مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس

۳۵ درصد مدارس آذربایجان شرقی نیازمند مقاوم سازی است

 مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی‌ با اشاره به اینکه در سه سال قبل، ۴۵ درصد مدارس استان نیاز به تخریب و مقاوم سازی داشتند، گفت: در زمان حاضر این رقم به ۳۵ درصد رسیده است.
کد خبر: ۱۳۴۸۰۵۴
به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی ، پیام صدقی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این‌که حدود ۶ هزار مترمربع فضای فیزیکی و ۲۴ هزار کلاس درس در آذربایجان شرقی وجود دارد، اظهار کرد: با وجود کاهش مدارس فرسوده اما با یک عقب افتادگی تاریخی در مدارس استان مواجه هستیم چرا که اکثر مدارس استان در دهه ۶۰ احداث شده و عمر مفید خودشان را سپری کرده‌اند و اکنون به مرحله فرسودگی رسیده‌اند.

 مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی‌ گفت: در حال حاضر ۴۸۰ کلاس درس کانکسی وجود دارد در حالی که در سال‌های قبل بیش از ۷۰۰ کلاس درس استان کانکسی بود.

صدقی با بیان این‌که اولویت این نهاد، جایگزینی مدارس کانکسی بالای ۱۵ دانش آموز با مدارس ثابت است، اظهار کرد: ۳۶۰ کلاس درس مدرسه سنگی در استان وجود دارد که ۶۵ درصد آن‌ها اکنون در حال استفاده بوده و یکی از اولویت‌های سازمان نوسازی مدارس در سالجاری نیز جمع آوری این مدارس سنگی است.

وی میانگین سرانه فضای دانش آموزی در آذربایجان شرقی را ۵.۷ مترمربع اعلام کرد و گفت: میانگین سرانه فضای دانش آموزی در کشور ۵.۲ مترمربع بوده و در این راستا آذربایجان شرقی جزو استان‌های میانی با سرانه بالا قرار دارد و بایستی به سرانه ایده آل هشت مترمربع برسد.

مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی افزود: سرانه فضای دانش آموزی در نقاط مختلف استان متفاوت بوده به طوری که در تبریز، چهار و در برخی مناظق دیگر حتی به ۱۴ می‌رسد و وقتی این سرانه پایین باشد یعنی تراکم تعداد دانش آموز نسبت به تعداد مدرسه بالاتر است.

وی با اشاره به اعتبارات دولتی (ملی و استانی) و مشارکت خیران در اجرای پروژه‌های این نهاد، اظهار کرد: طی چهار سال اخیر با همکاری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، اعتبارات دولتی نوسازی مدارس استان افزایش یافته و از ۱۵۸ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در سالجاری رسیده است.

صدقی با بیان این‌که قصد داشتیم تعداد ۵۰۰ کلاس درس را در سالجاری تحویل آموزش و پرورش دهیم، افزود: تاکنون ۳۰۰ کلاس درس تحویل داده شده و امیدواریم با تخصیص کامل اعتبارات بتوانیم تا پایان سال باقی کلاس‌های درس را نیز تحویل دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تمامی مدارس‌ روستاهایی که گاز دارند به بخاری‌های استاندارد تجهیز شده اند و بخاری‌های نفتی در تعداد محدودی از روستاها به دلیل عدم وجود گاز و برق استفاده می‌شود.

مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی گفت: در بحث هوشمندسازی و استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا، در حدود یکهزار دستگاه تبلت بر اساس نیازسنجی انجام شده تحویل دانش آموزان نیازمند شد و برای نخستین بار اعتبار جهت تجهیز استودیوهای تولید محتوا در استان تخصیص می‌یابد.

وی در خصوص بحث ساخت مدارس سبز نیز اظهار کرد: آذربایجان شرقی در خصوص ساخت مدارس سبز که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کرده و مصرف گازهای گلخانه‌ای را به حداقل می‌رساند، استان پایلوت انتخاب شده  استو در این راستا یک مدرسه سبز کامل در ناحیه پنج تبریز و یک مدرسه نیمه سبز با مشارک خیران در تبریز و یک مدرسه نیمه سبز دیگر به نام زینبیه در میانه احداث می‌شود.

صدقی با اشاره به مشکل مکان قرارگیری برخی مدارس در این استان، افزود: بیش از ۸۰ درصد از مدارس آذربایجان شرقی در مناطق صحیح و مناسب احداث شده‌اند و در این راستا سامانه مکان یابی مدارس با تعیین حدود و حریم‌های ساخت مدرسه در استان راه اندازی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره خیران مدرسه ساز در آذربایجان شرقی گفت: از سال ۷۱ تاکنون بالغ بر ۲۳ جشنواره خیران مدرسه ساز در استان برگزار شده است و یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مجموع آورده خیران برای مدرسه سازی بوده است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها