معاون رییس سازمان و  مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مساحت مشهد را مناطق خشک و بیابانی تشکیل می‌دهد پرورش شتر اهمیت دو چندانی دارد.
معاون رییس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مساحت مشهد را مناطق خشک و بیابانی تشکیل می‌دهد پرورش شتر اهمیت دو چندانی دارد.
کد خبر: ۱۳۵۳۷۴۳

به گزارش جام جم انلاین خراسان رضوی ،سعید خوش قامت بیان کرد : پرورش ۱۰ گله شتر و مجموعا ۸۵۰ نفر شتر در شهرستان مشهد انجام گرفته است .
وی اشاره نمود : کاهش شدید نزولات جوی در سال‌های گذشته منجر به خشکسالی‌های اخیر گشته است و برای تامین امنیت غذایی جامعه در سالیان آینده مجبور خواهیم بود دنباله روی استراتژی های طبیعت باشیم و طبیعت ما را به سمت پرورش دام‌هایی سوق می‌دهد که بیشترین همخوانی و تطابق را با شرایط حاضر دارند و در این میان پرورش شتر می تواند انتخاب مناسبی در این حوزه باشد که هم بومی منطقه بوده و بسیار مقاوم به شرایط نامساعد محیطی است و نسبت به پرورش سایر دام های سبک و سنگین دارای مزیت نسبی بالایی است .
 شهرستان مشهد پتانسیل استعداد و توان بالایی برای پرورش شتر را دارا می باشد .
 جهاد کشاورزی شهرستان مشهد  با بهره گیری از این سیاست‌ در جهت حمایت و همگرایی از این توانایی و  توان  و استفاده از تشکل‌های تخصصی  شاهد رشد و شکوفایی این صنعت در آینده‌ای نزدیک را باعث خواهد شد .
سعید خوش قامت افزود : برخی از ویژگی‌های شتر مانند توانایی بالای تحمل کم آبی، تغذیه از علوفه‌های خشک و گیاهان مرتعی و بیابانی، مقاومت بهتر در مقابل بیماریها، هزینه‌های درمانی کم در مقایسه با سایر دامها، متابولیسم پایین، افزایش وزن روزانه مناسب و دوره پرواربندی کوتاه این حیوان را از منظر اقتصادی جهت پرورش و تولید گوشت و شیر به صرفه می‌کند.
در حال حاضر پرورش شتر با نژاد لاری و سندی پاکستانی که دارای ویژگیهای برجسته ای از جمله جثه درشت ( ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلو) و تولید سه برابری شیر در مقایسه با شترهای بومی  میباشد و از طرفی استقبال مشتریان  به جهت خواص منحصر به فرد شیر آن در سلامت انسان و خواص دارویی و همچنین ضرورت تحقق و بهره گیری از پرورش این نژاد در داخل کشور و عدم نیاز به وارادات که از مزایای پرورش این نژاد می باشد  در حال توسعه پر ورش این  نژاد میباشد .
خوش قامت با بیان اینکه برای پرورش شتر به تاسیسات چندانی نیاز نیست، ادامه داد: روزانه بیش از ۶۵۰ کیلوگرم شیر شتر تولید می‌شود و با توجه به خواص بالای شیر شتر دانشمندان از آن به عنوان طلای سفید بیابان یاد می‌کنند. 


 معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت شرایط اقلیمی مناسب و وابسته نبودن شتر به نهاده های دامی برای پرورش این حیوان در شهرستان مشهد فراهم شده است .
تنوع منابع طبیعی و اقلیمی شهرستان مشهد اکنون موجب سرمایه‌گذاری و رونق این صنعت شده است شتر ۸۰% از تغذیه خود را از مراتع می گیرد.
 سعید خوش قامت بیان کرد : وابسته نبودن شتر به نهاده‌های دامی و اقلیم گرم و خشک از علل پرورش شتر در این شهرستان است و باعث گرایش بسیاری از دامداران به این سمت شده است که در کنار دام تعدادی شتر پرورش می دهند .
افزایش پرورش شتر و استقبال مردم از فرآورده های گوشتی و لبنی شتر  منجر به تکمیل چرخه های فرآوری محصولات آن شده است ودر مورد زنجیره تولید گوشت شتر ۷۰ درصد زنجیره کامل گشته است .
در کنار گوشت شیر شتر به عنوان یکی از گرانترین و مغذی ترین مواد لبنی مطرح است که به خاطر خواص اکنون با استقبال چشمگیر مردم و دامداران روبرو شده است  .
علاوه بر  شتر های بومی نژاد پاکستانی در شهرستان مشهد پرورش داده می شود .
 شتر ها ی با نژاد پاکستانی جثه شان بزرگتر و درشت هیکل(  ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلو )با میزان شیر زیاد  بخصوص تو شرایط خشکسالی می‌باشد .
در نژاد لاری و سندی میزان شیر ۱۵ کیلو در صورتیکه در شترهای بومی ۵ کیلو می‌باشد .
شیر شتر نیاز به جوشاندن ندارد ودر محیط بیرون نگهداری میشود  وبعد مدتی دوغ میشود.
 جایگزین بسیار مناسب برای گوشت گاو چون بر خلاف گوشت گاو خاصیت گرم دارد و مانند گوشت گوسفند با این تفاوت که چرب نیست.
 
 شیر شتر نسبت به شیر گاو، حاوی 10 برابر آهن، 5 برابر پتاسیم و ویتامین C، چهار برابر سدیم و 3 برابر کلسیم و منیزیم و مقدار بیشتری اسیدهای چرب غیر اشباع، پروتئین، کلر و اسید فولیک بوده و آغوز آن سرشار از آنتی بادی ها و ترکیبات ضد سرطانی استˈ.
چربی و لاکتوز شیر شتر نسبت به شیر گاو کمتر است و همین ویژگی موجب شده تا گزینه مناسبی برای افراد دیابتی، رژیمی و حساس به لاکتوز باشد ضمن اینکه شیر این حیوان برای درمان آب آوردگی مفاصل، یرقان، بیماری های طحال، سل، ترمیم زخم ها، تنگی نفس یا آسم، کم خونی، بواسیر، بسیار مفید است.
شیر شتر دارای خاصیت لاغر کنندگی بوده و یک غذای رژیمی است ضمن اینکه تحقیقات نشان داده است که پادتن های موجود در شیر شتر برای غلبه بر بیماری هایی نظیر سرطان، ایدز، آلزایمر و هپاتیت C مفید است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها