در واکنش به تحریم های جدید ضد ایرانی آمریکا؛

خطیب‌زاده: تشدید تحریم‌ها در تضاد با جدیت و حسن نیت ادعایی است

وزیرخارجه در نوشتاری در روزنامه روسی مطرح کرد؛

امیرعبداللهیان: برای بازگشت به برجام همه تحریم ها باید لغو شود

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در یادداشتی در یک روزنامه روسی یادآورشد که برای بازگشت به برجام، همه تحریم های آمریکا در مورد ایران باید بطور کامل لغو شود.
کد خبر: ۱۳۵۱۸۲۸

به گزارش جام جم آنلاین، امیرعبداللهیان در یادداشتی در روزنامه پرشمارگان کامرسانت چاپ مسکو نوشت: هدف اصلی مذاکرات وین باید اجرای کامل و موثر برجام و نیز بهبودی روابط بازرگانی و همکاریهای اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد. بدیهی است برای بازگشت به برجام، همه تحریم ها در مورد ایران باید بطور کامل لغو شود.

وزیر امور خارجه در ابتدای یادداشت خود یادآورشد که پس از شش دور مذاکرات در وین که بخاطر مواضع ایالات متحده آمریکا و به دلیل خواسته های زیاده خواهانه آن کشور ناموفق ماند، مذاکره کنندگان بار دیگر هفته گذشته در وین گرد هم آمدند.

وی افزود: هدف اصلی این مذاکرات احیای حقوق مردم ایران و لغوتحریم ها است که بطور یکجانبه و فراملی ازسوی آمریکا و پس از خروج از برجام وضع شده است.

امیرعبداللهیان یادآورشد که آمریکا روز هشتم ماه می سال ۲۰۱۸ بطور یکجانبه از برجام خارج شد. این اقدام واشنگتن در عرصه بین المللی غیرقانونی خوانده شده و محکوم شد.

وزیر خارجه ادامه داد که جامعه جهانی اتفاق نظر دارد که این گونه اقدامات آمریکا نشانگر نادیده گرفتن قوانین بین المللی ازجمله منشور ملل متحد است و به امنیت و آرامش جهان ضربه می زند.

ایران بر لغو کامل تحریم ها اصرار دارد

امیرعبداللهیان در ادامه یادداشت خود در روزنامه روسی افزود به رغم روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، تحریم های غیرقانونی و یکجانبه واشنگتن همچنان باقی مانده است.علاوه بر آن سیاست اعمال تحریم در ایران همچنان اجرا می شود.

وی ادامه داد : هیچ شکی نیست که هدف اقدام های آمریکا، جلوگیری از استفاده ایران و سایر کشورهای شرکت کننده در برجام و جامعه جهانی از حقوق و امتیازات در این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

وزیر خارجه کشورمان یادآورشد که سه دولت اروپایی عضو برجام هرچند که رویکرد آمریکا را غیرقانونی و غیرقابل قبول می دانند اما همچنان هیچ اقدام موثری نمی کنند و از مواضع واشنگتن پیروی می کنند.

وی با انتقاد از مواضع غربی ها در برجام نوشت: اقدام های مخرب آمریکا و مواضع موافق سه کشور اروپایی به این اقدامات، همه امتیازات اقتصادی ایران در این توافق را از بین برد.

امیرعبداللهیان نوشت: این واقعیت های تلخ چند سال اخیر باید راهنمایی برای آینده باشد. ادامه رویکرد مخرب ترامپ ازسوی دولت جدید آمریکا، سوال برانگیز است و این مساله را مطرح می کند که آیا دولت آمریکا در واقع اراده برای اجرای تعهدات خود دارد و آیا آماده برای انصراف سیاست های دولتی قبلی این کشور است. با توجه به اقدامات چند ماه اخیر آمریکا پاسخ این سوال روشن است.

امیرعبداللهیان افزود که در همین حال هیچ کس نمی تواند عزم جدی و حسن نیت ایران در پایبندی کامل به تعهدات خود را زیر سوال برد. ایران پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و وضع تحریم های غیرقانونی، از اعمال تدابیر جبران کننده خودداری کرد و باتوجه به درخواست شرکت کنندگان در برجام و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده معامله هسته ای از اجرای تعهدات خود طفره نرفت تا اینکه اعضای برجام بتوانند پیامدهای منفی در رابطه با اعمال ضدبرجامی واشنگتن را جبران کنند. اما باتوجه به اینکه این وضعیت غیرسازنده به طول انجامید، ایران که یک سال صبر راهبردی کرد بخاطر افزایش فشارهای تحریمی ازسوی آمریکا و عدم رعایت تعهدات سه کشور اروپایی هیچ راه دیگری جز استفاده از حقوق خود بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام نداشت و بتدریج از از روز هشتم ماه می سال ۲۰۱۹ اجرای بخشی از تعهدات خود را به تعلیق در آورد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: بخاطر عدم پیشرفت و اقدام های قاطعانه اعضای برجام، مجلس شورای اسلامی روز دوم ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ قانون برنامه تدابیر راهبردی برای لغو تحریم ها و دفاع از منافع مردم ایران را تصویب کرد. این قانون دولت ایران را موظف می کند درصورت ادامه عدم پایبندی اعضای برجام به تعهدات خود، اجرای تعهدات داوطلبانه در برجام را بتدریج متوقف کند.

وی در ادامه یاداشت خود نوشت: جمهوری اسلامی ایران به رغم عدم اجرای تعهدات غرب در برجام، برای نشان دادن حسن نیت و لغو تحریم های یکجانبه همینک برای مذاکرات ثمربخش با گروه ۱+۴ به منظور دستیابی به توافق های خوب آمادگی دارد. ایران حسن نیت دارد و برای موفقیت مذاکرات مصمم است.

امیرعبداللهیان افزود: در همین حال نباید از یاد برد که وضعیت کنونی بخاطر اقدامات آمریکا بوجود آمده است و در چهار سال گذشته واشنگتن از هیچ اقدامی برای نابودی برجام دریغ نکرد و تهران هر آنچه در توان داشت برای حفظ برجام بکار گرفت.

آمریکا باید برای بازگشت به برجام تحریم ها را لغو کند

وزیر خارجه تصریح کرد: ایران در شش دور مذاکرات به این نتیجه رسید که آمریکا این واقعیت را درک نکرد که بدون لغو تحریم های علیه مردم ایران در دوره خروج واشنگتن از معامله هسته ای، هیچ راهی برای بازگشت به برجام وجود ندارد.
وی یادآور شد که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از همه کشورهای شرکت کننده در برجام می خواهد از هر گونه اقدامی که به این توافق ضربه بزند، بپرهیزند.

وزیر خارجه با تاکید بر ضرورت همه تحریم ها در مورد ایران افزود: ایران در صورت ارائه تضمین و جبران خسارت و لغو موثر تحریم که با راستی آزمایی تایید شود آماده برای توقف تدابیر جبران کننده است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: مساله تضمین ها برای ایران بسیار مهم است. تهران بررسی جدی مساله بازگشت آمریکا به برجام را درصورتی که تضمین برای اینکه اقدام واشنگتن دوباره تکرار نمی شود، غیرممکن می داند.

وی نوشت: واشنگتن باید ماهیت درازمدت توافق ها را تضمین کند در غیراین صورت شرکای اقتصادی ایران نمی توانند در همکاری با این کشور اطمینان خاطر داشته باشند که رویدادهای سال ۲۰۱۸ دوباره تکرار نمی شود.

ایران در مورد موضوع های خارج از برجام مذاکره نمی کند

وزیر خارجه در ادامه یادداشت خود افزود: یک نکته مهم این که ایران برای دستیابی به توافق های خوب در وین مصمم است و برای نشان دادن حسن نیت در این زمینه آمادگی دارد اما خواسته های خارج از برجام را نمی پذیرد. وی تاکید کرد: ایران هیچگاه مذاکرات در مورد موضوعات خارج ازچارچوب برجام نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان یادآورشد: به این نکته هم اشاره می کنم که فرصت کنونی برای مذاکرات تا ابد وجود نخواهد داشت. آمریکا و سه کشور اروپایی باید این واقعیت را درک کنند.

وی ادامه داد: ایران برای ادامه تلاش های دیپلماتیک فعالانه به منظور لغو تحریم های غیرقانونی آمریکا مصمم است اما در همین حال از ابزار موثر برای خنثی کردن اثار و توسعه برنامه اقتصادی کشور برخوردار است.

وی در یاداشت خود در روزنامه روسی تصریح کرد که بدون شک ایران باید از برنامه هسته ای صلح آمیز خود منحرف نشود و از دستاوردهای دانشمندان و صنایع هسته ای صلح آمیز خود دفاع کند و به رغم تحریم های غیرقانونی و ضدانسانی از پیشرفت همه جانبه کشور در حوزه های صنعتی، بازرگانی، کشتیرانی و دریانوردی و فضایی و علمی و دفاعی و تکنولوژیکی صرف نظر نخواهد کرد.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها