کد خبر: ۱۳۴۳۱۶۶
ونزوئلا و آمریکای‌لاتین که آمریکایی‌ها اصطلاحا آن را حیاط‌خلوت خود می‌دانند، در زمره کشورهای پیشرو در مسیر مقاومت مقابل امپریالیسم آمریکاست و این یکی از مولفه‌هایی است که ونزوئلا و کشورهای همسو با آن از جمله نیکاراگوئه و کوبا را به کشورهای متناسب با زمینه‌های حضور ایران در آمریکای‌لاتین تبدیل کرده‌است.
تجربه گذشته نشان داده از طریق همکاری با این کشورها می‌توان حوزه بازیگری و نفوذ خود را به داخل حیاط‌خلوت آمریکایی‌ها کشاند، همان‌طور که آمریکایی‌ها۹۰۰۰کیلومتر آن طرف‌تر و در منطقه پیرامونی ما فعالیت دارند و اهداف خود را پیگیری می‌کنند. ما به عنوان کشوری انقلابی که خواهان استقلال کشورها هستیم و در حمایت از کشورهای مظلوم همسویی داریم، می‌دانیم ونزوئلا کشوری است که توانسته‌ایم در یکی دو دهه گذشته چه در دوره چاوز و چه در دوره فعلی یعنی دوران ریاست‌جمهوری مادورو، همکاری‌های بسیار مناسبی با آنها داشته‌باشیم؛ لذا در حال حاضر نیز می‌توانیم با این کشور همکاری ۲۰ساله داشته‌باشیم.

آمریکای‌لاتین منابع سرشار و امکانات بسیار خوبی دارد و از این رو به تجربه ما در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی و تولیدی نیاز دارد و ما می‌توانیم آنها را در مسیر مقاومت و استقلال کمک کنیم. ضمن این‌که این کشور بازاری بسیار خوب برای کالاها و محصولات ایرانی خواهدبود. براب نمونه این که آنها از طریق همکاری با ایران توانستند تولیدکننده تراکتور باشند.

اما درباره واکنش‌های احتمالی آمریکا به این رابطه باید گفت این کشور همواره نسبت به حضور ایران در منطقه آمریکای‌لاتین ابراز نگرانی کرده‌است؛ چرا که ایران می‌تواند آنها را در مسیر مقاومت کمک کند. نمونه‌اش کمکی بود که در تحریم بنزین در آنجا انجام دادیم و توانستیم تحریم‌های سوخت را در ونزوئلا بشکنیم و به مردم آنجا یاد دهیم مسیر استقلال، رفاه، امنیت و نجات از استعمار آمریکا مقاومتی است که ایران در آن تجربه بسیار خوبی دارد. بنابراین طبیعی است حضور ما در حیاط‌خلوت آمریکا باعث نگرانی‌اش شود؛ چراکه این کشورها به صورت زنجیروار به سمت استقلال خواهندرفت ، کمااین‌که بولیوی نیز یکی دیگر از این کشورهاست که ما رابطه بسیار خوبی با آنها داریم.

ایران به کشورهای آمریکای‌لاتین برای افزایش ظرفیت‌های داخلی کمک کرده تا بدون وابستگی به آمریکا کشور خود را اداره کنند. این کار بسیار بزرگی است، زیرا ایران نه تنها توانسته در تراز یک قدرت بین‌المللی خود را مطرح کند بلکه گفتمان انقلاب اسلامی را نیز مورد پذیرش قرار داده است. اکنون نیز با توجه به سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران در ماه‌های آینده، مساله منزوی کردن ایران منتفی است و ایران می‌تواند حضور پر قدرت خود را در دورترین نقاط جهان از جمله آمریکای‌لاتین گسترش دهد که این باعث افتخار است و دقیقا این موضوع باعث شده آمریکایی‌ها نتوانند صرفا در منطقه پیرامونی ما متمرکز شوند و به ایران فشار آورند و متوجه باشند این فشار متقابل خواهدبود.
 
ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها