به گزارش جام جم آنلاین، مجتبی خالدی در گفتگو با ایسنا در خصوص اولویت ها اورژانس در نیمه دوم سال، اظهار کرد: سازمان اورژانس کشور چند سالی است که از مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی به سازمان تغییر پیدا کرده است. طبیعتا انتظاراتی که از یک سازمان وجود دارد هماهنگی های بیشتر میان واحد های زیرمجموعه آن است.
وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که در شش ماهه دوم بتوانیم چند کار بزرگ انجام دهیم. اول آنکه شبکه ای که در خصوص مدیریت پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی مدنظر وزارت بهداشت نیز بود را تقویت کنیم. به همین دلیل در برنامه پیش رو نشستی را با روسای تمام مراکز اورژانس سراسر کشور در نظر داریم که چند هدف ذیل آن است.
خالدی گفت: اولین هدف آن این است که وضعیت اورژانس های کشور را ارزیابی کنیم. طبیعتا کشور پهناور با زیرساخت های متفاوت و شرایط اقلیمی متفاوتی هستیم. این مهم ماموریت های ما را متفاوت کرده و نیاز های متفاوتی نیز ایجاد خواهد کرد. قصد داریم این تفاوت ها را در نشست ارزیابی کنیم.
سخنگوی سازمان اورژانس ادامه داد: طبیعتا چون دانشگاه های علوم پزشکی سیاست های متفاوتی را در خصوص اورژانس پیش بیمارستانی داشتند، بنابراین هر کدام نقاط قوت و ضعفی خواهند داشت. قرار است در این نشست بتوانیم این اطلاعات را دریافت کنیم و نقاط قوت را در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی تسری دهیم و نقاط ضعفی که در برخی دانشگاه ها در زمینه اورژانس پیش بیمارستانی وجود دارد، که عموما نیز در بحث لجستیک است را، بررسی کنیم. چند سالی است که نتوانستیم به دلیل تحریم ها وارد زمینه خرید آمبولانس شویم. امیدواریم که بتوانیم از تجارب دوستان در زمینه نوسازی اورژانس استفاده کنیم.
وی گفت: نکته دیگر بحث نیروی انسانی است. در برخی از استان ها به دلیل شرایط محرومیتی که وجود دارد تامین نیروی انسانی متخصص سخت است. لازم است راهکار ها لازم از جمله راهکار های تشویقی را بررسی کنیم.
وی ادامه داد: یکی از سیاست هایی که در شش ماهه دوم سال دنبال خواهیم کرد تقویت مراکز هدایت و عملیات EOC است چرا که اعتقادمان این است که هر چه در حوادث به خصوص حوادث پرتلفات سریع تر نیرو های عملیاتی را اعزام کنیم و هماهنگی های لازم را انجام دهیم، کمک می کند مرگ و میر و حوادث پرتلفات و هزینه ها نیز کاهش پیدا کند.
خالدی گفت: آمارها نشان می دهد که در هفت ماهه اول سال نزدیک به ۴۸۰۵ مورد حادثه پرتلفات ترافیکی داشتیم. این مسئله زنگ خطری است که بتوانیم در شش ماهه دوم توجهی به موضوعات از این دست داشته باشیم.
به گفته سخنگوی اورژانس، در حوادث پرتلفات ترافیکی چند مولفه وجود دارد که باید به آن توجه بیشتری داشت. طبیعتا ابتدا باید فرهنگ سازی صورت بگیرد چرا که همچنان شاهد حوادثی هستیم که به دلیل عدم مهارت، خوابآلودگی و عدم شناخت جاده اتفاق می افتد. وقتی کشور های پیشرفته به صفر شدن مصدومان ناشی از تصادفات فکر می کنند طبیعتا ما نیز می توانیم این رقم را داشته باشیم. در حال حاضر سالانه نزدیک به ۱۶ یا ۱۷ هزار کشته حوادث ترافیکی داریم که پنج برابر این عدد آمار مصدومان خواهد بود.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: همچنان خودرو هایی که داریم که ظرفیت داخل آن بیش از حد مجاز است، به عنوان مثال ظرفیت یک خودرو پنج نفر است اما هفت نفر سوار آن می شوند. طبیعتا این مورد باعث افزایش تعداد مصدومان و جراحت می شود.
وی گفت: نکته دیگر ایمنی خودرو است که باید تلاش کنیم استاندارد آن در حد استاندارد جهانی افزایش پیدا کند. نکته دیگر نیز اصل مهندسی جاده و راه است که الزاما نباید همه خودرو ها و همه راننده ها در تمام محور ها تردد داشته باشند. اگر جاده ای وجود دارد که دسترسی به شبکه مخابراتی در آن وجود ندارد باید تردد در آن را محدود کنیم. اگر جاده ای ایمن نیست باید تردد خودروها را محدود کنیم. در محدوده ای که حادثه برای اتوبوس خبرنگاران افتاد اصلا آنتن دهی وجود نداشت. باید بیشتر به آن فکر کنیم و در شش ماهه دوم امیدواریم که بتوانیم از طریق وزارت بهداشت، راه و ترابری، پلیس و.. این موارد را پیگیری کنیم. امیدواریم یک پله به سمت پیشرفت هدایت کنیم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد