معاون وزیر خارجه کره جنوبی از گفت‌وگو با «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران درباره مذاکرات وین خبر داد و افزود«قویاً از تلاش‌های مشارکت‌کنندگان برای حفظ مذاکرات حمایت می‌کنیم».
کد خبر: ۱۳۵۱۶۳۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «چوی جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی در توییتی از گفتگو با «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران خبر داد.

وی در این خصوص نوشت: با رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران درباره مذاکرات در وین برای احیای برجام صحبت کردم. تلاش‌های دیپلماتیک سخت، اما در نهایت پرثمر هستند.

این مقام ارشد کره جنوبی افزود: ما قویاً از تلاش‌های شرکت‌کنندگان برای حفظ مذاکرات وین حمایت می‌کنیم.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از دوشنبه هفته گذشته (۸ آذرماه/۲۹ نوامبر) در پایتخت اتریش آغاز شد و جمعه به پایان رسید. ایران در جریان این مذاکرات دو سند در دو حیطه رفع تحریم‌ها آمریکا و تعهدات هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه کرد.

پس از ارائه این اسناد طرف‌های اروپایی که انتظار نداشتند با پیشنهادات مدون ایران در این دو حیطه مواجه شوند درخواست کردند که برای رایزنی‌های بیشتر با مقام‌های کشور‌های خود، به پایتخت‌هایشان بازگردند. ایران اعلام کرده که این طرح‌ها بر سند برجام و پیش‌نویس حاصل‌شده در ۶ دور پیشین مذاکرات وین استوار است.

این دور از مذاکرات وین نخستین دور از این گفتگو‌ها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران بود. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفتگو‌ها تشکیل داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز شش دور گفتگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد.

طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفتگو می‌کرد، اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها