جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری  ادرار در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

چطور از بیماری کلیوی پیشگیری کنیم؟ / سرطان کلیه به بیشتر سراغ این افراد می‏رود

به این آمار خوب دقت کنید: 850 میلیون بیمار کلیوی در سراسر جهان. البته به عبارت بهتر باید گفت بیش از 850 میلیون بیمار کلیوی در کل جهان.
کد خبر: ۱۳۴۸۹۵۱

به گزارش جام جم آنلاین ، این تعداد بیمار هر سال هم افزایش پیدا می کند. سبک زندگی ناسالم اصلی ترین دلیل بروز بیماری های کلیوی است اما برخی از مسائل مادرزادی در بروز سخت ترین بیماری های کلیوی نقش دارند.

بیماران کلیوی در جهان آنقدر زیاد هستند که در نهایت یک هفته برای یادآوری این قضیه در کل جهان در نظر گرفته شد، هفته ای به نام «هفته جهانی بیماران کلیوی». این واقعیت که بیماری کلیوی در کمین بسیاری از ما نشسته است ترسناک است. اما شاید بتوان از آن پیشگیری کرد. در این رابطه گفت و گویی با مقداد طباطبایی جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری  ادرار انجام دادیم که ماحصل این گفت و گو با شرح زیر است:

 

مشکلات بیماران کلیوی

مقداد طباطبایی جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری  ادرار در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین عنوان کرد: به طور دقیق تر چند نوع بیماری کلیوی وجود دارد. نخست کسانی هستند که به نوع مزمن کلیوی دچار هستند، در واقع کلیه آنها با کم کاری مواجه است و این عضو حیاتی از بدن آنها نیاز به جایگزینی دارد. حال این جایگزینی می تواند به شکل دیالیز باشد و یا به شکل پیوند.

طباطبایی گفت: این دسته از افراد (دیالیزی ها و پیوندی ها) مشکلات جدی تری نسبت به سایر بیماران کلیوی دارند.

این جراح افزود: گروهی که نیاز به دیالیز دارند به دلیل قیمت وسایل و همچنین دارو و البته فرسودگی وسایل دیالیز همیشه سختی های زیادی را تحمل می کنند. این افراد باید صف های طولانی و انتظار زیاد را هم برای دیالیز شدن تحمل کنند.

فوق تخصص کلیه و مجاری  ادرار ادامه داد: قسمت دیگری از بیماران که کاندید پیوند عضو هستند با وجود تبلیغات زیادی که درباره اهدای عضو بیماران مرگ مغزی می‌شود نمی توانند عضو را پیدا کنند.

وی هشدار داد: اکثر افراد تمایلی ندارند اعضای بدن عزیز مرگ مغزی شده خود را ببخشند. به همین دلیل ما در کشور بسیار کمبود کلیه داریم.

طباطبایی یادآور شد: در بحث اهدای کلیه فرد زنده به فرد بیمار نیز با توجه به فرهنگی که وجود دارد باز هم مشکلاتی پدیدار می شود. این مشکلات اکثر اوقات به قیمت بالایی برمی‎گردد که فرد اهدا کننده مطرح می کند. این بیماران در واقع انتهای خط بیماری کلیوی هستند که یا پیوند می خواهند و یا دیالیز.

جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری  ادرار خاطرنشان کرد: طبیعی است افرادی که بیماری کلیوی خفیف تری دارند مشکلات کمتری را هم تجربه خواهند کرد.

 

مسئله مهم پیشگیری

طباطبایی بیان داشت: بیماری های کلیوی به چند دسته تقسیم می شوند. یک دسته از این بیماری ها مادرزادی هستند و درغربالگری های تیم زایمان و غربالگری های قبل از زایمان مشخص می شوند.

فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار خاطرنشان کرد: ارزیابی های بعد از تولد نیز می تواند نشان دهنده این باشد که یک نوزاد بیماری کلیوی دارد یا خیر. در موارد زیادی بروز بیماری کلیوی واقعا دست فرد نیست اما تنها کاری که می توان انجام داد این است که از ازدواج های نزدیک فامیلی جلوگیری کرد.

وی اذعان داشت: اگر ازدواج های فامیلی کمتر شود تعداد بیماران کلیوی هم کمتر خواهد شد. انواع بیماری های کلیوی در فرزندان ازدواج های فامیلی بیشتر خود را نشان می دهد.

طباطبایی تاکید کرد: از سویی دیگر سبک زندگی بد و ناسالم در دراز مدت بروز بسیاری از بیماری ها می شود از جمله انواع مشکلات کلیوی.

این پزشک متخصص گفت: کم کردن مصرف نمک و مواد پروتئینی به خصوص فرآوری شده‎ها در کاهش ریسک بیماری‎های کلیوی موثر است. برای مواد فرآوری شده می توان مثال واضحی آورد و همان کم کردن خوردن میزان انواع فست فود است.

وی افزود: این دو عامل اصلی تقریبا اکثر موارد مربوط به بیماری اکتسابی کلیوی را از بین ببرد. فشار خون بالا هم از بین خواهد رفت، چیزی که باعث آسیب به کلیه می شود.

طباطبایی در ادامه گفت: فشاری که روی کلیه است باعث می‌شود تا انواع بیماری ها به سراغ فرد بیاید. پس کم کردن میزان نمک و پروتئین ها نقش زیادی در کم شدن میزان بیماری های کلیوی دارد.

جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری  ادرار بیان داشت: کاهش وزن، جلوگیری از بروز چاقی مزمن، مصرف به اندازه مایعات به خصوص آب، چکاپ دوره‎ای ، غربالگری بیماری‎های کلیوی نیز از بروز بیماری‎های کلیوی جلوگیری می کند. این موارد باعث می شود که بیماری های کلیوی در همان ابتدا شناسایی شوند که در اینصورت درمان آنها راحت تر خواهد بود.

 

خطر سرطان کلیه

طباطبایی عنوان کرد: سرطان های دستگاه های ادراری در مجموع جز سرطان های شایع هستند ؛ هم در مردان و هم در زنان.

این جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار گفت: بخشی از سرطان های دستگاه ادراری به ژنتیک برمی گردد. این می تواند شامل مثانه و پروستات هم بشود.

وی اظهار داشت: بخشی از سرطان کلیه به ژن مربوط است و بخشی دیگر به مصرف دخانیات برمی گردد.

این پزشک متخصص یادآور شد: یک سونوگرافی ساده و ارزان قیمت آن هم برای سالی یک بار می تواند تشخیص زودهنگام سرطان کلیه را به همراه داشته باشد که درمان آن راحت تر است.

وی تاکید کرد: اما برخی از افراد اصلا چکاپ را جدی نمی گیرند. بروز سرطان کلیه برای برخی افراد با درد پهلو و رویت خون در ادرار آغاز می شود. عدم رسیدگی به این وضعیت باعث می‎شود تا با «سرطان های بزرگی» روبرو شویم. درمان این سرطان ها سخت‎تر است.

طباطبایی در پایان گفت: سرطان کلیه به صورت معمول در مردان بالای 50 سال سیگاری به نسبت شایع تر است. تمام افراد بزرگسال به خصوص کسانی که علائم هشداردهنده ای را حس می کنند سالی یک بار سونوگرافی کلیه و مثانه انجام بدهند تا در همان ابتدای کار نسبت به وضعیت خود آگاهی پیدا کنند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها