هرچند فعالیت های هسته ای ایران با آغاز فعالیت سازمان انرژی اتمی ایران در تاریخ 16 تیر 1353 رسمیت یافت ، با این حال میان برنامه های هسته ای ایران و نیروگاه بوشهر ارتباط جدی وجود دارد
کد خبر: ۱۳۵۳۲۱
، زیرا طرح ساخت این نیروگاه همزمان با آغاز اقدامات ایران در زمینه هسته ای مطرح و قرارداد آن نیز در همان سال بین ایران و شرکت زیمنس آلمان به امضا رسید.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی و در نتیجه تخریب بخش عمده نیروگاه ، در دوران بازسازی اولین موضوع هسته ای کشور بازسازی و راه اندازی این نیروگاه بود و سرانجام پس از پیچ و خم های بسیار از جمله قرارداد اولیه با ژاپن ، قرارداد 800 میلیون دلاری تکمیل نیروگاه بوشهر نصیب روسها شد. کارشکنی های غرب و شرق در اتمام نیروگاهی که قرار است سوخت آن را نیز خودشان تامین کنند، در کنار اهمیت یافتن انرژی هسته ای به عنوان یک انرژی پاک ، مسوولان ایران را بر آن داشت تا پیگیری فعالیت های هسته ای صلح آمیز را در دستور کار قرار دهند. اولین گامها در نیمه دوم دهه 70 شمسی برداشته شد و پس از یک دهه ایران به یکی از کشورهای برخوردار از فناوری هسته ای که بیشتر هم بومی است ، بدل شد. بر این اساس می توان نیروگاه بوشهر و سرنوشت آن را در روند برنامه های هسته ای کشور موثر دانست و درواقع آن را می توان نقطه آغاز اصل خودکفایی ایران در زمینه فناوری هسته ای دانست.
تجربه نیروگاه بوشهر این نتایج را در بر داشته است:
1- ناجوانمردی های دیگر کشورها درخصوص این نیروگاه باعث شد ایران به فکر بومی سازی فناوری هسته ای بیفتد. این موضوع درخصوص ساخت نیروگاه های هسته ای نیز محقق شده است. براساس اعلام سازمان انرژی اتمی مطالعات ساخت 20 نیروگاه آغاز شده و هم اکنون نیز اولین نیروگاه با ظرفیت 360 مگاوات به وسیله متخصصان داخلی در دست ساخت است.
2- بهره گیری از انرژی هسته ای به عنوان یک انرژی پاک به طور جدی مطرح و حمایت افکار عمومی را نیز در پی داشته است.
3- عملکرد نامطلوب روسیه در اجرا و تکمیل نیروگاه بوشهر و همچنین نگرانی از تامین سوخت نیروگاه در حال و آینده علاوه بر این که ایران را برای بومی کردن فناوری هسته ای و برخوردار شدن از چرخه سوخت هسته ای متقاعد کرد که این موضوع تلاشهای ایران را برای بومی کردن ساخت نیروگاه هم در بر داشت.
4- عملکرد روسیه باعث تقویت مواضع ایران در مجامع و افکار عمومی بین المللی شده است ؛ زیرا وقتی روسیه که همسایه و به نوعی شریک ایران در منطقه است و اعلام می کند با ایران دشمنی ندارد، در نیروگاه بوشهر این گونه عمل کرد به کشورهای غربی که در دشمنی آنها با ملت ایران هیچ شکی نیست ، به طور قطع اعتمادی نمی باشد.
5- از آنجا که نیروگاه بوشهر تحت شدیدترین بازرسی های آژانس قرار گرفت به لحاظ ایمنی از شرایط برتری برخوردار شده که این مساله نیز ضمن رفع هرگونه سوئتفاهم های احتمالی بویژه در منطقه ، تجربیات ارزشمندی در اختیار متخصصان داخلی قرار داده است.
6- سرنوشت نیروگاه بوشهر به جایگاه روسیه در انتقال و ساخت نیروگاه های هسته ای لطمه زد. بخصوص در منطقه که کشورها به دنبال ساخت نیروگاه هسته ای هستند. به هر حال به رغم فراز و نشیب های به وجود آمده برای نیروگاه بوشهر این طرح مایه برکات بسیاری برای کشور بوده و سرانجام وارد چرخه انرژی کشور خواهد شد.


رضا واعظی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها