فرماندار سرخس گفت:طبق توافق دوجانبه بین ایران و ترکمنستان ساعات کاری در پایانه مرزی سرخس از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶ تعیین شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال دست کم یک ساعت افزایش داشته و به تبع آن افزایش تبادلات مرزی بین ۲ کشور این پایانه مرزی فزونی یافته است.
فرماندار سرخس گفت:طبق توافق دوجانبه بین ایران و ترکمنستان ساعات کاری در پایانه مرزی سرخس از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۶ تعیین شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال دست کم یک ساعت افزایش داشته و به تبع آن افزایش تبادلات مرزی بین ۲ کشور این پایانه مرزی فزونی یافته است.
کد خبر: ۱۳۵۰۰۸۹

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ، محمد رضا رجبی مقدم افزود: در حال حاضر روزانه به طور متوسط بار بیش از ۱۱۰ دستگاه کامیون در مرز سرخس تخلیه شده و با کشنده های ترکمنستانی به مقاصد صادراتی و ترانزیتی خود ادامه مسیر می دهد.
وی به فعالیت پایانه ریلی در این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ واگن باری با عبور از این مرز، بار صادراتی یا ترانزیتی خود را از ایران به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی حمل می کنند.
افزایش ۱۰ درصدی تردد مرزی 
مدیر پایانه مرزی سرخس نیز گفت: طی آبان ماه روزانه به طور متوسط بار ۱۱۳ دستگاه کامیون در مرز تخلیه و به کشنده های ترکمنستانی متصل می شد که این رقم متوسط در مهر ماه روزانه ۱۰۳ دستگاه بود.
محمد مهدی رضایی افزود: طبق شیوه نامه های مرزی ثابت بین ۲ کشور ایران و ترکمنستان، فعالیت مرز در نیمه دوم هر سال حدود یک ساعت کمتر از نیمه اول بود که در آبان ماه با توافق دوجانبه، این روند به نفع افزایش ساعات کاری تغییر کرد و با همین افزایش یک ساعته میزان ترددهای تجاری در مرز ۱۰ درصد افزایش یافت.
مدیر پایانه مرزی سرخس هدف از هماهنگی ها برای افزایش ساعات کاری مرز را افزایش صادرات عنوان کرد و گفت: طی آبان ماه امسال ۳۵ درصد از ترددهای مرزی مربوط به صادرات کالا و بقیه ترانزیتی بود حال آن که میزان صادرات طی مهرماه حدود ۲۵ درصد از مجموع ترددها بود.
رضایی افزود: در حال حاضر هیچ گونه خواب کامیون در این پایانه مرزی نداریم و معمولا کامیونهایی که روزانه به سرخس می رسند تا ساعت ۲۰ در منطقه ویژه اقتصادی سرخس پذیرش شده و برخی اقدامات اداری در مرز را طی این مدت انجام می دهند.
وی ادامه داد: با زیرساختهای ایجاد شده کامیونهایی که روز قبل پذیرش شده اند، روز بعد بدون معطلی، کار تخلیه بار را در پایانه مرزی انجام می دهند و در عمل معطل نخواهند شد.
پایانه مرزی سرخس واقع در شمال شرقی خراسان رضوی و نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.  
خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز با جمهوری ترکمنستان در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد دارد.  
۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور واقع در حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.  
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها