مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد:

معضلات زیست محیطی اردکان و میبد در گرو اندکی توجه بیشتر حل می شود

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد گفت:با حذف سدباطله در معادن، آلودگی منابع آب زیرزمینی و مصرف آب معادن کاهش چشمگیری پیدا خواهد نمود.
کد خبر: ۱۳۴۶۸۵۶

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ، "ناهید غلام نژاد" اظهار داشت: اقدامات زیست محیطی معدن سنگ آهن سورک و حذف سد باطله، کاهش ورود آلودگی به منابع آب زیرزمینی منطقه و صرفه جویی در مصرف آب معادن را به همراه داشته است.

وی افزود: در فرآیند خالص سازی کنسانتره ، همواره مواد معدنی غیر اصلی مانند سلیس، خاک رس و عناصر و فلزات دیگر با دانه بندی ریز به صورت دوغاب تولید که به این مواد باطله اطلاق می شود و در روش های معمول این باطله ها در داخل حوضچه بزرگی به نام سدباطله تخلیه می شود.

غلام نژاد تصریح کرد: در سدهای باطله قسمتی از آب موجود در دوغاب، بازچرخانی و درفرآیند تولید مصرف می شود و قسمت دیگری از آن در معرض نور خورشید تبخیر می گردد و باقیمانده پساب موجود، از کف و بدنه سد به منابع آب زیرزمینی نفوذ و زمینه آلودگی منابع آب را فراهم می نماید.

وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر با پیگیری های کارشناسان واحد محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد، معدن سنگ آهن سورک با استفاده از تکنولوژی نوین فیلتر دیسکی، آب موجود در دوغاب را گرفته و به چرخه تولید بازمی گرداند و کیک خروجی با رطوبت حدود 15درصد جهت تولید محصول جانبی با قابلیت کاربرد در صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد افزود: با اجرای این طرح علاوه بر استحصال آب از دوغاب باطله و بازچرخانی پساب، ضمن صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب از آلودگی منابع آب زیرزمینی جلوگیری بعمل می آید.

وی افزود: با توجه به کمبود منابع آب استان و لزوم حفاظت از کیفیت منابع آب زیرزمینی، انتظار می رود کلیه معادن دارای سد باطله، اقدامات زیست محیطی مشابه در خصوص بازچرخانی کامل آب و رفع آلایندگی را در دستور کار خود قرار دهند.

معدن سنگ آهن سورک در مجاورت روستای سورک و در فاصله 20 کیلومتری شهر ندوشن واقع شده است.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها