آگاهی و سلامت

کنترل فشارخون را به‌دست بگیرید

داشتن سبک‌ زندگی سالم در زندگی مانع بالارفتن فشارخون می‌شود.
کد خبر: ۱۳۴۵۵۵۱

داشتن تغذیه سالم، وزن طبیعی، فعالیت بدنی منظم، ورزش، استفاده‌نکردن از دخانیات از مواردی هستند که از بالارفتن فشارخون پیشگیری می‌کنند و پیشگیری از فشارخون بالا، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌ها را هم کاهش می‌دهد.

از میوه و سبزیجات غافل نشوید

توصیه می‌شود برای کنترل فشارخون، غذای سالم، میوه و سبزیجات تازه مصرف کنیم. غذایی سرشار از پتاسیم و فیبر نیز بسیار موثر است.

مصرف نمک کم و پروتئین مناسب و چربی اشباع‌شده پایین از مسائل تغذیه‌ای مهم درخصوص پیشگیری از بالارفتن فشارخون است. در بسیاری از موارد با تغییر سبک‌زندگی و مشاوره‌های ورزشی، مشکلات قلبی و سکته‌ها نیز اتفاق نمی‌افتد.

خودتان را در وزن مناسب نگه‌دارید

اضافه‌ وزن احتمال ابتلا به فشارخون بالا را افزایش می‌دهد. توده بدنی با فرمولی قابل اندازه‌گیری است و با استفاده از دستگاه نیز درصد اجزای تشکیل‌دهنده این توده شامل عضله، آب و چربی قابل اندازه‌گیری می‌شود. با نگهداری وزن در محدوده مناسب می‌توانید از ابتلا به فشارخون بالا پیشگیری کنید. ورزش با شدت متوسط (پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و...)، حدود 2.5 ساعت در هفته(۳۰دقیقه در روز و ۵روز در هفته) برای بزرگسالان در پیشگیری از فشارخون بالا موثر است. کودکان و نوجوانان نیز باید حداقل یک ساعت در روز فعالیت کنند.

سیگار نکشید

سیگارکشیدن احتمال ابتلا به فشارخون بالا و بروز حملات قلبی را افزایش می‌دهد.

خوب بخوابید

خواب کافی از موارد مهم در حفظ سلامت است و موجب حفظ سلامت قلب و عروق سالم می‌شود. فشارخون نیاز به اندازه‌گیری دارد زیرا افزایش آن در برخی از موارد بدون علائم اولیه بوده و فرد متوجه افزایش فشارخون خود نمی‌شود و شاید اولین علامت عوارض قلبی یا سکته ناشی از افزایش آن باشد.

برای پیشگیری از فشارخون بالا لازم است فشارخون اندازه‌گیری شود و در صورتی که با بررسی‌های
متخصصان حوزه سلامت نیاز به تغییری در سبک‌زندگی‌مان باشد در جهت حفظ سلامت اقدامی‌موثر انجام دهیم.

دکتر آریستا شجاع‌الدین - مدیر مرکز پیشگیری و ارتقای سلامت پویا / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها