اولین حضور دختران فوتبال ایران در رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا

پـرواز شمـاره ۱۵۷

دومین اتفاق نویدبخش در تاریخ فوتبال زنان ایران، بعد از اولین صعود دختران ملی‌پوش به جام ملت‌های فوتبال آسیا، همین پرواز ۱۵۷ قطرایرویز و سفر سیرجانی‌ها به سوی اَمان است.
کد خبر: ۱۳۴۵۴۸۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، انگار بالاخره وقت آن رسیده که فوتبال، این ورزش محبوب خاطره‌ساز، کمی هم به زنان کشورمان روی خوش نشان دهد. در سیزده سالگیِ لیگ‌برتر فوتبال زنان، شهرداری سیرجان، جام قهرمانی فصل قبل را بالا برد تا اولین تیمی باشد که ساعت ۴و۳۰ دقیقه بامداد امروز، تهران را ترک کند و برود برای تجربه ‌و لذت بردن از اولین حضور در رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا.

تیم فوتبال زنان شهرداری سیرجان سال ۱۳۸۶ تشکیل شد و با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیار از لیگ دو به یک و سپس به دسته برتر صعود کرد، در دهه ۹۰ همواره بر سکوی برترین‌های جام کوثر ایستاد و موفق به کسب دو عنوان قهرمانی نیز شد. این تیم در رقابت با حریف قدرتمند و سنتی خود، خان‌خاتون بم (شهرداری بم) در ارتقای سطح فوتبال بانوان کرمان و کشور نقش مؤثری داشته و با تأسیس آکادمی آموزشی سیرجان، استعدادیابی و تشکیل تیم‌های پایه، ورزشکاران بسیاری را پرورش داده است.

غرب آسیا

دومین دوره مسابقات فوتبال زنان قهرمانی باشگاه‌های آسیا از ۱۶ تا ۲۲ آبان ماه با حضور ۸ تیم، در دو گروه شرق و غرب به میزبانی اردن برگزار می‌شود و شهرداری سیرجان، با هدایت مریم جهان‌نجاتی و ترکیب غالبی از بازیکنان بومی، نماینده باشگاه‌های کشورمان در منطقه غرب آسیاست و با تیم‌های بنیادکار تاشکند، گوکولام کرالای هند و باشگاه امان به رقابت‌ می‌پردازد. تیم‌های باشگاهی تایلند، ویتنام، میانمار و چین تایپه نیز در گروه شرق آسیا قرار دارند.

نخستین دیدار دختران سیرجان، یکشنبه شانزدهم آبان و در ورزشگاه عقبه امان مقابل بنیادکار تاشکند برگزار می‌شود. ازبک‌ها که سابقه دو دوره صعود به مرحله نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های آسیا مردان را در کارنامه دارند، حالا تیم باشگاهی زنان خود را با ۸ ملی‌پوش در ترکیب و عنوان قهرمانی جام‌ ملی ۲۰۲۱ زنان، به مصاف حریفان فرستاده‌اند. زنان بنیادکار تا چند روز پیش از اعزام در لیگ کشوری حضور فعالی داشتند و از آمادگی خوبی برخوردارند.

 شاگردان جهان‌نجاتی، پس از یک روز استراحت ۱۸ آبان به مصاف گوکولام کرالا، دومین حریف آسیایی خود می‌روند. این تیم نیز از زمان تشکیل در سال ۲۰۱۸ تاکنون، دو دوره قهرمان لیگ زنان هندوستان شده و با توجه به سابقه کوتاه فعالیت و دوری از رقابت‌های برون‌مرزی به دلیل کرونا، نسبت به بنیادکار حریف آسان‌تری برای نماینده کشورمان به نظر می‌رسد.

در آخرین رقابتِ مرحله گروهی، روز جمعه ۲۱ آبان، سیرجانی‌ها مقابل تیم باشگاه امان، صف‌آرایی می‌کنند. باشگاه امان، با سابقه ۱۶ ساله و ۴ دوره قهرمانی لیگ فوتبال زنان اردن میزبان این رقابت‌هاست و ترکیبی نزدیک به تیم‌ملی این کشور را به مصاف رقبا خواهد فرستاد.

بلزای ژاپن قهرمان ۲۰۱۹

نخستین دوره رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا، با تصمیم کنفدراسیون فوتبال این قاره، آبان ۱۳۹۸ (نوامبر ۲۰۱۹) در کره‌جنوبی برگزار شد. این مسابقات با شرکت چهار تیم از بهترین نمایندگان باشگاه‌های استرالیا، چین، ژاپن و کره‌جنوبی به صورت دوره‌ای برگزار شد و در نهایت، تلویزیون نیپون بلزای توکیو به عنوان قهرمانی سال ۲۰۱۹ رسید. تیم فوتبال باشگاه ۴۰ ساله‌ بلزا، تنها تیم باشگاهی زنان ژاپن ا‌ست که تاکنون هرگز به دسته پایین‌تر سقوط نکرده و از پایه‌گذاران لیگ فوتبال زنان این کشور در ۳۲ سال قبل به شمار می‌رود.

آرزو قنبری - گروه ورزش/ روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها