دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت در مراسم افتتاحیه این رویداد گفت: جشنواره‌ها محل دیده‌شدن آثار هستند اما محل ماندن همیشگی فیلم‌ها نیستند؛ در حقیقت هر فیلم باید بعد از جشنواره به زندگی خودش ادامه دهد.
کد خبر: ۱۳۵۲۰۵۷

به گزارش جام جم آنلاین، آیین افتتاحیه جشنواره سینمای مستند، سینما حقیقت، عصر پنجشنبه (۱۸ آذرماه) در مجموعه چهارسو برگزار شد.  

در این مراسم که با تعداد مخاطبانی محدود و رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد، دبیر پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت به توضیح شرایط، محتواها و ماهیت این دوره از جشنواره پرداخت.  

محمد حمیدی‌مقدم در این مراسم بیان کرد: فیلم های مستند در زمانی بعد از ساختشان و در آینده مثمرثمر خواهند بود و تک تک این اسناد آثاری ارزشمند برای حفظ هویت ماست.

وی ادامه داد: این که امروز می بینیم که سینمای مستند اجتماعی ما بیش از ظرفیت موجود حرکت می‌کند، نقصی است که از برخی مسائل نشئت گرفته است.

دبیر پانزدهمین جشنواره مستند تصریح کرد: مستند دلسوز جامعه است و حتما باید رو به جلو حرکت کند اما همچنان باید ضمن آگاه سازی ما به وضعیت جامعه امروز، ما را با رگه ای امیدبخش به جلو ببرد.

بخشی از مستندها صرفا به فکر جایزه هستند

حمیدی مقدم با اشاره به شرایط جشنواره های جهانی و انتظاراتی که وجود دارد تصریح کرد: اغراق در پرداختن به مشکلاتی که وجود دارد بعضا از سوی مستندهایی که صرفا به فکر جایزه هستند دیده می شود.  

وی ادامه داد: جشنواره ها محل دیده شدن آثار هستند اما محل ماندن همیشگی فیلم ها نیستند؛ در حقیقت هر فیلم باید بعد از جشنواره به زندگی خودش ادامه دهد.

دبیر جشنواره پانزدهم تصریح کرد: نگاه ما در مرکز گسترش این است که مستندساز آینه جامعه است، سینمای مستند ما به دلیل شکل جدید سینمای مستند دنیا که امروز در پلتفرم ها نمایش داده می‌شوند باید خود را سازگار کند و بتواند خود را با شرایط جدید انطباق دهد.

حمیدی مقدم یادآور شد: ما مستندسازان هنوز در حریم گعده ها و آدم‌های روشنفکر مانده ایم و راهی به توده های مردمی پیدا نکرده‌ایم و نیاز داریم که در این زمینه رشد کنیم.

وی افزود: فقر و ضعفی که در پژوهش برای تولید آثار داریم ناشی از تنگناهای مالی و مضیقه ما در تولید آثار است؛ بحث مشکلات مالی و نارسایی های بودجه تولید آثار مستند موضوعی است که نیاز به توجه و تغییر دارد.

وی تاکید کرد: امسال بخش‌های متعدد و آثار متنوعی داریم که برای مخاطبان و علاقمندان نمایش داده می شوند؛ سینمای بین‌الملل حقیقت همانند سالهای گذشته بخش جذابی است که ترکیب متنوعی از آثار برتر جهانی است.

حقیقت، پاک‌ترین جشنواره ایران است

در ادامه محمدرضا اصلانی پیشکسوت عرصه مستندسازی به ارائه سخن پرداخت و بیان کرد: جشنواره سینمای مستند، پاکترین جشنواره ایران است؛ سینمای مستند ایران هرگز از خلاقیت خالی نبوده و این خلاقیت ها همواره خود را ثابت کرده است.  

وی ادامه داد: البته در این میان مشکلاتی هم داریم که این مشکلات عرصه را بر عرض اندام سینمای مستند بسته است. سینمای مستند ما پرچم ملی سینمای ماست که همچنان در احتزاز است گرچه گاهی با مشکلاتی دست به گریبان است.  

کارگردان فیلم «باغ سنگی» گفت: سینمای مستند ما با خلاقیت و ترکیب ذهن و عین راهی را برای جامعه ما (که متأسفانه دچار مصرف زدگی شده است)، باز می‌کند و می‌تواند جامعه را از این ورطه برهاند.  

وی افزود: ما بدون خلاقیت سهمی از تاریخ نخواهیم داشت. سینمای مستند برخلافِ شائبه ای که وجود دارد به خلاقیت نیاز دارد و به مدد این خلاقیت هم می‌تواند جلو برود. گرانترین ارزش ملی ما خلاقیت ماست که سینمای مستند می‌تواند به جامعه ما هدیه کند.  

ملی بودن فقط بومی بودن نیست

اصلانی در ادامه با اشاره به پتانسیل های بالقوه در سینمای مستند تاکید کرد: ما نیازمند واشکافی جهان پیچیده امروز هستیم و با ساده‌انگاری نمی‌توانیم برا آن غلبه کند.

وی افزود: سینمای مستند ما باید هوشمندی ما را به جهان نشان دهد. در سینمای آمریکا حتی دزدها هوشمند و قهرمانند و ما بعضا درسینمای خودمان به اسم نقادی کاراکترهای خودمان را به قدر کافی قدرتمند و هوشمند معرفی نمی‌کنیم.  

کارگردان فیلم شطرنج باد تصریح کرد:باید آگاه باشیم که ملی بودن فقط بومی بودن نیست و ملی بودن یعنی بومی بودن خودمان را هم عرض قدرت‌های جهانی نشان دهیم.  

اصلانی در انتها یادآور شد: آینده بزرگی را برای سینمای ایران و به ویژه سینمای مستند ایران می‌بینم؛ البته مشکلات پخش این سینما همچنان حل نشده است که باید از سوی متولیان مستند پیگیری و مرتفع شود.  

در انتهای این مراسم سالروز تولد محمدرضا اصلانی به این کارگردان پیشکسوت عرصه مستندسازی تبریک گفته شد و ایشان برای دقایقی از سوی حضار مورد تشویق قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها