دیدار صمیمانه رئیس سازمان صداوسیما با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی همزمان با روز دانشجو، در دانشگاه صداوسیما برگزار شد و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان نظرات صریح خود پرداختند.
کد خبر: ۱۳۵۱۸۳۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دیدار صمیمانه رئیس سازمان صداوسیما با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی همزمان با روز دانشجو، در دانشگاه صداوسیما برگزار شد. در بخش اول این مراسم، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان نظرات خود پرداختند که در ادامه به خلاصه‌ای از مهمترین نقطه نظرات و دیدگاه‌های مطرح شده اشاره می‌شود.
 
* برنامه‌های رسانه ملی دارای پیوست خانواده باشند
 
 لیلا زمانی، دانشجوی حقوق و نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان خطاب به جبلی گفت: اکثر مسئولان در تمام طول سال ما را فراموش می‌کنند و جواب ما را نمی‌دهند که امیدواریم شما این‌گونه نباشید. گفتمان واحد، حلقه مفقوده‌ای است که در این عرصه وجود دارد. متاسفانه شاهد بوده‌ایم که شبکه‌ها محتوایی ضدفرهنگی را ترویج می‌کنند.

وی همچنین بر لزوم شکل‌گیری انقلابی درونی در سازمان صداوسیما تأکید کرد و گفت: متاسفانه آنچه در طول سالیان گذشته شاهد بودیم که به این دوره هم سرایت کرده بی‌عدالتی در دادن تریبون به تشکل‌ها و اقشار مختلف است که نتیجه مصلحت اندیشی‌های سیاسی بوده است.

 زمانی تأکید کرد که لازمه تحول در صداوسیما این است که مستقل و فراجناحی عمل کرده و تریبون جناح خاصی نباشد و از پوسته محافظه‌کاری‌اش خارج شود. موضوع دیگر شیوه پرداختن به زن و خانواده است. نوعی دوگانگی در بازنمایی تصویر زن در برنامه‌های صداوسیما دیده می‌شود. لازم است رسانه ملی پیوست خانواده را در برنامه سازی‌های خود مدنظر داشته باشد.

وی افزود: بسیاری از فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی که از سیما پخش می‌شود پوچی و بی هدفی را ترویج می‌دهند. صداوسیما باید با ورود جدی به مسئله الگوسازی، کودکان و نوجوانانی با هویت ایرانی اسلامی‌پرورش دهد.
 
*از ظرفیت عظیم دانشگاه صداوسیما استفاده کنید/ تصویر دقیقی از صداوسیمای مطلوب وجود ندارد
 
کشتکار، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما سخنران دوم این برنامه بود. وی با اشاره به اینکه صداوسیما یک سازمان رسانه‌ای است گفت: رسانه‌ها از جمله مصادیق صنایع خلاق‌اند که نیروی انسانی مهمترین سرمایه آن‌ها به شمار می‌رود. دانشگاه صداوسیما در حال حاضر مهمترین مرکز آموزش و تربیت نیروی تخصصی انقلابی برای صداوسیما و از این حیث نیازمند توجه ویژه است تا هدف تربیت افسران جوان جنگ نرم را به بهترین شکل محقق کند. در این میان برخی مسائل و مشکلات نظیر سیستم امتیاز بندی، روند‌های استخدامی و امریه دانشجویان وجود دارد که باید برای رفع آن‌ها چاره‌اندیشی کرد.

وی ادامه داد: مهم است که سازمان تا چه اندازه بتواند از ظرفیت عظیم دانشگاه صداوسیما استفاده کند و یک انتظام و ساماندهی منسجم میان سازمان و دانشگاه ایجاد شود. وقتی از رشد، اصلاح و تحول سخن می‌گوییم از حرکت وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب سخن میگوییم. این در حالی است که در یک خلأ نظری و محتوایی رنج می‌بریم و تصویر دقیق از صداوسیمای مطلوب وجود ندارد و یک تصویر کلی است. تا این وضع مطلوب به درستی ترسیم نشود نمی‌توان به سمت پیشرفت حرکت کرد. لازمه این امر آن است که باید صورتبندی درستی نسبت به مسائل سازمان داشته باشیم. صداوسیما باید بازنمایی صحیحی از مسائلش داشته باشد.
 
*انتقاد از منحصر شدن درآمدزایی صداوسیما به تبلیغات
 
صابر خوشکلام، نماینده دانشگاه آزاد اسلامی سخنران بعدی بود که به موضوع درآمدزایی رسانه ملی اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از درآمدزایی سازمان به تبلیغات منحصر شده است. تبلیغات بعضاً مناسب نیستند. محتوای مفید برای اقشار مختلف جامعه نداریم، فکر مناسب نداریم و شبکه‌هایی داریم که محتوای تکراری پخش می‌کنند. با آمدن شما امیدی ایجاد شده است که اتفاقات خوبی بیفتد و صداوسیما به آرمان‌های انقلاب اسلامی دست یابد.
 
*معاونت خبر به جای دروازه بانی خبر باید بر تحلیل خبر تمرکز کند / انتظار از رئیس رسانه ملی برای تغییر مدیران سرمایه‌سالار
 
 راستی، نماینده بسیج دانشجویی کشور نیز با اشاره به اینکه برگزاری این جلسه را در ابتدای ریاست شما به فال نیک می‌گیریم گفت: با توجه به تصور مثبت ما از شما با توجه به تخصصتان در رسانه و محکومیت صداوسیما به تحول، حق بدهید انتظاراتی فراتری از اداره روزمره سازمان داشته باشیم. اما پیمان جبلی چه طور صداوسیمایی را تحویل گرفت؟ وی سازمانی را تحویل گرفته که قبلاً برای پرکردن آنتن مردم را پای هر برنامه‌ای نشاند و برای ساخت ۶۰ سریال در ۲۰ سال گذشته که حتی پنج درصد آن به قهرمانان ملی نپرداخته بودجه داشت، اما برای اعتماد به جوانان حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای که دل در گروی این مرز و بوم داشتند بودجه نداشت. صداوسیمایی که برای درآمدزایی، از هیچ تبلیغی برای اشاعه فرهنگ مصرف فروگذار نکرد. ده‌ها مورد دیگر هم می‌توان بیان کرد.

وی افزود: دانشجویان اگرچه از اوضاع نامطلوب سازمان تحویل گرفته شده اطلاع و نسبت به آن گلایه دارند، اما این انتظارات از شما را ساقط نمی‌کند. انتظار نخست در زمینه نیروی انسانی است. به نظر می‌رسد دانشگاه صداوسیما که متولی خوراک نظری صداوسیما است تکنیک زده شده است. تشکیل ستاد مرکزی ذیل سازمان برای برون سپاری پژوهش‌ها می‌تواند مؤثر باشد.

نماینده بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه بزرگترین ضعف سازمان خلأ نظری و تئوریک است. فیلم و سریال از مغفول‌ترین و مهمترین نقاط تحولی است و مهمترین اتفاق خارج شدن این حوزه از دست ضدانقلاب است گفت: باعث افتخار است که ۱۵ سریال را معلق کرده‌اید. انتظار می‌رود خبر نیز در دسترس آحاد مردم باشد. به نظر می‌رسد معاونت خبر به جای دروازه بانی خبر باید بر تحلیل خبر تمرکز کند.

وی به سرمایه سالاری در بخش بازرگانی رسانه ملی نیز اشاره و بر ضرورت شفافیت مالی و تغییر مدیران سرمایه سالار و مصرف زده تأکید کرد و گفت که با گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب، به درستی از ظرفیت مرجعیت منطقه‌ای شبکه‌های استانی استفاده نشده است.
 
 راستی با اشاره به مزیت رقابتی رسانه ملی گفت: علی‌رغم همه کم‌کاری‌ها هنوز صداوسیما مخاطب خودش را دارد و باید تلاش کند به یک همگرایی با رسانه‌های دیگر برسد. همچنین انتظار می‌رود مغلوب ساختار فربه سازمان نشوید و بازخوردگیری از سازمان را مدنظر قرار دهید. علاوه بر این نظام تقسیم‌بندی شبکه‌ها سکولار به نظر می‌رسد. به عنوان مثال اینکه یک شبکه قرآنی باشد که باقی شبکه‌ها از محتوای قرآنی خالی شود یا شبکه نخبگانی تأسیس شود که باقی شبکه‌ها از این محتوا عاری شوند مطلوبیت ندارد.

وی خطاب به جبلی تأکید کرد که از شما انتظار رقم زدن صداوسیمای عدالت گستر می‌رود. صداوسیما به جمهور یعنی بازگشت به هویت مردم ایران نیاز دارد که نتیجه‌اش صداوسیمایی خلاق است.
 
*شنیدن نظرات دانشجویان به مناسبت‌های تقویمی محدود نشود/ اقبال صداوسیما به کپی کردن برنامه‌های خارجی در سال‌های اخیر
 
حسین قنواتی، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل نیز با بیان اینکه هرچند ایجاد فضایی برای شنیدن نظرات دانشجویان اقدامی مثبت است، اما محدود کردن آن به مناسبت‌های تقویمی و بیم از نمایشی بودن اینگونه مراسم ما را نگران می‌کند گفت: با انتصاب شما رسانه ملی به قرارگاهی برای پراکندن امید تبدیل شد. این در حالی است که رسانه ملی که باید پرچمدار امید باشد پیش از این خودش با رویکرد محافظه کارانه تیشه به ریشه سرمایه اجتماعی زد.

وی افزود: تغییر این نگاه نیازمند رویکردی تحول‌گرایانه و مبتنی بر ابتکار، انعطاف و استقلال در عمل است. لازمه پرهیز از محافظه کاری این است که رسانه ملی با هویت مستقل از نهاد‌های حاکمیتی و امنیتی به ایفای نقش پرداخته و حداقل خبر اتفاقات مهم را قبل از آنکه مردم جزئیاتش را در شبکه‌های اجتماعی جست وجو کنند به مخاطب عرضه کند. حضور به موقع صداوسیما در به تصویر کشیدن تجمعات اعتراضی اصفهان و شهرکرد نشان از نگاهی تحولی دارد، اما باز این پرسش مطرح است که صداوسیما به جز بردن دوربین به میان مردم چه رسالت و خلاقیت دیگری دارد و تا کنون چند گفت‌وگوی کارشناسی درباره مشکلات اصفهان داشته است؟

 قنواتی تأکید کرد که تحول در رسانه ملی نیازمند تشکیل اتاق فکر‌هایی است که متناسب با اقتضائات فرهنگ بومی‌به خلق ایده بپردازد. آنچه در اتاق‌های فکر مورد اجماع قرار می‌گیرد زمانی قابلیت اجرا می‌یابد که ابزار و سخت افزار‌های آن موجود باشد، اما سازمان صداوسیما چنان فربه شده که قدرت مانور ندارد.

وی در ادامه به برخی موانع پیش روی تحول صداوسیما اشاره کرد و گفت: بی دقتی در انتصابات و نبود ساختار مشخص در جذب نیرو از جمله همین موانع است. سازمان صداوسیما محلی برای آزمایش و خطای نیروی تازه کار نیست. سازمان برای استفاده از نیرو‌های اصیل خود چه برنامه‌ای دارد؟ در کنار رویکرد جوان گرایی باید به تخصص افراد توجه داشت.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل افزود: صداوسیما با برخورد‌های چکشی باعث کوچ تهیه‌کنندگان و برنامه سازان به شبکه خانگی شد. هر سازمانی باید در حال نظارت مستمر و بازنگری در خود باشد تا از هزینه‌ها جلوگیری شود. آنچه در سال‌های اخیر شاهد بودیم اقبال به کپی از برنامه‌های خارجی بوده است. اینکه در چنین وضعیت غیرقابل قبولی قرار داشته باشیم نیازمند تأمل جدی است. این تشکل از شما درخواست می‌کند با حضور در جمع نخبگان و دانشجویان پاسخگوی دغدغه‌های ما در جلسات تخصصی باشید نه جلسات تریبونی.
 
*کرسی‌های آزاداندیشی در صداوسیما می‌تواند به عنوان جریان تفکرساز مطرح شود
 
ترابیان، نماینده اتحادیه دفتر تحکیم وحدت نیز با بیان اینکه رسانه ملی رسانه مردم بوده و روابط عمومی دولت‌ها محسوب نمی‌شود گفت: این دانشگاه عمومی‌باید تمام دغدغه‌اش اعتلای فکر مردم باشد.

وی افزود: هنگامی‌که رسانه‌ای مخاطب خود را در تحلیل مسائل ناتوان می‌داند و تا جایی که برنامه‌هایش را به برنامه‌های ضبطی تقلیل می‌دهد نباید انتظار داشته باشد که مردم به وی اعتماد داشته باشند. در جمهوری اسلامی‌برای مردم حق نظارت بر مسئولین درنظر گرفته شده و لازمه آن شفافیت است. اما هنگامی‌که رسانه ملی در ایجاد بستر شفافیت و آگاهی بخشی ناتوان شود مردم برای احقاق حق آگاهی‌شان به سمت رسانه‌هایی گرایش پیدا می‌کنند که بی انصافانه به تشویش اذهان عمومی می‌پردازند که می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به احساسات مردم نسبت به نظام وارد کند.

نماینده اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه از مسئولان رسانه ملی توقع داریم به جای پاک کردن صورت مسئله تلاش کنند حق اکاهی و نظارت مردم را معیار قرار دهند و با دادن تریبون به پاسخ دهندگان و پرسش‌کنندگان مشکل را حل کنند گفت: مسئولان رسانه ملی بدانند که حق مردم امری نیست که با بهانه‌هایی، چون مصلحت‌اندیشی و بن‌مایه‌هایی از محاظفه کاری روسا حفظ شود. ما از شما به عنوان مدیررسانه ملی انتظار داریم که در احقاق حق مردم اصرار ورزیده و نگذارید هیچ خللی این روند را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با اشاره به ضرورت نمایندگی صدای مردم در بطن حاکمیت از سوی رسانه ملی گفت: گاهی دیده می‌شود که صداوسیما تن به خواسته‌های مردم نمی‌دهد و فراموش می‌کند که باید رسانه مردمی‌باشد و نه دولتی و مجلسی. بعضاً صداوسیما از مطالبه‌های مردمی‌با خاطری آسوده می‌گذرد و بعضاً همانند کبکی است که سرش را در برف فرو می‌کند. درحال حاضر شاهد سانسور و فاصله گرفتن از آگاهی و فاصله گرفتن از مردم هستیم. اگر صداوسیما خود را رسانه ملی می‌خواند باید مستقل عمل کند و در برابر رسانه‌های دیگر سرتسلیم فرود نیاورد.

این دانشجو تأکید کرد نباید فراموش کنیم رسانه ملی در کشور ما علیرغم فضاسازی‌های منفی، بزرگ‌ترین رسانه کشور است و باید خودش را به تحولات روز جامعه برساند. کرسی‌های آزاداندیشی در صداوسیما می‌تواند به عنوان جریان تفکرساز مطرح شود. کرسی‌های آزاداندیشی مظلوم و بی توجه باقی مانده است.
 
*صداوسیما تکلیفش را با صاحبان زر و زور مشخص کند
 
کوثر قاسمی، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه صداوسیما به عنوان یک رسانه غیرملی آینه تمام عیار شکافی عمیق و گسترده میان اقلیتی صاحب قدرت و ثروت در مقابل مستضعفانی است که در آن اقلیت از رسانه استفاده می‌کنند گفت: این رسانه جدا شده از مردم برای ترمیم بدنه اجتماعی از دست رفته خویش باید در متن جمهوریت قرار بگیرد. جمهوریتی که از جنس مردم باشد. تنها شباهت جمهوریت مدنظر مردم و مسئولین، شباهتی لفظی است. درحالی که مردم برای ما تمام مردم هستند نه گرایش و گروهی خاص.

وی افزود: رسانه ملی جایی برای بیش از نیمی از مردم ندارد. تغییرات مثبت در صداوسیما روزنه امیدی بود و گویی قرار نیست همانند علی عسگری صداوسیما را به تنظیمات کارخانه‌ای برگردانید. برنامه کوتاه مدت و بلندمدت شما برای احیای رسانه ملی چیست؟

 قاسمی‌با تأکید بر اینکه ضروری است برنامه تحولی شما برای کارشناسان و سپس عموم مردم به شور گذاشته شود و سپس درصد اختصاص داده شده از آنتن به اقشار مختلف سنجیده شود؛ به برخی فشار‌ها از سوی نهاد‌های امنیتی اشاره کرد و گفت: یک طرف مردم هستند و یک طرف اصحاب زور و زر و باید صداوسیما تکلیفش را مشخص کند. اقداماتی، چون پوشش تجمعات از یک رو و پخش مستندی سفارشی «پشت پرده» نمایانگر عدم تعیین تکلیف رسانه در این حوزه و برخورد بر این جریانات است. باید توجه داشته باشید حضور شما در صداوسیما نه بزرگ رهبری به این جریانات بوده است. مسئله جدی ما در پوشش اخبار در معاونت سیاسی سازمان صرفاً پخش نکردن اعتراض نیست چرا که آنچه مهم است پیگیری مشکلات مردم است و ژورنالیسم سیاسی و پرداختن کوتاه مدت به مسائل کفایت نمی‌کند.

نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی همچنین از عدم تغییر مدیران و معاونان سازمان انتقاد کرد و درباره ضرورت استقلال مالی و سیاسی این سازمان اظهار کرد: جایگاه استقلال مالی و سیاسی شما از دولت و نهاد‌ها کجاست؟ شفافیت از الزامات تحول است. بخش بازرگانی تاریکخانه سازمان است. پرداخت‌های نجومی‌به برخی برنامه‌ها و مجریان باید شفاف شود. آنتن فروشی رسانه ملی به برخی مجریان خود از دلایل وضع موجود است. پاشنه آشیل سازمان نبود برنامه‌هایی، چون نود در حوزه سیاسی و اجتماعی است. جنبش عدالتخواه معتقد است تحول با برداشتن گام‌های کوچک رخ نمی‌دهد.
 
*دانشگاه صداوسیما مرکز نقد‌های تخصصی رسانه شود / حلقه بسته مدیران و تهیه کنندگان باید بشکند
 
محمدرضا شیری، نماینده تشکل جامعه رسانه اسلامی دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه مرجعیت بخشی به دانشگاه صداوسیما را از شما انتظار و درخواست داریم که دانشگاه به کرسی نقد و تحلیل برنامه‌های صداوسیما تبدیل شود گفت: دانشگاه صداوسیما به دلیل فشار‌های مدیریتی از بیرون به نقد‌های تصنعی رو آورده است. بعضاً به دلیل طرح مطالبات از سمت سازمان شکایاتی از ما صورت گرفت. از ما انتظار داشتند که بله قربانگو باشیم و سرمان را مثل کبک زیربرف فرو ببریم.

وی افزود: دانشگاه به دلیل فشار‌های مدیریتی از سازمان نمی‌تواند اقدامی مؤثر انجام دهد. مسائل صداوسیما باید در بستری تخصصی و علمی مطرح شود.

وی به ضرورت تربیت تخصصی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: انگیزه و ظرفیت برای ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه وجود دارد که نیازمند توجه شماست. شما به دنبال تحول بنیادی هستید، در سال‌های اخیر وضعیت مطلوبی نداشته‌ایم. عملکرد معاونت سیاسی مطلوب نبوده است و تولید آثار فاخر ملی جای خود را به تولیدات سطحی داده و همین امر موجب کاهش مخاطب شده است.

نماینده تشکل جامعه رسانه اسلامی دانشگاه صداوسیما پیشنهاد ایجاد سامانه‌ای جامع برای شفاف شدن پروسه تولیدات و هزینه‌ها را ارائه داد و گفت: این حق مردم است که بدانند برای ساخت آثار چه مقدار از جیب آن‌ها هزینه شده است. حلقه بسته مدیران و تهیه کنندگان نیز باید بشکند.

 شیری ادامه داد: البته اکنون سامانه‌های جزیره‌ای داریم که موجب بروکراسی‌های اداری پیچیده می‌شود. ایرادِ کند شدن سرعت تغییرات نیز به شما وارد است. درباره معاونت سیاسی تغییرات آشکاری صورت گرفته، اما شما به راه خودتان تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه دهید. همچنان راه برای رفتن طولانی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخصه‌های اصلی گزارشگری تحقیقی، افشاگری است و کارکرد نظارتی را محقق می‌کند گفت:، اما شما اخیراً در بخشنامه‌ای اعلام کردید که تشهیر اشخاص در شرایطی که جرم قطعی رسماً اعلام نشده ممنوع است. پس تکلیف افکار عمومی‌که وظیفه پاسخگویی به آن را دارید چه می‌شود. به نظر می‌رسد بخشنامه شما محدودکننده است. شاهد هستیم که شبکه‌های استانی به روابط عمومی استانداری‌ها و دستگاه‌ها تبدیل شده‌اند در حالی که ظرفیت بسیار بزرگی هستند و باید به آن‌ها توجه کرد.

نماینده تشکل جامعه رسانه اسلامی دانشگاه صداوسیما ساترا را مصداق تعارض منافع دانست و گفت: پیشنهاد ما این است که ساترا از ذیل رسانه ملی خارج شده و تحت پوشش نهاد‌های بالادستی قرار بگیرد.
 
*صدا و سیما باید تریبون مردم باشد
 
مرتضی محمودی، نماینده نشریات دانشجویی نیز به عنوان آخرین سخنران دانشجویان با بیان اینکه اولین کاری که برای سازمان لازم است آماده کردن سند اقدام راهبردی است گفت: مواجهه و دست فرمان شما ناکافی است. پژوهش‌های جدی فلسفی، فقهی و جامعه شناختی نیاز است.

وی از سلبریتی زدگی صداوسیما انتقاد و با تأکید بر اینکه باید به سمت واگذاری محتوا به مردم برویم گفت: لازم است سعی ما بر کوچک کردن دیوان سالاری حاکم باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها