سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که هیأت ایران با عزم و اراده جدی برای حصول به توافق وارد وین شده و به گفتگو‌های نتیجه بخش فکر می‌کند و افزود: اگر آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌ها به وین بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند.
کد خبر: ۱۳۵۰۱۸۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.

وی در ابتدا روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین را ارج گذاشت و گفت: برای ما فلسطین یک آرمان بدون خدشه است و رنج و آلام این مردم از ذهن مردم ایران پاک نمی‌شود. رژیم صهیونیستی به صورت سیستماتیک در نقض حقوق مردم فلسطین عمل می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ضمن تأکید بر عزم جمهوری اسلامی برای حمایت و حفاظت از حقوق حقه مردم فلسطین، عادی سازی روابط برخی کشور‌های اسلامی و عربی با این رژیم را محکوم کرده و گفت:‌معتقدیم آرمان فلسطین آرمانی نیست که مشمول مرور زمان شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات رژیم صهیونیستی و یادداشت مشترک وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی اخیر بیان کرد: این‌که وزیر خارجه انگلیس در شب گفتگو‌های وین با طرفی که از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و از بین برود و بخشی از اقدامات سرکشانه دولت قبلی آمریکا در خروج از برجام بوده و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفتگو‌ها در وین و احیای برجام است، وقتی این آرایش را می‌بینید در برخی کشور‌های اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند و به دنبال زمینه‌هایی هستند که این مذاکرات تطویل یابد و اجرای برجام به صورت موثر اتفاق نیفتد.

وی درباره سفر کاظمی قمی به افغانستان نیز گفت:‌این سفر در راستای گفتگو‌های ما با همه طرف‌های افغانستانی به شمول هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان وطالبان بوده است. شرایط امروز افغانستان را خطیر می‌دانیم از حیث اینکه زمستان آغاز شده و مردم افغانستان در فشار‌های اقتصادی شدید هستند. ایران نمی‌تواند نسبت به وضعیت مردم افغانستان بی تفاوت باشد. تلاش کردیم گذرگاه‌ها را باز نگهداشته و مراودات صورت بگیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: در کنار مردم افغانستان همچنان خواهیم بود. در سفر کاظمی قمی گفته شد هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت خطیری در حفظ امنیت مرز‌های افغانستان را دارند. گروه‌های تروریستی در حال سر و سامان دادن اقدامات تروریستی هستند و داعش تهدید علیه امنیت افغانستان و منطقه است. به همکاری خود ادامه می‌دهیم که برای آینده افغانستان روز‌های بهتری داشته باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: به دنبال راستی آزمایی عملی اجرای تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. یکی از خطوط اصلی ما در ادامه گفتگو‌ها و مذاکرات خواهد بود و درباره راهبرد طرف مقابل صحبت نمی‌کنم.

خطیب‌زاده گفت: هیأت ایران با عزم و اراده جدی برای حصول به توافق وارد وین شده و به گفتگو‌های نتیجه بخش فکر می‌کند. این اراده جدی که دولت ایران با اعزام تیمی با کیفیتی که همه می‌دانید آغاز کرده مسیری است که اگر طرف مقابل با همان عزم و اراده بیاید می‌توانیم بگوییم در مسیر درستی در خصوص رفع تحریم‌های آمریکا قرار خواهیم گرفت. این مذاکرات امروز ساعت ۱۴ به وقت محلی آغاز می‌شود. آن‌چه مهم است این است که اگر آمریکا با این عزم به وین بیاید که بن بست و مواردی که در دور‌های قبلی به نتیجه نرسیدیم را بخواهد حل کند گفتگو‌ها مسیر آسانتری را خواهد داشت و اگر آمریکا به مسیر قبلی ادامه دهد قطعا ایران انتخاب‌های متعددی خواهد داشت.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بن بست‌های وین نیز خاطرنشان کرد: مسئول وضعیت فعلی که الان در آن قرار داریم چه از حیث خروج آمریکا از برجام و هم حیث بن بستی که در دور‌های قبلی رخ داد، آمریکا است. آمریکا هم این مذاکرات را تطویل کرد و بخشی از بن بست‌ها را به نوعی تعریف کرده که اگر آمریکا برای حل و فصل آن بن بست‌ها به وین نیاید شرایط سختی را خواهیم داشت.

وی گفت: با اراده جدی و عزم واقعی و حسن نیت امیدواریم که بتوانیم در کوتاه‌ترین مدت زمان اگر طرف‌های مقابل با تغییر رویکرد به وین آمده باشند، بتوانیم تحریم‌های آمریکا را لغو کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات رابرت مالی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در وین نیز اظهار داشت: اگر آمریکا برای رفع تحریم‌ها و رفع واقعی تحریم‌ها بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه همچنان در میز برجام باقی خواهد ماند. آن‌هایی که امروز این حرف‌ها را می‌زنند بخشی از کمپین فشار حداکثری ترامپ هستند. وقت ما و انرژی ۱+۴ را گرفتند که استدلال کنند بخشی از تحریم‌های دوران ترامپ را حفظ کنند. توصیه من این است که با اراده واقعی بیایند.

خطیب‌زاده ادامه داد: ما الان در ابتدای گفتگو‌هایی در دولت جدید هستیم که با عزم و اراده جدی وارد شده و طرف‌های مقابل باید این پنجره فرصت را مغتنم بشمرند، چون تا ابد باز نخواهد ماند.

ادعای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله ایران از پایگاه‌های در قشم و چابهار به این رژیم گفت: خیلی ارزش جواب دادن ندارد. جغرافیای خلیج فارس و امنیت ملی و حاکمیت ملی ایران قابل خدشه نیست و هرکاری برای حفظ و صیانت از این امنیت لازم بدانیم انجام می‌دهیم.

وی درباره سفر گروسی به تهران نیز گفت: گفتگو‌های خوبی در سطوح مختلف انجام شد و این گفتگو‌ها ناتمام ماند، ولی بند‌های توافقی تقریبا نهایی شده و هیأت ایران طی روز‌های آتی برای نهایی کردن متن با آژانس مراوداتی را خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: رژیم صهیونیستی جز ترور و گردنکشی و نقض سازمان یافته حقوق بین‌الملل کاری صورت نداده است. خصومت این رژیم با ایران مشخص است. درباره برخی روایت سازی‌ها در مطبوعات بین‌المللی باید بگویم این روایت سازی‌ها نکته جدیدی نیست. در شرایطی هستیم که متاسفانه سیاسیون از رسانه برای مهندسی اخبار استفاده می‌کنند و کارخانه‌های ایجاد خبر‌های گمراه کننده را ایجاد و به شرافت و اصالت رسانه‌ها رحم نمی‌کنند. رسانه‌های ما برای برخورد با این روایت سازی‌های جعلی با دقت عمل کنند.

خطیب‌زاده درباره اتهام زنی‌های اخیر بحرین به ایران که از سوی وزارت کشور بحرین عنوان شده نیز بیان کرد: از این نوع دست اتهام زنی‌ها در این مدت کم نداشتیم به ویژه در روز‌های نزدیک به گفتگو‌های وین و برخی کشور‌ها با اشتباهات محاسباتی به این دامن زدند.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: توصیه به همسایگان این است که هر چه زودتر به دامن گفتگو‌های منطقه‌ای و مراودات درون منطقه‌ای برگردند.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره هواپیمای اوکراینی بیان کرد: ایران طی ماه‌هایی که پس از اتفاق بسیار ناگوار مسئولیت پرونده را به صورت فنی بر عهده نهاد‌های فنی گذاشت تلاش داشت به صورت مسئولانه و با تمام ابعاد همکاری پیگیری کند ماه‌های اول تلاش کردیم از بعد فنی و روابط دوجانبه با اوکراین این موضوع را با تشکیل کارگروه‌های مشترک جلو ببریم. ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار می‌گویم که برخی کشور‌ها به دنبال تجارت از غم و اندوه و این ناراحتی که برای این خانواده‌ها وجود دارد. دولت اوکراین از کم و کیف و سطح همکاری‌ها هم برای روشن شدن ابعاد فنی و حقوقی و دیگر ابعاد مطلع است و دادگاه مسیر خود را طی می‌کند. بهتر است در این بستر فنی و حقوقی که کار دنبال شده، موضوع را دنبال کنند.

وی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد که هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با هیأت آمریکایی در وین صورت نخواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر باقری به منطقه (امارات و کویت) گفت: وزارت خارجه بخشی از اقداماتش را در حوزه همسایگی دنبال کرده است. باقری سفر‌هایی را به عمان و قطر داشت و این سفر تکمیل کننده سفر‌های قبلی بود. چون معتقدیم آنچه در منطقه رخ می‌دهد باید در خود منطقه پیگیری شود این سفر‌ها انجام می‌شود و ملاقات‌های بسیار خوبی در امارات و کویت انجام داد و تصمیمات خوبی اتخاذ شده است. روابط ما با این کشور‌ها در ابعاد مختلف پیگیری می‌شود. تلاش می‌کنیم با ابزار گفتگو در خصوص پرونده‌های اختلافی دیدگاه‌های خودمان را نزدیک کنیم.

خطیب‌زاده درباره ترکیب هیأت ایرانی در مذاکرات وین و این‌که پیش بینی می‌کنید طرف‌های مقابل هیأت‌هایی را اعزام کنند و به نتیجه برسیم؟ گفت: امیدواریم طرف‌های مقابل با همین عزم و جدیت و قاطعیت هیأت اعزامی ایران، آن‌ها هم حاضر شوند. آنچه برای ایران مهم است اطمینان از رفع تحریم هاست و امیدواریم طرف‌های مقابل به این اولویت و دغدغه ایران احترام بگذارند.

وی تصریح کرد: عزم جدی، حسن نیت، اراده و ظرفیت در هیأت ایران جمع است و اگر همین‌ها در طرف مقابل باشد گفتگو‌ها به خوبی جلو خواهد رفت.

به گزارش فارس، وی درباره زمانبندی و مدت مذاکرات گفت: امروز بعد از آغاز مذاکرات باید درباره آن تصمیم گرفته شود الان وارد گمانه زنی درباره مدت و زمان نشویم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست سران اکو و دستاورد‌های آن بیان کرد: اجلاس اکو یک اجلاس منطقه‌ای اقتصادی است و پانزدهمین نشست بود و علاوه بر گفتگو‌ها در فرمت چندجانبه گفتگو‌ها دو، سه و چهارجانبه بین سران صورت گرفت.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره قرارداد گازی با ترکمنستان و پیشنهاد وزارت نفت برای تهاتر کالا و خدمات نیز گفت: از قبل توافقاتی بین ایران و ترکمنستان انجام شده و درباره بازپرداخت بدهی‌ها یکسری توافقاتی صورت گرفته، ولی برخی موانع بانکی ایجاد شده بود که پیگیری شده و توافقاتی برای سوآپ صورت گرفته است. وارد دوره جدیدی در روابط از حیث اقتصادی بین ایران و ترکمنستان شده‌ایم.

به گزارش فارس، وی درباره دیدار آیت‌الله رئیسی و الهام علی اف در عشق آباد نیز گفت: ما رفع سوءتفاهم‌های رسانه‌ای را آغاز کرده‌ایم و گفتگو‌های دو وزیر توافقات خوبی بود و ملاقات و رایزنی در سطح بسیار خوبی انجام شد. وزیر خارجه یک پست اینستاگرامی در این خصوص خواهد داشت که حاکی از اهمیت روابط دو کشور است و بزودی شاهد رفت و آمد‌های خوبی در حوزه رسانه‌ای و افکار عمومی خواهیم بود.

خطیب‌زاده همچنین گفت: سفر اردوغان به تهران در چارچوب شورای عالی است و از قبل هم انجام شده و در خصوص تاریخ آن اطلاع رسانی خواهم کرد و در سفر چاووش اوغلو مقدمات این سفر برنامه ریزی شده بود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره بدهی کره جنوبی به ایران نیز بیان کرد: تحول جدیدی در خصوص بدهی‌ها نیست، ولی گفتگو‌ها در جریان است.

خبرنگار فارس به ابراز نگرانی نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از نتیجه مذاکرات وین و همچنین تلاش‌های این رژیم برای به شکست کشاندن مذاکرات وین اشاره کرد و نظر خطیب‌زاده را جویا شد که وی گفت: هدف رژیم اشغالگر قدس برای بر هم زدن نظم بین‌المللی است. برای ما هم نیت و اراده و اقداماتی که رژیم اشغالگر قدس در برهم زدن توافق برجام از روز اول انجام داده روشن است. ایران و ۱+۴ به عنوان اعضای باقیمانده در برجام توافقی کنند که نتیجه آن رفع تحریم‌ها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: رژیم اشغالگر قدس به عنوان رژیمی که دارای چند صد کلاهک هسته‌ای است و به رژیم‌های مانتیوری بین‌المللی احترام نگذاشته، در جایگاهی نیست که در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران که زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود، اظهارنظر کند.

خطیب‌زاده درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین هم گفت: سند ۲۵ ساله به عنوان نقشه راه همواره پیگیری شده است و تمام بخش‌های مختلف این نقشه راه بین وزارتخانه‌های مختلف در حال پیگیری است و پروژه‌ها و توافقنامه‌ها در این راستا نهایی خواهد شد. سفر آتی امیرعبداللهیان به چین هم در ادامه همین مسیر و برای نهایی کردن بخشی از این توافقات خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها