کم نگیرید!

روانشناسی یک رشته‌ی کارشناسی است که به بررسی ذهن و رفتار انسان و رفتار های عادی یا غیر عادی فرد می‌پردازد. روانشناسان بیماری‌های روان را درمان می‌کنند و در سلامت روان تاثیر مهمی دارند. روانشناسان نمی‌توانند دارو تجویز کنند.

دنیای پزشکی دنیای گسترده‌ای است و تخصص‌های فراوانی در آن وجود دارند. بسیاری از رشته‌های تخصصی دارای تعدادی فوق تخصص هستند و در برخی از رشته‌ها فلوشیپ هم معنی پیدا می‌کند.

https://doctoreto.com/landing/specialties/
 
افسردگی چیست؛ علت، درمان و علائم
انواع افسردگی در مردان و زنان

تجربه نشان داده است که علائم افسردگی می‌تواند در خانم‌ها و آقایان متفاوت باشد. اصولا هیچ‌گاه دو فرد مبتلا به افسردگی تجربیات یکسانی ندارند. درک این مسئله مهم می‌تواند به درمان مؤثرتری منجر شود.
در سال 2018 یک مطالعه معتبر اعلام کرد که در مغز مردان و زنان مبتلا به افسردگی تفاوت‌های مولکولی مشاهده می‌شود. محققان در این بررسی نمونه‌های بافت مغز 50 خانم و آقا را پس از مرگ ارزیابی کردند.

مطالعه دیگری در سال 2019 ثابت کرد که تفاوت‌های جنسیتی نه تنها می‌تواند بر نحوه بروز افسردگی در مردان و زنان بلکه بر نحوه واکنش آن به درمان تأثیر بگذارد. تحقیقات بارها نشان داده‌اند که زنان دو برابر مردان در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند. به‌خصوص در دوران بچه‌دار شدن که ممکن است باعث بروز انواع افسردگی بارداری، پس از زایمان و شیردهی در یک خانم شود. از علائم افسردگی در مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده بیش‌ازحد از الکل یا مواد مخدرتحریک‌پذیری یا طغیان‌های رفتاری مکررافزایش ریسک‌پذیری به‌خصوص در هنگام رانندگیفرار از خانواده یا جمع مثلا از طریق تا دیر وقت کار کردن، گذراندن زمان بیشتر در باشگاه یا انجام بازی‌های کامپیوتری برای ساعت‌هابی‌خوابیکاهش تمایل جنسیبروز افکار یا احساسات خودکشی به ویژه در مردان مسن از علائم افسردگی در زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضعیف شدن حافظه تغییرات رفتاری یا شخصیت یاحساس بی‌دلیل درد جسمی خستگی مفرط از دست دادن اشتها مشکلات خواب تمایل به ماندن در خانه شما باید بدانید که افسردگی یک بخش طبیعی از روند افزایش سن نیست. به طور کلی، طبق علوم روانشناختی 4 نوع افسردگی وجود دارد که هرکدام می‌توانند مردان و زنان را با علائم مختلفی درگیر کنند. مواردی چون:

افسردگی خفیف و مزمن. در اثر وجود این مشکل فرد بیشتر روزهای هفته افسرده است و گاهی حال خوبی دارد.افسردگی شدید. اگرچه نسبت به نوع قبلی علائم آن شدت بیشتری دارد اما خوشبختانه شیوع آن کمتر است.افسردگی آتیپیک. می‌توان آن را زیرگروه افسردگی شدید به حساب آورد. فقط با این تفاوت که علائم آن الگوی مشخصی دارند. معمولا به روش‌های درمانی مختلف پاسخ مناسب و سریع‌تری می‌دهد.افسردگی فصلی. این نوع افسردگی بیشتر خانم‌ها و جوانان را به‌دلیل تغییرات فصول و کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انواع افسردگی در جوانان و نوجوانان دختر و پسر

جوانان و نوجوانان نیز می‌توانند دچار انواع افسردگی شوند، اما معمولا علائم آن‌ها کمی با بزرگسالان متفاوت است. مواردی مانند:

در کودکان کوچکتر، علائم افسردگی ممکن است شامل غمگینی، تحریک‌پذیری، افزایش وابستگی به والدین، نگرانی، امتناع از رفتن به مدرسه یا کمبود وزن باشد.در نوجوانان و جوانان علائم ممکن است شامل غمگینی، تحریک‌پذیری، احساس پوچی و بی‌ارزشی، عصبانیت، عملکرد ضعیف در مدرسه یا دانشگاه، احساس سوء‌تفاهم و حساسیت شدید به مسائل مختلف، استفاده تفریحی از مواد مخدر یا الکل، غذا خوردن بیش‌از‌حد غذا یا خواب زیاد، آسیب رساندن به خود، از دست دادن علاقه به انجام کارهای مختلف و اجتناب از تعامل اجتماعی باشد.

تفاوت‌های جنسیتی علائم افسردگی در دختران و پسران مشابه مردان و زنان است که در بخش قبل به آن اشاره شد.

افسردگی در سنین مختلف

بنابراین افسردگی ممکن است در افرادی با سنین مختلف، از یک کودک 6 ساله تا فردی با 80 سال سن، بروز کند. مهم این است که خیلی زود تشخیص داده و درمان شود تا با افزایش شدت آن شاهد صحنه‌های بدی مانند خودکشی نباشیم.

راهکارهای درمان افسردگی
افسردگی چیست؛ علت، درمان و علائم

خوشبختانه داروها و روان‌درمانی برای درمان افسردگی موثر هستند. البته اگر افسردگی شدید دارید، ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشید تا زمانی‌که علائم شما بهبود یابند. در ادامه نگاهی دقیق‌تری به گزینه‌های مختلف درمان افسردگی خواهیم داشت.

دارودرمانی

امروزه بسیاری از انواع داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام، فلوکستین، آسنترا و غیره در دسترس هستند. حتماً در مورد عوارض جانبی احتمالی آن‌ها با روانپزشک خود صحبت کنید. اصولا داروهای ضد افسردگی به چندین هفته زمان نیاز دارند تا اثرات مفید خود را نشان دهند.

بدون مشورت با روانپزشک خود، داروی ضد افسردگی خود را قطع نکنید. چراکه می‌تواند علائمی شبیه ترک اعتیاد ایجاد کند و حتی ممکن است باعث بدتر شدن ناگهانی افسردگی شود. مصرف خودسرانه این داروها در زمان بارداری یا شیردهی اصلا توصیه نمی‌شود.

روان‌درمانی

انواع مختلف روان‌درمانی مانند درمان شناختی رفتاری یا درمان بین فردی می‌توانند برای درمان افسردگی موثر باشند. یک روانشناس بالینی اصولا کمک می‌کند:

خود را با بحران یا سایر مشکلات فعلی سازگار کنید.باورها و رفتارهای منفی را شناسایی و آن‌ها را با باورهای سالم و مثبت جایگزین کنید.روابط و تجربیات خود را کاوش و با دیگران تعاملات مثبت ایجاد کنید.راه‌های بهتری برای مقابله و حل مشکلات پیدا کنید.مسائلی را که به افسردگی شما کمک می‌کنند شناسایی کنید و رفتارهایی را که آن را بدتر می‌کنند تغییر دهید.احساس رضایت و کنترل را در زندگی خود به دست آورید و به کاهش علائم افسردگی مانند ناامیدی و عصبانیت کمک کنید.یاد بگیرید که برای زندگی خود اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید.

دلایل و علائم افسردگی
افسردگی چیست؛ علت، درمان و علائم

دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث بروز افسردگی می‌شود. اما مطمئنا عوامل زیر دخیل هستند:

تفاوت‌های بیولوژیکی. به نظر می‌رسد افراد مبتلا به افسردگی تغییرات فیزیکی خاصی در مغز خود دارند.انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که تغییرات در عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی (مانند دوپامین) و نحوه تعامل آن‌ها با مدارهای عصبی دخیل در حفظ ثبات خلق‌و‌خوی، ممکن است نقش مهمی در بروز افسردگی داشته باشد.هورمون‌ها. تغییر در تعادل هورمونی بدن ممکن است در ایجاد یا تحریک افسردگی نقش داشته باشد.سابقه خانوادگی. صفات ارثی افسردگی در افرادی‌که خویشاوندان خونی آن‌ها نیز این عارضه را دارند، بیشتر دیده می‌شوند.رویدادهای زندگی. اتفاقات ناخوشایند در زندگی مانند مرگ عزیزان، ابتلا به سرطان، از دست دادن شغل و غیره در بروز افسردگی موثر هستند.ابتلا به سایر اختلالات سلامت روان. گاهی علت افسردگی وجود مشکلات زمینه‌ای مانند اختلال اضطراب، اختلالات خوردن یا اختلال استرس پس از سانحه است.

جالب است بدانید که یک فرد می‌تواند در چندین دوره از زندگی خود به افسردگی مبتلا شود. پس به‌محض بروز علائم زیر به فکر درمان باشید:

احساس غم، اشک، پوچی یا ناامیدیطغیان خشم، تحریک‌پذیری یا ناامیدی حتی بر سر مسائل کوچکاز دست دادن علاقه یا لذت برای انجام فعالیت‌های معمولبی‌خوابی یا خواب زیادخستگی و کمبود انرژیکاهش اشتها و کاهش وزن یا افزایش میل به غذا و افزایش وزناضطراب و بی‌قراریکند شدن قدرت تفکر، صحبت کردن یا حرکات بدنبروز مکرر افکار مرگ یا خودکشیبروز بی‌دلیل مشکلات فیزیکی مانند کمردرد یا سردرد مراجعه به پزشک در زمان افسردگی اگر احساس افسردگی می‌کنید، در اسرع وقت به یک دکتر روانشناس یا روانپزشک " https://doctoreto.com/doctors/speciality/psychiatrist " مراجعه کنید. برخلاف باور عموم، این مشکل با گذشت زمان حل نمی‌شود و بالعکس علائم آن شدت می‌یابد!

روانشناس با به كارگيري روش هاي آموزشي و روان درماني به بررسی رفتار، شخصیت و روابط بین فردی می‌پردازد. دکتر روانشناس خوب با توجه به رابطه بین عملکرد مغز و رفتار می تواند ارتباط بین محیط و رفتار را بررسی کند. بهترین دکتر متخصص روانشناس میتواند با راهنمایی دقیق و مهم و بجا به افراد به کنترل مشکلاتشان کمک کند.

سخن آخر

روانشناسان باید با صداقت و قابل اعتماد باشند و توانایی درک شرایط فرد مراجعه کننده را داشته باشند تا افراد بدون استرس و نگرانی مشکلات خود را با روانشناس خوب در میان بگذارند. دکتر روانشناس به درمان بیماریی هایی چون: افسردگی ، اضطراب ، وسواس ، فوبیا، بی اشتهایی و پرخوری عصبی و اختلالات خواب می پردازند همچنین روانشناسان خوب علاوه بر درمان قادر به مشاوره هاي تحصيلي ، شغلي ، ازدواج ، كودك مي باشند.

برای مشاوره خانواده (زوج درمانی، قبل از ازدواج، پیشگیری از طلاق، پرورش فرزند)، مشاوره کودک و نوجوان (بیش فعالی، اوتیسم، اختلال خواب)، روانکاوی، اختلال میل جنسی و درمان نعوظ،، درمان زودانزالی و دیرانزالی، سکس تراپی، واژینیسموس، ترک خودارضایی، درمان اضطراب، مسیر شغلی و تحصیلی، ترک اعتیاد، استرس و وسواس، افسردگی، فوبیا، اختلال دوقطبی، توانبخشی

منبع : doctoreto.com (دکترتو)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها