سامان‌کاشی بروجرد یکی از صنایع فعال و اشتغال‌زای بروجرد و یک برند استانی بود که فعالیت خود را از سال ۷۴ آغاز کرد اما متأسفانه به دلیل برخی مشکلات از جمله مشکل سرمایه در گردش، نزدیک به هفت سال پیش به تعطیلی کشیده شد و کارگرانش از کار بیکار شدند.
کد خبر: ۱۳۴۵۵۰۱
به گزارش جام جم انلاین به نقل از روزنامه جام جم:  سامان‌کاشی بروجرد یکی از صنایع فعال و اشتغال‌زای بروجرد و یک برند استانی بود که فعالیت خود را از سال ۷۴ آغاز کرد اما متأسفانه به دلیل برخی مشکلات از جمله مشکل سرمایه در گردش، نزدیک به هفت سال پیش به تعطیلی کشیده شد و کارگرانش از کار بیکار شدند.
 
به این ترتیب کارخانه‌ای که می‌توانست امید صنعت این استان باشد همچون بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی دیگر کشور خاموش شد و در تاریکی فرو رفت.  بازدید رئیسی از این کارخانه تولیدی در زمانی که رئیس قوه قضاییه بود و وعده‌های وی برای احیای دوباره آن اما جانی دوباره به آن داد و مجموعه‌ای از مدیران استانی و کشوری را برای حمایت و کمک به فعالیت دوباره آن ردیف کرد. حالا امید است با پرداخت به‌موقع تسهیلات وعده داده شده، کارخانه تا چهار ماه دیگر احیا شده و کارگران به سر کار خود برگردند.
 
کارخانه سامان‌کاشی بروجرد حتی زمان فعالیت هم چندان قبراق و سرحال نبود و کمبود نقدینگی و ناتوانی در پرداخت حقوق کارگران، چند نوبت موجب تجمع و اعتراض کارگران شده بود. البته در آن زمان مالک کارخانه برای جلوگیری از ورشکستگی و مهار بحران نقدینگی اقدام به تعدیل نیرو کرد اما باز هم نتوانست گره‌ای از مشکل این کارخانه باز کند. حالا پس از گذشت چند سال، نوید روزهای خوش برای صنعت سامان‌کاشی بروجرد به گوش می‌رسد و پیگیری‌ها و بازدیدهای مستمر از این واحد تولیدی، راه روشنی را برای این صنعت نشان می‌دهد. به گونه‌ای که مقرر شده ۶۰میلیارد تومان تسهیلات برای تسویه حقوق کارگران و سرمایه در گردش پرداخت شود و با این اوصاف درنهایت تا چهار ماه دیگر شاهد احیا و روشن شدن چرخ تولید آن خواهیم بود.

 یک واحد تولیدی اشتغال‌زا

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس دراین باره به جام‌جم می‌گوید: سامان‌کاشی بروجرد یک برند معروف و یک واحد تولیدی بسیار تأثیرگذار در بروجرد است که به دلیل وجود یک مشکل کوچک، نزدیک هفت سال است از رده خارج و چرخ صنعت آن خاموش شده است، در حالی که با تزریق سرمایه در گردش مشکل آن قابل رفع بود. فاطمه مقصودی می‌افزاید: به واسطه پیگیری‌های زیادی که صورت گرفت و طی بازدید رئیسی، رئیس قوه قضاییه وقت رفع مشکل سامان‌کاشی بروجرد در اولویت قرار گرفت و همین موضوع باعث شد تا بروکراسی‌ها و پیگیری‌ها در مرکز زودتر به نتیجه برسد.
 
هم‌اکنون نیز اقدامات گسترده و همه‌جانبه‌ای برای احیای سامان‌کاشی در حال اجراست.  وی با بیان این‌که این صنعت مهم شهرستان به‌دلیل مشکلات عدیده تعطیل شده و احیا و راه‌اندازی مجدد آن نیازمند همکاری همه دستگاه‌هاست، یادآور می‌شود که راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل یا نیمه‌تعطیل ازجمله برنامه‌های راهبردی و محوری در این شهرستان است.

 حمایت همه‌جانبه

نماینده مردم بروجرد و اشترینان با اشاره به این‌که مالک و سرمایه‌گذار این پروژه برای احیای کارخانه در تلاش است، ادامه می‌دهد: از آنجا که مالک هیچ‌گونه بدهی مالی به بانک‌ها، مشکل قضایی و ... ندارد و تاکنون تسهیلاتی نیز دریافت نکرده، مقرر شده است تا مبلغ ۶۰میلیارد تومان تسهیلات به مالک و سرمایه‌گذار واحد تولیدی سامان‌کاشی بروجرد پرداخت شود که از این مبلغ حق و حقوق کارگران تسویه گردد و بقیه آن برای سرمایه در گردش مورد استفاده قرار گیرد.
 
به گفته مقصودی، در صورت اجرای مناسب اقدامات، تا چهار ماه دیگر مشکلات سامان‌کاشی به اتمام می‌رسد و کارخانه عملا تولید خود را از سر می‌گیرد و نیروها را به کار دعوت می‌کند. مقصودی تاکید می‌کند که مشکل زیست‌محیطی کارخانه نیز رفع شده و برای رفع مشکل گاز نیز با شرکت گاز استان قرارداد جدید منعقد گردیده است. حتی از هم‌اکنون بحث پیش‌فروش محصولات نیز در دستورکار قرار گرفته است و خریدار هم برای محصولات وجود دارد.

 ضرورت تسریع در پرداخت تسهیلات

مالک کارخانه سامان‌کاشی هم دراین‌باره به ما می‌گوید: با افزایش سطح دسترسی تیم بازسازی می‌توانیم با سرعت بیشتر و بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده پیش برویم و با استفاده از تجهیزات موجود در انبارها عملیات بازسازی و بهسازی را آغاز کنیم. محسنی می‌افزاید: برای رفع مشکلات سامان‌کاشی بروجرد تلاش‌های گسترده‌ای در سطح استان و کشور صورت گرفته و در صورتی که تسهیلات زودتر پرداخت شود، می‌توان در آینده‌ای نزدیک شاهد احیای سامان‌کاشی و روشن شدن چرخ صنعت باشیم.
 
فاطمه حافظی- جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها