مسال بسیاری از مراسم‌ های آیینی و مذهبی را به دلیل بيماري کرونا برگزار نکرده ایم و حالا داریم به ایستگاه شب یلدا نزدیک می‌شویم.کرونا در کمین دورهمی‌ های بزرگترین شب سال نشسته است تا قربانی بگیرد و داغ بر دلمان بگذارد. پس اجازه ندهیم سهم ما از یلدای امسال از دست دادن عزیزانمان باشد. یلدای امسال را مجازی برگزار کنیم تا انشاءا... سال بعد دور هم جمع باشیم.
 
مسال بسیاری از مراسم‌ های آیینی و مذهبی را به دلیل بيماري کرونا برگزار نکرده ایم و حالا داریم به ایستگاه شب یلدا نزدیک می‌شویم.کرونا در کمین دورهمی‌ های بزرگترین شب سال نشسته است تا قربانی بگیرد و داغ بر دلمان بگذارد. پس اجازه ندهیم سهم ما از یلدای امسال از دست دادن عزیزانمان باشد. یلدای امسال را مجازی برگزار کنیم تا انشاءا... سال بعد دور هم جمع باشیم.  
کد خبر: ۱۳۵۳۷۴۰
شب يلدا؛  شب صمیمیت ها و یکدلی هاشب یلدا، شبی که در آن انار محبت دانه می شود و سرخی عشق و عاطفه، نثار کاسه های لبریز از شوق ما؛ شبی که طراوت هندوانه های تازه تابستان به سرمای دستان زمستان هدیه می شود و داغی نگاه های زیبای بزرگ ترها در چشمان کودکان اوج می گیرد و بالا می رود. در ازدحام بشقاب های کوچک بلور، شیرینی صمیمیت ها و یکدلی ها، تقسیم می شود و کام های همه را شیرین می کند.
شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. نام دیگر این شب «چِلّه» است، زیرا برگزاری این جشن، یک آیین ایرانی‌است
«یلدا» برگرفته از واژه سریانی به‌معنای زایش است و شب چله هم که مترادف شب یلداست از آن روست که چهل روز اول زمستان را «چله بزرگ» و بیست روز بعد از آن را «چله کوچک» نامیده‌اند.
شب یلدا از دید تاریخی
شب یلدا و برپایی آیین جشن یلدا، از رسوم کهن ایرانیان بوده است و شواهد حاکی از آن است که جشن شب یلدا از زمان داریوش یکم ( از سال 502 قبل از میلاد) در تقویم رسمی ایرانیان باستان ثبت شده است. 
جالب است بدانید جشن باستانی شب یلدا، از سال 1388 در فهرست میراث معنوی کشور قرار گرفته است. باشد که پاسداران این فرهنگ دیرین و حافظان این آیین باشکوه باشیم.
 
يلدایی متفاوت‌ تر از هزاران سال قبل
سنتی باستانی را جشن گرفتن بهانه‌ای می‌شود تا لحظات خاطره انگیزی را در کنار یکدیگر داشته باشیم و شیرینی کنار هم بودن در بلند‌ترین شب سال آن هم فقط به اندازه‌ی یک دقیقه بیشتر از شب‌های قبل را تجربه کنیم. اما یلدای امسال را با توجه به بيماري کرونا باید جور دیگری جشن گرفت. یلدایی که با به جا آوردن صله رحم و به دور از تکنولوژی برگزار می‌شد امسال با شرایطی کاملا متفاوت و  توصیه می‌شود.
آداب و رسوم شب یلدا
از آیین های رایج و معروف و مرسوم شب یلدا می توان به قصه خوانی و مثل گویی ، فال حافظ و شاهنامه خوانی ، آجيل و ميوه هاي شب يلدا از جمله انار، هندوانه، مرکباتي همچون پرتقال، سیب، خرمالو و یا حتی کدو تنبل و لبو هستند. 
یلدایی مجازی در عصر فناوری
عصر عصر ارتباطات و دنیا دنیای تکنولوژی است. در خانه‌ی بیشتر افراد جامعه حداقل یک گوشی هوشمند و سایر وسایل ارتباط جمعی وجود دارد. امسال می‌توان تکنولوژی را در خدمت یلدا گرفت و با این کار نه از آیین سنتی بگذریم و نه خود و دیگران را در معرض خطر ویروس کرونا قرار دهیم.
شهروندی در این خصوص بیان کرد: در سال‌های گذشته از کنار گذاشتن گوشی در مهمانی‌های یلدا صحبت می‌شد و اینکه گوشی‌های موبایل را در سبدی گذاشته و به دور از تکنولوژی این شب را کنار هم باشیم.
او افزود: امسال که از دیدار‌ های مجازی سخن به میان می‌آید پیشنهاد می‌شود در این شب اینترنت رایگان برای شهروندان مد نظر قرار داده شود تا بتوانند لا اقل یلدا را به صورت مجازی برگزار کنند.
یلدای امسال نباید بهانه‌ای به دست ویروس کرونا داد، در خانه ماندن و پرهیز از دورهمی‌ های خانوادگی به کرات توصیه می‌شود. به نظر می‌رسد حالا که دورهمی‌ های یلدایی تبدیل به یک انبار باروت برای شعله ور شدن آتش کرونا شده چه خوب است مسئولین هم در این شب بسته‌های اینترنتی رایگان را در اختیار مردم قرار دهند تا طعم یلدایی مجازی را از دست ندهند.
پاییز را ختم بخیر کنیم
امسال بسیاری از مراسم‌ های آیینی و مذهبی را به دلیل بيماري کرونا برگزار نکرده ایم و حالا داریم به ایستگاه شب یلدا نزدیک می‌شویم.کرونا در کمین دورهمی‌ های بزرگترین شب سال نشسته است تا قربانی بگیرد و داغ بر دلمان بگذارد. پس اجازه ندهیم سهم ما از یلدای امسال از دست دادن عزیزانمان باشد. یلدای امسال را مجازی برگزار کنیم تا انشاءا... سال بعد دور هم جمع باشیم.
 
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها