سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.
کد خبر: ۱۳۴۲۸۵۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

سخنگو در ابتدا اعلام کرد که امروز میزبان وزیر خارجه ونزوئلا در تهران هستیم و سپس به موضوع مذاکرات هفته گذشته علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه و انریکه مورا معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرداخت و در این باره گفت: گفتگو‌های پنجشنبه هفته گذشته گفتگو‌های خوب و سازنده‌ای بود. نکاتی که ایران به هماهنگ کننده گفتگو‌ها باید می‌گفت، گفته شد. قطعا موانع به نتیجه نرسیدن گفتگو‌های قبلی مورد رایزنی قرار گیرد… مطمئنم که آقای باقری نکات مورد نظر خود را بیان خواهند کرد.

گفتگو‌ها با عربستان مثبت و در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای بوده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره روند گفتگو‌های ایران و عربستان گفت: گفتگو‌ها با عربستان مثبت بوده و در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای بوده است. تماس‌ها ادامه دارد. همچنین فضای گفتگو‌ها محترمانه و جدی بوده است.

آنچه برخی رسانه‌ها می‌گویند گمانه زنی‌های رسانه‌ای است و در خصوص آن‌ها اظهار نظر نمی‌کنم. خبر سفر هیات سعودی به ایران تایید نمی‌شود.

در خصوص روابط ایران و عربستان باید اجازه دهیم تا گفتگو‌ها به نقطه‌ای برسد که بتوانیم آن را اعلام کنیم. ما هنوز در آن نقطه قرار نداریم.

نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان به صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود

خطیب زاده در پاسخ به سوال تسنیم درباره نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان در تهران گفت: ما چهارشنبه هفته آینده میزبان وزرای خارجه کشور‌های همسایه به صورت حضوری خواهیم بود. انشالله این اجلاس یک روزه را خواهیم داشت و برنامه مفصلی تدارک دیده شده است.

دستور ما در نشست تهران ادامه گفتگو‌هایی است که در دور اول به صورت مجازی برگزار شد. تلاش کشور‌ها کمک به تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروه‌هاست.

موضوع افغانستان یک موضوع ملی است و به صورت ملی پیگیری شده است. وزارت خارجه هم نقش خودش را ایفا خواهد کرد. موقعی هم که آقای طاهرین حضور داشتند موضوع به صورت ملی پیگیری می‌شد.

ما با تمامی طرف‌ها در افغانستان به شمول طالبان در ارتباط هستیم. آنچه مسلم است این است که طالبان مسئولیت تامین امینت را برعهده دارد.

جامعه جهانی باید به بالا گرفتن سطح خشونت‌ها واکنش جدی داشته باشد. ما هم تلاش می‌کنیم که افغانستان وارد چرخه خشونت و ترور نشود. امیدواریم که افغانستان در آینده عاری از خشونت باشد.

از انجام انتخابات در عراق استقبال کردیم و استقبال می‌کنیم

وی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و موضوعات پس از آن گفت: ما از انجام انتخابات در عراق استقبال کردیم و استقبال می‌کنیم. البته آنچه در عراق اتفاق می‌افتد قطعا در سطح داخلی توسط دولت و گروه‌های عراقی پیگیری می‌شود.

پیش شرطی برای مذاکرات وین وجود ندارد هدف اصلی اطمینان از رفع تحریم‌هاست

سخنگو درباره روند مذاکرات هسته‌ای وین هم گفت: پرونده گفتگو‌ها و مذاکرات در وزارت خارجه پیگیری می‌شود. ترکیب جدید اعلام خواهد شد. آقای باقری به بروکسل می‌روند تا درباره موضوعاتی که در تهران گفتگو شد، رایزنی کنند و گفتگو‌ها را ادامه دهند. آنچه الان مد نظر است، روشن شدن چالش‌هایی است که در دور‌های قبلی وجود داشته است.

پیش شرطی وجود ندارد، هدف اصلی اطمینان از رفع تحریم‌هاست و این تنها از طریق گفتگو‌های عملگرا محقق می‌شود. فشار حداکثری که ترامپ علیه ایران اعمال کرد، دولت فعلی هم ادامه می‌دهد. در عمل ما تداوم دیده‌ایم نه تغییر.

هیچ پیش شرطی برای گفتگو‌ها ما تا به حال طرح نکرده‌ایم. آنچه آقای امیرعبداللهیان از نیویورک تا تهران بیان کردند، بیان یک منطق بود که اگر آمریکا به دنبال بازنگری در سیاست‌های خود است باید به صورت عملی آن را نشان دهد، اما اینطور نبوده است و برای ما ملاک عمل است.

نقطه‌ای که در دور ششم گفتگو‌ها بر زمین بود، نقطه اختلافی بود، نه نقطه مصالحه. گفتگو‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. درباره ابعاد و چالش‌ها نظراتی وجود دارد که تصمیم گیری خواهد شد. آنچه در تهران و بروکسل اتفاق می‌افتد می‌تواند کمک موثری به این فرآیند کند.

موضوع رزمایش‌ها در خصوص ناامنی‌هایی است که ریشه در حضور رژیم صهیونیستی دارد

خطیب زاده اینکه رزمایش‌هایی در منطقه و کشور‌های منطقه انجام شود، موضوع طبیعی است به ویژه که به اطلاع کشور‌های همسایه برسد، همانطور که ایران انجام داد. فارغ از این موضوع رزمایش‌ها در خصوص ناامنی‌هایی است که ریشه در حضور رژیم صهیونیستی دارد.

ما هم دوستانه و هم از مجاری مختلف گفته‌ایم که ایران حضور صهیونیست‌ها در کنار مرز‌های خود را تحمل نمی‌کند و در این خصوص با کسی شوخی ندارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها