گفت‌و‌گو با عوامل سازنده فصل دوم مجموعه «نوار زرد» که قرار است به‌زودی از شبکه دو پخش شود

صحنه جرم، ورود ممنوع

حمیدرضا پگاه، مجری و امیر فروتن، تهیه‌کننده «اتاق صفر و یک» از این برنامه می‌گویند

کارزار رقابت ایده‌ها

شبکه دوی سیما مدتی است مسابقه‌ای با فضای متفاوت را راهی آنتن می‌کند که شرکت‌کنندگان با معرفی کسب‌وکار نوین خود سعی در رقابت با همدیگر دارند. «اتاق صفر و یک» با نویسندگی و کارگردانی علیرضا آقایی، تهیه‌کنندگی امیر فروتن و اجرای حمیدرضا پگاه، سه‌شنبه‌ها بعد از گفت‌وگوی ویژه خبری پخش می‌شود و بازپخش آن چهارشنبه‌ها ساعت ۱۴ روی آنتن می‌رود.
کد خبر: ۱۳۵۲۶۹۲

به گزارش جام جم، این مسابقه با محوریت کسب و کارهای نوین و با شعار کارزار رقابت ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها در گروه‌اجتماعی شبکه دوی سیما تولیده شده و قرار است در ۳۰ قسمت به پخش برسد. با حمیدرضا پگاه که او را تا امروز به‌عنوان بازیگر می‌شناختیم، درباره اجرای این برنامه گپ زدیم و از امیر فروتن، تهیه‌کننده هم در مورد جزئیات این رقابت پرسیدیم.

«میدون» نیستیم

امیر فروتن تاکنون در برنامه‌های کودک و نوجوان، برنامه‌های حوزه اجتماعی مثل نوروز در راه است که از شبکه پنج سیما پخش شد، برنامه نواهنگ (مسابقه استعدادیابی خوانندگی شبکه آی‌فیلم)، برنامه نمایشی خوش‌وبش و فیتیله به‌عنوان مدیرتولید یا تهیه‌کننده و کارگردان حضور داشته‌است. او این‌بار مسابقه‌ای را با محوریت به رقابت کشیدن ایده‌ها و استارت‌آپ‌های مبتنی بر تکنولوژی تهیه کرده‌است. با توجه به این‌که مدتی است تعداد برنامه‌ها و رقابت‌های تلویزیونی با مایه‌های اقتصادی بیش از پیش پا گرفته از فروتن درباره تفاوت اتاق صفر و یک با نمونه‌های مشابه خود مثل میدون می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: مهم‌ترین تفاوت ما با برنامه میدون این است که استارت‌آپ‌هایی بر مبنای های‌تک را مورد بررسی قرار می‌دهیم. یعنی کسب‌وکارهایی که امکان دیجیتال‌شدن دارند را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و از این طریق است که استعدادیابی و برنده را معرفی می‌کنیم. تفاوت دیگر این است که در برنامه میدون، دوستان وامی را اهدا می‌کردند. ما وام نمی‌دهیم. یک جایزه نقدی داریم که حدود یک‌میلیارد است. به غیر از این هم حمایت‌هایی از این افراد صورت می‌گیرد. مثلا برایشان سرمایه‌گذار پیدا می‌شود که بتواند از صفر تا ۱۰۰ کارشان را حمایت کند تا به اوج برسند. اگر بخواهم ریز بیان کنم خیلی تفاوت‌های دیگر هم وجود دارد اما دو موردی که گفتم، مهم‌ترین آنهاست.

سرمایه‌گذارت را جذب کن

در این برنامه بیشتر شرکت‌کنندگان علاوه‌بر دریافت جایزه، تلاش دارند توجه سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ را هم برای همکاری جلب کنند و فضایی حرفه‌ای برای خود در بازار کار به‌هم بزنند. فروتن درباره جذب سرمایه‌گذار برای شرکت‌کنندگان این برنامه و مزایایی که دیده شدن این افراد در قاب تلویزیون دارد، بیان می‌کند: ما در برنامه عنوان می‌کنیم اگر کسی تمایل به سرمایه‌گذاری روی کار شرکت‌کنندگان را دارد، می‌تواند اعلام آمادگی کند. سرمایه‌گذاران علاقه‌مند با دیدن برنامه، این افراد را انتخاب می‌کنند. اکثرا شرکت‌‎هایی که با عنوان وی‌سی هستن، اعلام آمادگی می‌کنند تا پشتیبان این کسب‌و‌کارها باشند.این تهیه‌کننده همچنین درباره بازخورد‌هایی که تاکنون از مخاطبان برنامه گرفته‌است، عنوان می‌کند: در اکوسیستم مورد نظر، یعنی در شرکت‌های استارت‌آپی و دانشگاه‌هایی که در چنین حوزه‌هایی کار می‌کنند، بازخورد خوبی داشتیم. سعی داریم از طریق پیامک به معرفی بیشتر برنامه اقدام کنیم. همچنین از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم برای هرچه بیشتر دیده‌شدن اتاق صفر و یک بهره ببریم.او ادامه می‌دهد: چه بخواهیم و چه نخواهیم این برنامه تخصصی است و نمی‌توان انتظار داشت مخاطبان عام پیگیر تماشای آن شوند. ولی برنامه از سوی آدم‌هایی که در این حوزه هستند، مورد استقبال قرار گرفته‌است. مخاطبان هدف ما بیشتر دانشجویان و صاحبان طرح و ایده هستند. می‌خواهیم این برنامه را ببینند و برای فصل دوم به خودشان اجازه ارائه طرح و ایده‌شان را با خیال راحت بدهند. می‌خواهیم این اعتمادبه‌نفس را داشته باشند تا توانایی خود را بروز دهند و نترسند. حرف‌مان این است کوچک‌ترین طرح و ایده‌ای که دارید را می‌توانید با شرکت در مسابقه ما بیان کنید. قطعا به کارتان بها داده می‌شود و از شما حمایت خواهد شد.

راه و رسم داوری
داوران این مسابقه محمد شریف‌خانی، نیما نامداری و محمدرضا فرحی هستند. فروتن درباره داوران حاضر در برنامه اظهار می‌کند: سه داور اصلی در برنامه حضور دارند که از بزرگان این حرفه و از استادان دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و صنعت و... هستند. یک داور مهمان از قسمت شش به بعد به برنامه اضافه شد. این داوران مهمان، از مدیران موفق کسب‌وکارها هستند. برخی از آنان همان زمانی که در برنامه شرکت کردند، برای حمایت تعدادی از این کسب و کارها اعلام آمادگی کردند. آنها را تحت پوشش خود قرار دادند و وارد کار شدند. برای نام بردن از اسم شرکت‌هایی که داوران مهمان صاحبان آن هستند روی آنتن معذوریت داریم، ولی سعی می‌کنیم در فضای مجازی و در صحبت‌هایمان از این کسب‌وکارهای موفق اسم ببریم.او ادامه می‌دهد: پروژه اتاق صفر و یک ۳۰ قسمت است و از این ۳۰ قسمت، چهار قسمت مرحله مقدماتی است که در آن ۱۵۰شرکت و استارت‌آپ، ‌طرح و ایده شرکت کردند. طرح و ایده یک دقیقه و سه دقیقه استارت‌آپ فرصت داشتند خودشان را معرفی کنند. داوران ما از بین این دوستان، ۴۰گروه و شرکت که ۱۵تای آنان در زمینه طرح و ایده و ۲۵تا استارت‌آپ هستند را انتخاب می‌کنند. در قسمت پنج این اتفاق افتاد و از اینجا به بعد یک مربی به گروه‌ها اضافه شد. در اصل از قسمت شش به بعد طبق قرعه‌کشی‌ای که انجام می‌شود مسابقه اصلی ما کار خود را آغاز می‌کند. از قسمت شش تا ۱۵ این ۴۰ نفر با همدیگر رقابت می‌کنند که در هر قسمت با جمیع نظرات مردمی و نظرات داوران (که از قسمت ۱۵ تا ۲۵ می‌شود) به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند. پس از پخش، باید نظر مردم را داشته باشیم و با دریافت نتایج این قسمت‌های تصویربرداری شده، سراغ ساخت قسمت‌های بعدی برویم.

حضور چهره و جذب مخاطب

نخستین حضور حمیدرضا پگاه با عنوان مجری در این برنامه صورت گرفته‌است. از فروتن درباره دلیل انتخاب یک چهره برای اجرا می‌پرسیم و او پاسخ می‌دهد: صددرصد حضور چهره به جذب مخاطبان کمک می‌کند و به همین علت ما هم از اجرای آقای پگاه بهره بردیم. سعی کردیم فردی را انتخاب کنیم که در این قامت کمتر دیده شده و شخصیت خوبی داشته باشد. همچنین داشتن اطلاعات در این زمینه برای ما اهمیت داشت و جناب پگاه تا حدودی دارای اطلاعات بودند.او ادامه می‌دهد: هرکس برنامه را دیده باشد واقف است که ما از آقای پگاه به عنوان مجری استفاده نکردیم. از وجود ایشان کاملا به عنوان شخصی که بتواند مراحل مختلف مسابقه را به هم پیوند دهد، استفاده شده‌است. به همین خاطر تلاش داشتیم از حضورشان کم و بجا استفاده کنیم و آن معنی از مجری که در ذهن مردم جا افتاده‌است، در کار ایشان وجود ندارد.

​​​​​​​حمیدرضا پگاه، بازیگری است که برای نخستین‌بار اجرای یک برنامه را به‌عهده گرفته‌است. او به ما از این تجربه می‌گوید:
چه شد که این روزها حمیدرضا پگاه را به عنوان مجری می‌بینیم؟

سال‌های سال است که به من اجرای برنامه‌های مختلف پیشنهاد می‌شد اما نمی‌پذیرفتم.

چرا؟

دلایل مختلفی داشتم ولی آنقدر ادامه‌دار شد که بالاخره راضی شدم یک‌بار قبول کنم و این تجربه را به‌دست بیاورم.

چه شد اتاق صفر و یک را برای بله گفتن انتخاب کردید؟

به نظرم آمد این برنامه، نسبت به دیگر مسابقه‌های تلویزیون کار متفاوتی است و احساس کردم دوست دارم این‌بار تجربه کنم.

تجربه خوشایندی بود؟

تا اینجای کار خوشایند بوده‌است.

پس قرار است ادامه داشته باشد و باز حمیدرضا پگاه را در قامت مجری ببینیم؟

واقعا این را نمی‌دانم. بستگی دارد پیشنهادهای بعدی چه باشد و من را جذب بکند یا نه. از الان تصمیمی در این مورد ندارم.

موضوع استارت‌آپ‌ها چقدر برای خودتان جذابیت دارد؟

جذابیت اجرای چنین برنامه‌ای این است که تا به حال تجربه نشده‌است. به هر حال مطرح کردن مشاغل جدید و گفتن و شنیدن از حرفه‌های تازه برای من هم جذابیت دارد. آدم‌ها با کلی انگیزه می‌آیند و فقط هدف‌شان این نیست که یک جایزه ببرند. کاری ادامه‌دار را شروع می‌کنند، می‌خواهند به شغل‌شان ادامه دهند و آن را به سرانجام برسانند. این خیلی متفاوت است و جای کار دارد. می‌تواند منشا یک اتفاق در زندگی آینده چنین افرادی باشد. این ویژگی به کار ما و حضور این افراد تمایز می‌بخشد.

تا چه اندازه به این حوزه اشراف داشتید؟ مطالعه کردید یا از استادان مرتبط اطلاعات گرفتید؟

اطلاعات گرفتم. سعی کردم از طریق کارگردان و طراح برنامه به پاسخ سوالاتم برسم و بیشتر با مقوله استارت‌آپ، طرح و ایده آشنا شوم.

هدف اتاق صفر و یک را چه می‌دانید؟

یکی از اهداف اصلی برنامه این است که آدم‌ها را برای شروع یک کار ترغیب کند و بگوید ترس نداشته‌باشند. به دنبال این است که نشان دهد همه می‌توانند طرح و ایده داشته باشند و آن را پی بگیرند. ان‌شاءا... نتایج خوبی هم خواهدداشت. به نظرم مهم‌ترین نکته برای تولید چنین برنامه‌ای، همین است.

بخشی از برنامه بود که برای خودتان دوست‌داشتنی‌تر باشد؟ مثلا با استارت‌آپ یا ایده‌ای برخورد کنید که آن را خیلی متفاوت و جذاب بدانید؟

خیلی بخش‌ها بود. چون با این مقوله استارت‌آپ کمتر آشنا بودم؛ نمی‎داستم در چه زمینه‌هایی می‌تواند چه استارت‌آپ‌هایی وجود داشته و چه کاربردهایی داشته‌باشد. برای همین خیلی برایم جالب بود. از نزدیک با این آدم‌ها که در سنین مختلف و باانگیزه به برنامه آمدند، آشنا شدم. در قسمت‌های بعدی خواهید دید بعضی‌ از آنها سن کمی دارند و همین برایم خیلی جالب بود.

آشنایی نزدیک با این افراد از اقشار و سنین مختلف می‌تواند به شما در حوزه بازیگری و شناخت نقش‌های متفاوت کمک کند؟

به این موضوع از این زاویه نگاه نمی‌کنم. فکر نمی‌کنم خیلی بتوانم از این طریق پیوندی بین اجرا و بازیگری ایجاد کنم.

بازیگران زیادی داریم که وارد عرصه اجرا شده‌اند. البته همچنان منتقدانی هستند که می‌گویند این کار به باورپذیری آنها در یک نقش ضربه می‌زند. مثلا شما این روزها در سریال جزیره حضور دارید و همزمان در اتاق صفر و یک مجری هستید. به جنبه منفی این تجربه برای بازیگری‌تان باور دارید؟

فکر نمی‌کنم چنین باشد. مثل این است که شما نقش‌های مختلف را بازی کنی و اگر حضور در نقش‌های مختلف بخواهد به یک بازیگر ضربه بزند که دیگر هیچ! پس این‌گونه نیست.

تهیه‌کننده برنامه می‌گوید حضور شما به نوعی پیونددهنده بخش‌های برنامه است و کمتر شکل‌وشمایل مجری دارد. به خواست خودتان این‌گونه ظاهر شدید؟

برایم مهم بود حضورم در این برنامه اندازه باشد، بی‌دلیل و پرگویی نباشد. این‌ معیارها برایم خیلی مهم بود و خوشبختانه به همین سمت رفتیم.

تا الان بازخوردی از نحوه اجرایتان گرفته‌اید؟

کسانی که تا به حال برنامه را دیده‌اند و توانستیم با هم صحبت کنیم، نظراتی داده‌اند که غالبا مثبت بوده‌است. حالا یا رودربایستی کردند یا واقعا دوست داشته‌اند!

لحن شما در اجرای ابتدای برنامه که در آن از تغییر اوضاع مشاغل می‌گویید کمی به ایفای یک نقش نزدیک است و بعد که وارد گفت‌وگو می‌شوید، فضای کارتان کاملا متفاوت می‌شود. انتخاب و تغییر لحن تعمدی بود؟ چقدر خودتان در طراحی آن نقش داشتید؟

این در طراحی برنامه بوده‌است. بخشی در نظر گرفته شد که در آن بیان شود مشاغل دارد تغییر می‌کند و این استارت‌آپ‌ها برای ایجاد تغییر در جهت مثبت کارآمد هستند. چه برای کسانی که دنبال شغل می‌گردند و چه برای مخاطبان آن مشاغل که می‌خواهند از خدمات آنان بهره ببرند. به هر حال چنین توضیحی نیاز بود که داده شود. بعدش که وارد گفت‌وگو می‌شویم فضا این حالت توضیحی درمی‌آید.

گفت‌وگوهایی که با داوران درباره معیارهای انتخاب، ایجاد شرایط واقعی بازار و... در مسابقه دارید چقدر از پیش طراحی شده بود و چقدر بداهه شکل گرفت؟

این بخش طراحی شد تا به جای این‌که توضیحات را رو به دوربین و خشک بیان کنیم، در فضایی دوستانه پیش برود و دیالوگ چندطرفه باشد. از زبان داوران که متخصص این حرفه هستند، اطلاعات بهتر منتقل می‌شود. ضمن این‌که فضا را از خشکی و نزدیک شدن به سخنرانی خارج می‌کند.

نوشین مجلسی/روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها