اولین اختراع مدرن در مورد بلبرینگ ها به نام فیلیپ وان، مخترع و استاد آهن بریتانیایی ثبت شده که در سال 1794 اولین طرح بلبرینگ را ارائه کرد. این اولین طراحی مدرن بلبرینگ بود که توپ در امتداد یک شیار قرار داشت.
کد خبر: ۱۳۴۶۹۳۴
 
بلبرینگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟
 
 
بلبرینگ‌ ها نقشی محوری در انقلاب صنعتی نوپا ایفا کردند و به ماشین ‌آلات صنعتی جدید اجازه دادند کارآمدی بالاتری داشته باشند. اولین یاتاقان‌های ساده و غلتکی از جنس چوب و پس از آن برنز بودند. "بلبرینگ" نوعی قطعه مکانیکی است، اما آیا می دانید آنها چه کاری انجام می دهند؟ آنها در واقع آنقدر برای صنعت ماشین آلات اساسی هستند که به آنها "نان و کره" این صنعت گفته می شود. بلبرینگ ها در انواع ماشین‌ ها استفاده می ‌شوند، اما از آنجایی که کار خود را در سایه انجام می ‌دهند، اکثر افرادی که در صنعت ماشین ‌آلات شرکت ندارند احتمالاً این کلمه را می ‌شنوند و فکر می ‌کنند که این قطعه چیست؟ بنابراین ما قصد داریم در این مطلب، مبانی اصلی بلبرینگ ها را توضیح دهیم و همچنین توضیح مختصری در مورد عملکرد آنها ارائه دهیم.
 


بلبرینگ چیست؟


بلبرینگ ها قطعاتی هستند که به چرخش اجسام کمک می کنند. آنها از شفتی که در داخل ماشین می چرخد حمایت می کنند. ماشین‌ هایی که از یاتاقان ‌ها استفاده می ‌کنند شامل خودرو، هواپیما، ژنراتور برق و غیره هستند. آنها حتی در لوازم خانگی که همه ما هر روز از آن استفاده می کنیم، مانند یخچال، جاروبرقی و ... کاربرد دارند. یاتاقان ها از محورهای دورانی چرخ ها، چرخ دنده ها، توربین ها، روتورها و غیره ماشین ها پشتیبانی می کنند و به آنها اجازه می دهند تا راحت تر بچرخند. به این ترتیب، انواع ماشین ‌ها به شفت‌ های زیادی برای چرخش نیاز دارند، به این معنی که تقریباً همیشه از یاتاقان ‌ها استفاده می‌ شود، تا جایی که به «نان و کره صنعت ماشین‌ سازی» معروف شدند. در نگاه اول، یاتاقان ها یا همان بلبرینگ ممکن است مانند قطعات مکانیکی ساده به نظر برسند، اما ما بدون یاتاقان نمی توانستیم زنده بمانیم!
 


نقش بلبرینگ ها: پس چرا آنها اینقدر مهم هستند؟


بنابراین، یاتاقان‌ها چه نقشی در مهیا سازی عملکرد بهتر برای ماشین ها دارند؟ آنها دو وظیفه اصلی زیر را انجام می دهند:

عملکرد 1: کاهش اصطکاک و صاف کردن چرخش

اصطکاک بین شفت دوار و بخشی که از چرخش پشتیبانی می کند رخ می دهد. بین این دو جزء، از بلبرینگ استفاده می شود. یاتاقان ها برای کاهش اصطکاک و امکان چرخش نرم تر به کار می روند. این امر میزان مصرف انرژی را کاهش می دهد. بنابراین، این تنها مهم ترین عملکرد بلبرینگ ها است.

عملکرد 2: از بخشی که از چرخش پشتیبانی می کند محافظت و موقعیت صحیح محور چرخش را حفظ می کند.

نیروی زیادی بین محور چرخان و قسمتی که چرخش را پشتیبانی می کند مورد نیاز است. یاتاقان ها وظیفه جلوگیری از وارد شدن آسیب توسط این نیرو به قسمتی که چرخش را پشتیبانی می کند و همچنین حفظ موقعیت صحیح محور چرخان را انجام می دهند. این عملکرد یاتاقان ها همان چیزی است که به ما امکان می دهد از ماشین های خود بارها و بارها برای مدت زمان طولانی استفاده کنیم.

بلبرینگ ها چقدر استفاده می شوند؟ ما بدون آنها چکار کنیم؟

بیایید از خود بپرسیم که زندگی روزمره ما چقدر به بلبرینگ وابسته است. شما معمولا آنها را نمی بینید، بنابراین تصور آن کمی دشوار خواهد بود، درست است؟ بیایید کمی در مورد اتومبیل ها صحبت کنیم، زیرا آنها ماشین آلاتی هستند که همه ما با آن سر و کار داشتیم.

وقتی کودک بودید، احتمالا حداقل یک بار با یک ماشین مسابقه اسباب ‌بازی برقی بازی ‌کردید. ممکن است یاتاقان هایی که در آن چرخ ها وصل شده بودند را به یاد داشته باشید. اما ماشین های واقعی چطور؟ یک ماشین به چند بلبرینگ نیاز دارد؟ پاسخ صحیح حدود 100 عدد است! برای خودروهای مدل بالا تعداد بلبرینگ ها بیشتر از 150 عدد است! همه این بلبرینگ ها نقش بسیار مهمی دارند. اگر ماشینی بلبرینگ نداشت، چرخش خشن می شد و انرژی زیادی مصرف می کرد و قسمتی که از چرخش پشتیبانی می کند تقریباً بلافاصله خراب می شد. به همین دلیل، ما نمی‌ توانیم بدون بلبرینگ با خیال راحت و ایمن رانندگی کنیم. به این ترتیب بلبرینگ ها دائماً در سایه کار می کنند تا زندگی ما را راحت تر کنند.
 
بلبرینگ ها قطعات مکانیکی هستند که جهان را به گردش در می آورند. آن ها نقش مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می کنند، اما دقیقاً به دلیل اهمیتی که دارند باید دائماً برای دقیق تر و بادوام تر کردن آنها تلاش کنیم. علاوه بر این، برای توسعه فناوری ماشینی حیاتی است که ما به توسعه بلبرینگ‌ هایی ادامه دهیم که بتوانند تحت شرایط سخت ‌تر و تخصصی ‌تر کار کنند. یاتاقان ها بدون شک به تکامل و تغییر ادامه خواهند داد و معیشت ما را با "گردش دادن جهان" بهبود خواهند بخشید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها