پس از نزدیک به دو سال زندگی در یک بیماری همه گیر جهانی، طبیعی است که تعجب کنید که آیا علائم جدیدی که در شما ایجاد می شود می تواند نشانه ای از کووید ۱۹ باشد. در حالی که سرفه یا از دست دادن چشایی و بویایی باید یک علامت خطر ایجاد کند، برخی علائم وجود دارد که در منطقه خاکستری قرار می گیرند. گرفتگی صدا یکی از آنهاست.
کد خبر: ۱۳۵۰۹۳۱

به گزارش جام جم آنلاین، برخی از افراد مبتلا به این ویروس که «صدای کووید» نامیده می‌شود، داشتن صدای خشن را تجربه کرده اند. اگر به طور ناگهانی گرفتگی صدا در شما ایجاد شود، باید از اینکه ممکن است به کووید مبتلا شوید وحشت کنید؟

گرفتگی صدا دقیقا چیست؟

به گفته مؤسسه ملی بهداشت هنگامی که دچار گرفتگی صدا هستید، صدای شما ممکن است نفس‌گیر یا خشن به نظر برسد.

معمولاً حجم آن نرم تر یا گام آن پایین تر است و ممکن است گلوی شما خراشیده شود. گرفتگی صدا معمولاً نشانه ای از مشکلات در تارهای صوتی حنجره شما است که به جعبه صدای شما نیز معروف است.

ارتباط بین گرفتگی صدا و کووید ۱۹ چیست؟

برخی داده ها وجود دارد که نشان می دهد کووید می تواند منجر به گرفتگی صدا شود. یک مطالعه کوچک نشان داد که 70 نفر از 160 بیمار مبتلا به کووید ۱۹ مبتلا به نارسایی صدا هستند، که اصطلاحی فراگیر برای مشکل صحبت کردن است که شامل گرفتگی صدا نیز می شود.

این در 69 نفر از بیماران خفیف تا متوسط ارزیابی شد. اما در 33 نفر از آنها بیش از دو هفته و در 11 شرکت کننده مطالعه بیش از یک ماه ادامه داشت.

در مطالعه دیگری، داده های 702 بیمار مبتلا به کووید خفیف تا متوسط را در 19 بیمارستان در اروپا تجزیه و تحلیل کرد.

از این میان، 188 نفر (یا حدود 27 درصد) مبتلا به دیسفونی (گرفتگی صدا) بودند که احتمال بروز این علامت در زنان بیشتر از مردان بود. محققان نوشتند: دیسفونی ممکن است در یک چهارم بیماران مبتلا به کووید۱۹ خفیف تا متوسط دیده شود و باید به عنوان فهرست علائم عفونت در نظر گرفته شود.

چرا کووید ممکن است باعث گرفتگی صدا شود؟

مهم است که از قبل به این نکته اشاره کنیم که گرفتگی صدا مختص کووید نیست. یک متخصص بیماری های عفونی می گوید: «خیلی رایج است که ویروس های تنفسی باعث گرفتگی صدا شوند. "این چیز خاصی برای کووید نیست، بلکه یک عارضه عمومی بسیاری از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است.

او می گوید که عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، از جمله کووید، می توانند باعث گلودرد شوند. او توضیح می دهد که این بیماری می تواند نتیجه التهاب خود تارهای صوتی یا قطرات بینی باشد که می تواند منجر به تغییر در صدا شود.

یک متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشکده پزشکی می‌گوید: سرفه یکی از علائم اصلی کووید ۱۹ مطمئناً می‌تواند مشکل حنجره را تشدید کند و منجر به گرفتگی صدا شود.سرفه به طور خاص می تواند منجر به التهاب شود که تارهای صوتی شما را متورم و انعطاف کمتری می دهد.

او می‌گوید وقتی این اتفاق می‌افتد، می‌تواند بر زیر و بم صدای شما تأثیر بگذارد و صدای شما را خشن کند. وی خاطرنشان می کند: «هر نوع التهاب در تارهای صوتی می تواند باعث گرفتگی صدا شود.

اگر مورد شدیدتری از کووید ۱۹ دارید و با استروئید دگزامتازون درمان می‌شوید، ممکن است دچار رفلاکس اسید شوید که می‌تواند گلوی شما را تحریک کند و منجر به گرفتگی صدا شود. او خاطرنشان می کند: «به طور کلی استروئیدها می توانند باعث رفلاکس اسید شوند.

با این حال، در نهایت، بیشتر این عواملی که می‌توانند باعث گرفتگی صدا شوند، احتمالاً پس از ایجاد علائم دیگر کووید ۱۹ در شما ایجاد می‌شوند. به عبارت دیگر، بعید است که گرفتگی ناگهانی صدا نشانه اولیه ابتلا به ویروس باشد.

اگر صدای شما گرفت چه باید کرد؟

اگر صدای گرفته دارید، تصور نکنید که به دلیل کووید است مگر اینکه علائم دیگری داشته باشید. در اینجا لیستی از علائم رسمی کووید، بر اساس مراکز کنترل بیماری وجود دارد.

اگر دچار گرفتگی صدا می شوید و هیچ درد، تنگی نفس یا ورم آشکاری ندارید، پزشکان توصیه می کنند تمام تلاش خود را بکنید تا بدنتان هیدراته بماند، تا حد امکان کمتر صحبت کنید و به صدای خود استراحت دهید. او می‌گوید: «افراد تمایل دارند تا صدای گرفتگی صدا را از بین ببرند و این می‌تواند به طور بالقوه به تارهای صوتی آسیب برساند.

از سوی دیگر، اگر گرفتگی صدا دارید که بیش از دو هفته طول می‌کشد و دلیل واضحی وجود ندارد (مانند کووید۱۹ یا سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی)، توصیه می‌شود برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها