در حالی که روند جهانی واکسیناسیون کرونا امید را برای بازگشت به زندگی عادی بیش‌تر کرده، دولت‌ها تلاش می‌کنند با اتخاذ تدابیری شهروندان را از بی‌اعتنایی به واکسیناسیون بازدارند.
کد خبر: ۱۳۴۳۴۱۵

به گزارش جام جم آنلاین، در حالیکه روند جهانی واکسیناسیون کرونا امید را برای بازگشت به زندگی عادی روشن کرده، دولت‌ها تلاش می‌کنند تا با اتخاذ تدابیری شهروندان را از بی اعتنایی به واکسیناسیون بازدارند.

کارشناسان تاکید می‌کنند رعایت پروتکل بهداشتی از جمله واکسیناسیون همگانی از شروط لازم برای کنترل همه‌گیری و پایان پاندمی دوساله است؛ در این بین افرادی هستند که به هر دلیلی از تزریق واکسن خودداری می‌کنند و دولت‌ها به ناچار طبق قوانین و قواعدی آنها را در چارچوبی قرار می‌دهند تا با این بی‌توجهی سلامت همگانی به خطر نیفتد.

ایتالیا هفته گذشته قانون جدیدی را برای مبارزه با همه‌گیری تصویب کرده‌است که بر طبق آن همه کارکنان بخش خصوصی و دولتی بایستی گواهی سلامتی تایید شده دولت را تهیه کنند. این گواهی نشان دهنده واکسیناسیون، تست منفی کرونا و یا گواهی نقاهت بعد از ابتلا به کووید ۱۹ می‌باشد.

بر اساس قانون جدید کشور ایتالیا، افرادی که این «گواهی سبز» را دریافت نکنند، بدون پرداخت حقوق از کار برکنار خواهند شد. کارفرمایان موظف هستند از گواهی کارکنان خود اطمینان حاصل کنند. همچنین نرم افزار موبایلی بدین منظور طراحی شده است که کارکنان در صورت دور زدن این قانون، مجبور به پرداخت جریمه خواهند شد.

مقامات دولتی می‌گویند این شیوه تا کنون بسیار موفق بوده است و از ماه پیش که دولت این قانون را اعلام کرده است بیشتر از ۵۰۰،۰۰۰ نفر از کسانی که پیش از این در برابر واکسن مقاومت می‌کردند(تعدادی بیشتر از آنچه انتظار می رفت)، واکسیناسیون خود را انجام داده‌اند.

ماریو رنا سخنگوی ارتش دولت ایتالیا و مسئول طرح واکسیناسیون این کشور می‌گوید:«آمار مرگ و میر در حال حاضر به صورت میانگین ۵۰ نفر در روز است و ما امیدواریم این میزان به عدد صفر برسد».

در ایتالیا کارکنان بخش درمان و سلامت این کشور از اوایل بهار ملزم به دریافت واکسن کرونا شده بودند و ماریو دراگی، نخست‌وزیر تماس کارکنان بهداشتی واکسینه نشده با بیماران را غیرقابل‌قبول دانست. مقام‌های بهداشتی منطقه جنوب غربی کالابریا از تعلیق حقوق ۱۶ نفر از مراقبان سلامت ازجمله پرستار، ماما و دامپزشک تا پایان سال میلادی جاری خبر داده و افزودند: این تعلیق مشروط به واکسیناسیون این افراد لغو خواهد شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) اعلام کرد که کارمندان دولت مرکزی باید واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند. همچنین بسیاری از کارفرمایان از کارکنان خود خواسته‌اند تا خود را واکسینه کرده و یا تست‌های هفتگی کرونا را انجام دهند. این قانون برای کسب‌وکارهای دارای کارکنان بیشتر از ۱۰۰ نفر اعمال می‌شود. از سوی دیگر بیمارستان متدیست هوستون ایالت تگزاس نیز واکسیناسیون کرونا را برای دو هزار و ۵۰۰ کارمند خود از جمله پرستاران و دیگر کادر پزشکی اجباری کرده و در ماه ژوئن ۱۵۳ نفر را به دلیل امتناع از دریافت واکسن کرونا اخراج کرد.

مقامات سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا نیز اعلام کرده‌اند که عدم دریافت واکسن کرونا، مجازات انضباطی و حتی اخراج از کار را برای تمام کارمندان شهرداری در پی خواهد داشت.

کارت واکسن برای استفاده از فضای سربسته رستوران

شرکت مک دونالد، یکی از بزرگترین مجموع رستوران‌های فست فود آمریکا نیز گفته‌ در رستوران‌های مک دونالد، فاکتورهای زیادی برای بسته شدن فضای سربسته رستوران‌ها لحاظ شده است که شامل بررسی مبتلایان به کرونا در کشور، قوانین محلی و قوانین مربوط به کارگران نیز بوده است.

گوگل و فیس‌بوک اولین شرکت‌هایی که واکسن کووید ۱۹ را اجباری کردند

گوگل و فیس‌بوک، دو شرکت بزرگ تکنولوژی جهان، اوایل مردادماه اعلام کردند که تمام کارکنان برای بازگشت به دفاتر این شرکت‌ها باید واکسینه شوند. گوگل اولین شرکتی بود که این موضوع را اعلام کرد و چند ساعت بعد فیس‌بوک نیز همین رویکرد را به اطلاع کارکنان خود رساند؛ اجبار و الزام واکسیناسیون برای کارکنان در قوانین فدرال، قانونی شناخته شده است. دادگاه‌ها اخیرا پرونده‌هایی که از اجبار به واکسیناسیون در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها اعتراض داشتند را رد کرده‌اند.

پس از اجباری شدن واکسیناسیون کارمندان شرکت‌های گوگل و فیس‌بوک، مایکروسافت نیز اعلام کرد همه کارمندان خود را ملزم خواهد کرد برای ورود به دفاتر آمریکایی این شرکت که در سپتامبر بازگشایی می شوند، به واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا بپردازند.

اخراج ۱۴۰۰ کارمند

سخنگوی شبکه بهداشت و درمان نیویورک تأیید کرد که نورث‌ول هلث (Northwell Health)، بزرگترین ارائه دهنده خدمات بهداشتی ایالت نیویورک، ۱۴۰۰ کارمند را که واکسینه نشده‌اند اخراج کرده است. طبق دستور ایالتی که برای اولین بار در اواسط آگوست اعلام شد، بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان می‌بایست تا ۲۷ سپتامبر حداقل یک دز از واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند که با توجه به عبور ده روزه از مهلت آخر این قانون، تعدادی از افراد به دلیل سرپیچی کردن از واکسیناسیون اخراج شدند. بزرگترین ارائه دهنده خدمات بهداشتی در ایالت نیویورک اعلام کرد ۱۴۰۰ کارمند - کمتر از ۲ درصد از کارکنان آن - از واکسیناسیون در برابر کرونا خودداری کرده و بنابراین مجبور به ترک شغل خود شده‌اند.

اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه ماه گذشته اعلام کرد که حدود ۳ هزار نیروی کادر درمان این کشور به دلیل امتناع از دریافت واکسن کووید ۱۹ قبل از پایان مهلت تعیین شده از سوی دولت، از کار تعلیق شده‌اند. وزیر بهداشت فرانسه تاکید کرد که «تداوم مراقبت، امنیت در مراقبت و کیفیت در مراقبت روز گذشته در همه بیمارستان‌ها و مراکز دارویی-اجتماعی (با تعلیق کادر درمان واکسینه نشده) تضمین شد». در حال حاضر ۸۴ درصد جمعیت بزرگسالان در فرانسه کاملا واکسینه شده‌اند. این کشور همچنین واکسیناسیون برای کودکان بالای ۱۲ سال و تزریق دُز سوم را برای افراد آسیب‌پذیر نیز آغاز کرده است.

شهر ونکوور کانادا به تازگی سیاست واکسیناسیون اجباری کووید ۱۹ را برای کارکنان این شهر اعلام کرده است؛ این بیانیه می‌گوید سیاست جدید گامی دیگر در جهت محدود کردن آثار کووید ۱۹ بر جامعه است و با توصیه‌های مسئول بهداشت اجرا می‌شود. طبق دستورالعمل صادر شده کارمندانی که رعایت نمی‌کنند اجازه ورود به محل کار خود در شهر ونکوور را ندارند.

پل موچری از مدیران شهری ونکوور می‌گوید: سیاست واکسیناسیون اجباری به محافظت بیشتر از کارکنان شهر و عموم مردم در برابر این ویروس کمک می‌کند؛ به طورکلی دولت کانادا خبر داده که تا پایان اکتبر (اوایل آبان) واکسیناسیون را برای کارکنان دولتی و کارکنان حمل‌ونقل الزامی خواهد کرد. واکسیناسیون کرونا از ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) برای مشاغلی مانند رستوران‌ها ضروری شده است.

از سوی دیگر دولت انگلیس نیز واکسن کرونا را برای کلیه کارکنان خانه‌های سالمندان از جمله پرستاران، کادر پزشکی و خدمه از ماه اکتبر (مهر/آبان) اجباری کرده است.

مت هنکاک، وزیر بهداشت انگلیس ۲۶ خرداد گفت: این تصمیم پس از بحث و بررسی دقیق برای محافظت از ساکنان خانه‌های سالمندان اتخاذ شده است. واکسیناسیون اجباری شامل کارکنان مراقبت‌های بهداشتی شاغل در بیمارستان‌های دولتی انگلیس نیز می‌شود.

در روسیه اگرچه عبارت «واکسیناسیون اجباری» به کار نمی‌رود، با این حال برخی مناطق این کشور آن را اجرا می‌کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه گرچه مخالفت خود را با واکسیناسیون اجباری اعلام کرده، اما فرمانداران برخی مناطق را برای الزام واکسیناسیون «گروه‌های خاص» شهروندان مختار کرده است.

در حال حاضر کارکنان بخش خدمات در سن‌پترزبورگ و مسکو ملزم به تزریق واکسن کرونا بوده و حداقل ۶۰ درصد از کارکنان بخش‌های بانکی، هتلداری، حمل‌ونقل و خدمات عمومی پیش از ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) واکسینه شده‌اند تا با جریمه‌های مالی مواجه نشوند.

مردم سوئیس از ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) ملزم شده‌اند تا برای ورود به اغذیه‌فروشی‌ها، رستوران‌ها و باشگاه‌های پرورش اندام گواهی سلامت خود را ارائه دهند. این گواهی نشان‌دهنده انجام واکسیناسیون، گذراندن دوره نقاهت بعد از ابتلا و یا نتیجه منفی تست کرونا است.

دولت یونان نیز از سپتامبر واکسیناسیون را برای پرستاران خانگی و کارکنان بخش سلامتی اجباری کرده و تنها افراد واکسینه شده می‌توانند به سینما، تئاتر و دیگر اماکن سرپوشیده وارد شوند.

دولت هلند هم از ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) ورود به رستوران‌ها، باشگاه‌های شبانه و رویدادهای فرهنگی را منوط به ارائه گواهی واکسیناسیون کرونا کرده است.

عربستان سعودی در ماه مه، همه کارمندان بخش‌های عمومی و خصوصی را برای حضور در محل کار مجبور به دریافت واکسیناسیون کرد. همچنین برای ورود به همه بخش‌های خصوصی و دولتی، مراکز آموزشی و برای استفاده از حمل و نقل عمومی، واکسیناسیون اجباری خواهد بود. شهروندان سعودی برای خروج از کشور به دریافت دو دوز واکسن نیاز دارند.

سریلانکا اعلام کرد شهروندان برای سفر بین استان‌ها و برای مکان‌های عمومی از ۱۵ سپتامبر (یک ماه پیش) به کارت واکسیناسیون نیاز خواهند داشت.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها