اکسیر جوانی در دانه‌های انگور
نتایج تحقیقات در موش‌ها نشان داد

اکسیر جوانی در دانه‌های انگور

محققان نروژی:

وزن کم هنگام تولد بر تسریع روند پیری مغز در آینده تاثیر می گذارد

محققان دریافتند افرادی که دارای مغزهای پیرتری هستند، هم وزن کمتری در هنگام تولد داشتند و هم دارای ژن مغزهای کوچک‌تر در مقایسه با افراد دارای پیری طبیعی مغز هستند.
کد خبر: ۱۳۴۸۴۵۳

به گزارش جام جم آنلاین، هر دوی این عوامل در اوایل زندگی وجود دارند، که نشان می‌دهد «سن مغز» بیشتر به تأثیرات اولیه زندگی مرتبط است و چندان به رویدادهایی که بعداً در زندگی اتفاق می‌افتند، مربوط نمی‌شود.

محققان علوم مغز و پیری علاقه زیادی به اندازه گیری سلامت مغز دارند. محبوب ترین روش برای اندازه گیری آن از طریق روشی به نام «سن مغز» است. این اندازه گیری سن مغز دارای پتانسیل زیادی است که می‌تواند برای شناسایی و پیگیری افراد در معرض خطر زوال عقل یا مشکلات شناختی (مانند حافظه) در آینده استفاده شود.

این اندازه‌گیری سن مغز را از طریق اسکن مغز تخمین می‌زند و آن را با سن واقعی افراد مقایسه می‌کند تا مشخص کند که مغز آنها سریع‌تر یا کُندتر نسبت به سن شأن پیر می‌شود. سن افراد ممکن است پیرتر یا جوان‌تر از سن شأن به نظر برسد.

اغلب، محققان می‌گویند افرادی که مغزشان پیرتر به نظر می‌رسد، پیری مغزشان تسریع شده است، به این معنی که مغز آنها سریع‌تر از حد انتظار پیر می‌شود. مغز مسن‌تر اساساً کوچک‌تر، با بطن‌های بزرگ‌تر و قشر نازک‌تر است.

این مطالعه نشان می‌دهد که عدد سنی مغز تنها با استفاده از یک اسکن مغزی قابل پیش بینی نیست. چراکه می‌تواند بازتابی از شرایط اوایل زندگی باشد و برخی از آنها حتی قبل از تولد وجود دارند.

در مطالعه حاضر، محققان سرعت پیری مغز را در حدود ۱۵۰۰ فرد بزرگسال (از سنین ۲۰ تا ۹۰ سال) با اسکن چندین بار مغز آنها در یک دوره زمانی طولانی (تا ۱۰ سال) اندازه‌گیری کردند. آنها این اطلاعات را با داده‌های مربوط به وزن هنگام تولد و ژنتیک آنها مقایسه کردند.

اولاً، آنها دریافتند که سن تخمینی مغز ارتباط قوی با سرعت پیری مغز در بزرگسالان ندارد. به عبارت دیگر، یک تخمین واحد از سن مغز نمی‌تواند به شما بگوید که چگونه مغز یک فرد در طول زمان تغییر می‌کند.

ثانیاً، آنها دریافتند که سن بالاتر مغز با وزن کمتر هنگام تولد و استعداد ژنتیکی فرد به داشتن مغز کوچک‌تر، بطن‌های بزرگ‌تر و قشر نازک‌تر در مقایسه با سایر افراد مرتبط است.

نتایج نشان می‌دهد که سن مغز افراد بازتابی از تأثیرات اولیه زندگی بر ساختار مغز است و فقط تا حد بسیار کمی تغییرات مغزی را در بزرگسالی میانسالی و پیری منعکس می‌کند.

نویسنده اصلی این مطالعه، «دیداک ویدال پینیرو» از دانشگاه اسلو نروژ توضیح می‌دهد: «مغزهای مسن‌تر لزوماً پیری و زوال سریع را نشان نمی‌دهند. چراکه مغزهای مسن‌تر به احتمال زیاد منعکس کننده تفاوت‌های طبیعی هستند که قبلاً در اوایل زندگی وجود داشته است. ما نشان دادیم که این تفاوت‌ها می‌توانند هم ژنتیکی و هم محیطی باشند، زیرا وزن هنگام تولد تا حدی منعکس کننده محیط رحم است.»

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها