«علی چگنی» سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان این که روابط دو کشور ایران و هند در زمان ریاست‌جمهوری سید ابراهیم رئیسی در آستانه رسیدن به سطحی جدید است، از سفر آتی وزیر خارجه ایران به دهلی نو خبر داد.
کد خبر: ۱۳۴۵۰۴۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «علی چگنی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه «پرینت» هند گفت روابط دو کشور ایران و هند در زمان ریاست‌جمهوری سید ابراهیم رئیسی در آستانه رسیدن به سطحی جدید است.

وی افزود حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران قصد دارد اواخر ماه میلادی جاری (نوامبر) برای حضور در کمیسیون مشترک اقتصادی هند و ایران به دهلی نو سفر کند که نوید دهنده عصر جدیدی برای دو کشور است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران ۲۲ شهریور در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره سفر وزیر خارجه به هند گفته بود: سفری به هند در دستورکار بود که این سفر به دلیل چندین موضوع مرتبط با هم از جمله سفر رئیس‌جمهور کشورمان به تاجیکستان برای شرکت در نشست شانگ‌های و مقدمات مرتبط با انجام این سفر و همچنین چندین جلسه مهم و فوری مرتبط با موضوعات سیاست خارجی، انجام نشد و با رایزنی با دوستان در دهلی نو، این سفر زمانبندی جدیدی خواهد داشت که اعلام خواهم کرد.

ظرفیت بالای موجود برای توسعه روابط تجاری هند و ایران

چگنی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما هیچ محدودیتی، ممنوعیتی، هیچ مانعی برای توسعه روابط خود با هند نداریم... هند مشتری بزرگ نفت ما بود و ما اولین کشوری بودیم که نفت را بر اساس روپیه به هند صادر کردیم. این به رسمیت شناختن روپیه به عنوان پول بین‌المللی بود، به جای استفاده از دلار یا ارز دیگر. ما این کار را برای خرید کالا از هند نیز انجام دادیم.

وی تصریح کرد: در خصوص نفت، انتظار داریم هند شروع به (خرید) کند. البته، ما از طرف دوستان هندی خود تصمیم نمی‌گیریم؛ این مقامات هندی هستند که باید این کار را انجام دهند. اما از طرف ما مشکلی برای صادرات نفت و گاز، پتروشیمی و حتی کالا‌های غیرنفتی وجود ندارد. ظرفیت زیادی وجود دارد.

به گفته چگنی، تجارت دو طرفه بین هند و ایران که در سال ۱۹-۲۰۱۸ از مرز ۱۷ میلیارد دلار گذشته بود، در صورتی که واردات نفت توسط هند متوقف نشده بود، پتانسیل آن را داشت که تا این سال مالی به ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار برسد.

او گفت اگر هند شروع به وارد کردن نفت، گاز و سایر اقلام از ایران کند، هر دو طرف می‌توانند تجارت متعادلی داشته باشند.

طبق این گزارش، دهلی نو در ماه مه ۲۰۱۹، تحت فشار تحریم‌های اقتصادی شدید دولت ترامپ، واردات نفت از تهران را به صفر رساند.

در‌ها هنوز به روی هند برای مشارکت در توسعه میدان گازی «فرزاد ب» باز است

به گزارش روزنامه هندی پرینت، توسعه میدان گازی «فرزاد ب» که مذاکرات برای آن بیش از یک دهه ادامه داشت، بخش دیگری از روابط دوجانبه است که با وقفه در پیشرفت مواجه شده است.

سفیر ایران در این خصوص گفت در‌ها هنوز به روی هند برای فرزاد ب باز است و افزود:، اما چگونگی انجام آن بین وزارتخانه‌های نفت هر دو طرف تصمیم‌گیری خواهد شد. این بلوک بین ما و برخی کشور‌های همسایه مشترک است. از سال ۲۰۰۶ آن‌ها سهم خود را می‌گیرند و ما در حال ضرر هستیم. ما بیش از ۱۵ سال را به دلیل پاسخ و فعالیت کند دوستان هندی خود از دست داده‌ایم. اکنون این به هند بستگی دارد که تصمیم بگیرد چگونه می‌خواهد بیاید (به پروژه بپیوندد).

هند هنوز در مورد چابهار مردد است

چگنی در ادامه سخنان خود درباره پروژه بندر چابهار گفت اگرچه هند پروژه بندر چابهار را «دروازه طلایی» به افغانستان، آسیای مرکزی و اروپای شرقی می‌داند، اما «فعالیت کافی» از سوی دهلی نو صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه چابهار بر روی کاغذ مشمول تحریم‌های غیرقانونی آمریکا نمی‌شود، افزود: هنوز از سوی طرف هندی ترس وجود دارد و شاید کمی بیم از سوی طرف‌های ثالث برای سرمایه‌گذاری و کار در چابهار وجود داشته باشد.

طبق این گزارش، سال گذشته، با مشاهده تاخیر هند، ایران تصمیم گرفت خط ریلی را به تنهایی توسعه دهد. چگنی در این خصوص گفت: ما بیش از ۷۰ درصد شبکه ریلی بین چابهار و زاهدان را تکمیل کرده‌ایم... اکنون انتظار داریم هند برای سیگنال‌دهی و سایر توسعه‌های زیرساختی بیاید. چابهار یک منطقه بسیار بزرگ برای سرمایه‌گذاری است و یک منطقه آزاد تجاری وجود دارد... فرصت‌های زیادی برای هند وجود دارد که بیاید و سرمایه‌گذاری کند. متأسفانه بخش خصوصی هند به دلیل ترس از تحریم‌ها همچنان مردد است. من مطمئن هستم که دولت (هند) این را می‌خواهد، اما سرعتی دیده نمی‌شود.

هند و ایران آماده باز کردن فصل جدید در روابط دوجانبه

سفیر ایران در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما شرکای استراتژیک هستیم، در یک جغرافیا هستیم، در یک تاریخ هستیم. من اکنون حسن نیت و پتانسیل یک رابطه در سطح بالا را تحت دولت رئیس‌جمهور جدیدمان می‌بینم.

وی افزود: وزیر ما خواهد آمد. ما بازدید متقابل خواهیم داشت... فصل جدیدی باز خواهد شد. هر دو کشور پتانسیل زیادی برای بهبود روابط دارند... ما قرار است روابط بسیار خوبی داشته باشیم و جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و دیگر روابط را ارتقا دهیم.

از حضور هند در قالب‌های مختلف در خصوص افغانستان استقبال می‌کنیم

این دیپلمات کشورمان سپس به مسئله افغانستان پرداخت و گفت ایران همچنین در گفتگو‌های در سطح مشاوران امنیت ملی در خصوص افغانستان در دهلی نو که به میزبانی «آجیت دوال» مشاور امنیت ملی هند برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

به نوشته روزنامه پرینت، تهران ماه گذشته میزبان نشست کشور‌های همسایه افغانستان بود که هند در آن دعوت نشده بود. هدف این نشست تحت فشار قرار دادن طالبان در افغانستان برای ایجاد یک دولت فراگیر بود.

چگنی در این ارتباط نیز گفت که این ابتکار پاکستان بوده و دعوت از هند به کل گروه بستگی دارد.

سفر ایران در هند در مورد مذاکرات در سطح مشاوران امنیت ملی گفت: ما مشارکت هند در قالب‌های مختلف را به عنوان پیشبرد ایده‌های خود، تقویت ایده‌های خود می‌بینیم. بنابراین، ما از حضور هند در تمام قالب‌های مختلف استقبال می‌کنیم. ما نظرات مشابهی داریم و می‌بینیم که حضور هند در (موضوع) افغانستان می‌تواند مشکل را حل کند و صلح و رفاه را در افغانستان به ارمغان خواهد آورد.

وی با بیان این که افغانستان نباید به محلی تبدیل شود که تروریست‌ها بتوانند از آنجا علیه کشور‌های همسایه و منطقه استفاده کنند، افزود: مردم افغانستان حق دارند از یک زندگی خوب لذت ببرند. ما احساس می‌کنیم آتش در کشور همسایه ما آتش را به خانه خواهد آورد. بی‌ثباتی در افغانستان بر کشور‌های همسایه نیز تأثیر خواهد گذاشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها