استاندار کرمان،اجرای سند سازگاری با کم آبی،کاهش برداشت غیرمفید منابع آبی برای کشاورزی،استفاده از آب با صنایع سازگار با مناطق را از برنامه‌های قطعی و جدی استان عنوان کرد.
استاندار کرمان،اجرای سند سازگاری با کم آبی،کاهش برداشت غیرمفید منابع آبی برای کشاورزی،استفاده از آب با صنایع سازگار با مناطق را از برنامه‌های قطعی و جدی استان عنوان کرد.
کد خبر: ۱۳۴۹۶۴۱
به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛شصت و هشتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع "بررسی مسائل و مشکلات آب در حوزه کشاورزی"با حضور علی زینی وند، استاندار کرمان،حسن‌پور و پورابراهیمی نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی،معاون هماهنگی امور عمرانی و سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار و برخی مدیران استانی در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد.

استاندار کرمان در این نشست،اجرای طرح‌های مرغداری را از مباحث اولویت‌دار و استراتژیک استان برشمرد که با امنیت غذایی مردم در ارتباط است و تاکید کرد:اگر لازم باشد،برای حل مشکل و مجوز تامین آب این واحدها با وزیر نیرو مذاکره خواهیم کرد.

زینی‌وند،با اشاره به تصمیم دولت برای واگذاری بخشی از اختیارات به استان‌ها و استانداران گفت:سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در این زمینه پیشرو بوده و اسناد خوبی را طراحی کرده و تحویل داده است.

وی با بیان این موضوع که رویکرد و اراده دولت بر توجه به سمت برنامه رفته است تا بودجه‌ گفت:ما در استان اختیارات اقتضایی آب و زمین و معادن را می‌خواهیم و دیگر نیاز به بودجه دولتی نداریم.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر واگذاری اختیارات به استانداران اظهار داشت:46 هزار میلیارد تومان طرح تعریف شده از جمله لاستیک‌سازی، شهرک انرژی‌های نو،الکترودهای گرافیتی،پلاسمای خون و مرکز لجستیک شرق کشور در استان داریم که با مسئله اختصاص زمین،مجوز محیط زیست و آب مواجه هستند و افزایش اختیارات به استان‌ها این طرح‌ها را تا حد زیادی جلو خواهد برد. 

استاندار کرمان با بیان اینکه 5.2 میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان مصرف می‌شود تاکید کرد:اجرای سند سازگاری با کم آبی،کاهش برداشت غیرمفید برای کشاورزی،استفاده از آب برای صنایع سازگار با مناطق برای ما قطعی و جدی است.

وی با تاکید بر این موضوع که برای ورود به صنعت و کشاورزی باید دانش لازم را داشت خاطر نشان کرد:مرکز قنات استان نیز با ساختار قوی شکل گرفته و باید در حوزه کارشناسی برای حفظ منابع آبی مورد توجه باشد.

براساس این گزارش،سیدمهدی طبیب‌زاده،رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با تاکید بر اینکه نظام آب استان کرمان نیاز به بازنگری و بازمهندسی دارد،گفت:وضعیت منابع و مصارف آب در استان به شدت بحرانی است.

وی بیان داشت:میزان مصرف سرانه آب در استان کرمان رتبه دوم در کشور را بعد از خوزستان دارد و این مسئله نشان دهنده عمق بحران مدیریت مصارف و منابع آب است.

عباس سعیدی،رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز در این جلسه از نیاز 400 میلیارد تومانی 177 طرح نیمه تمام بخش کشاورزی استان کرمان خبر داد و گفت:حدود 80 درصد این طرح ها، مشکل تسهیلات بانکی دارند.

وی لزوم ابلاغ بند الف تبصره 18برای استفاده طرح‌ها نیمه تمام عنوان کرد و گفت:126 طرح دارای متقاضی نیز در بخش کشاورزی داریم که 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند. 

سعیدی،بیان داشت:طرح‌های جدید مرغداری در استان با مشکل تامین آب و تغییر کاربری مواجه هستند. 

براساس این گزارش،علوی،رئیس اندیشکده آب استان کرمان نیز در این جلسه گفت:نقش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کشور 10 درصد است در حالی که مصرف آب در بخش کشاورزی 90درصد است‌ و نتوانسته نقش تاثیرگذار خود را در توسعه اقتصادی کشور انجام دهد.

 آب را باید با رویکرد مالکیت عمومی و ملی دید

محمدرضا پورابراهیمی،رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست عنوان کرد:آب باید با رویکرد مالکیت عمومی و ملی دیده شود،اما رویکرد کنونی آب اختصاصی است.

وی همچنین انجام مطالعات دسترسی به آبهای ژرف را در استان کرمان خواستار شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها