سخنگوی گمرک ایران گفت: با عبور یک میلیون و ۱۵۳ هزارتن کالای خارجی از مسیر ایران در آبان ماه، رکورد ترانزیت ماهانه از کشورمان شکسته شد.
کد خبر: ۱۳۵۰۵۰۹

به گزارش جام جم آنلاین، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در خصوص کارنامه تجارت خارجی در آبان ماه توضیح داد: تجارت خارجی کشور در ماه هشتم سال، ۱۱ میلیون و ۵۹۲ هزار تن به ارزش هشت میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار بوده است که‌ نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۲۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: سهم صادرات کشور در مدت ۳۰ روز آبان ماه، هشت میلیون و ۵۵۷ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۲۶ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه از لحاظ ارزش ۱۶ درصد اضافه شده است.

لطیفی در خصوص مقاصد صادراتی کشور گفت: چین با خرید دو میلیون و ۴۴۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۸۹ میلیون دلار اولین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی و عراق با یک میلیون و ۸۹۶ هزار تن به ارزش ۶۴۰ میلیون دلار، ترکیه با ۳۵۵ هزار تن به ارزش ۳۷۱ میلیون دلار، امارات با ۶۸۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار و افغانستان با ۲۶۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار به ترتیب پنج مقصد صادرات کالای ایرانی بودند.

سخنگوی گمرک افزود: گاز طبیعی مایع شده، متانول، پلی اتیلن، محصولات نیمه تمام از آهن، پروپان مایع شده، شمش آهن، اوره، قیر، کاتود، میله های آهنی یا فولادی، ۱۰ قلم کالای اول صادراتی کشور در این ماه بوده است.

لطیفی در خصوص واردات کالا در آبان ماه توضیح داد: در آبان ماه سه میلیون و ۳۵ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۲۹۳ میلیون دلار وارد کشور شده که امارات بافروش یک میلیون و ۱۴۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار، چین با ۳۰۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار، ترکیه با ۲۲۲ هزار تن به ارزش ۳۸۲ میلیون دلار، آلمان با ۳۷ هزار تن با ارزش ۱۶۸ میلیون دلار و سوئیس با ۹۱ هزار تن و ۷۳ میلیون دلار، پنج تامین کننده اول کالاهای مورد نیاز کشور در آبان ماه بودند.

وی افزود: تلفن همراه با ۳۷۵ میلیون دلار، گندم با ۲۶۱ میلیون دلار، ذرت با ۱۸۷ میلیون دلار، برنج با ۸۳ میلیون دلار و دانه سویا با ۷۱ میلیون دلار، به ترتیب پنج کالای اول وارداتی کشور در آبان ماه بوده است.

لطیفی در خصوص میزان کالاهای عبوری خارجی از کشور گفت: در هشت ماه نخست امسال هشت میلیون و ۱۰۱ هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان عبور کرده است که یک میلیون و ۱۵۳ هزار تن آن در آبان ماه بوده است که رکوردی تازه در سه سال گذشته برای ترانزیت عبوری از کشور در یک ماه را به ثبت رسانده است مضاف بر اینکه کل ترانزیت خارجی در سال ۹۹ و ۹۸ هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن در هر سال بوده که ترانزیت خارجی در هشت ماه امسال آماری بیشتر از ۱۲ ماه هر یک از سال های نام برده بوده است.

سخنگوی گمرک ایران در پایان تاکید کرد : خوشبختانه در سه ماه اخیر رکوردهای خوبی در سه رویه گمرکی در تجارت خارجی ثبت شده است، در ترخیص کالا در شهریور ماه با ترخیص ۵.۳ میلیون تن، رکورد واردات جابجا شد، در مهرماه با صادرات پنج میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار رکورد صادرات شکسته شد و در آبان ماه با عبور یک میلیون و ۱۵۳ هزار تن کالای خارجی از کشور رکورد ترانزیت جابجا شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها