ایسنا: سید محمد علی حسینی از گفتوگوی قریب الوقوع ایران و آمریکا در عراق به منظور کاهش آلام و درد و رنج مردم عراق حمایت و تقویت دولت نوری مالکی، تقویت و تثبیت امنیت در آن کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۳۴۰۷۸

سید محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی به پرسشها پاسخ داد.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مذاکره با آمریکا گفت: در پی رایزنیهایی که مقامات عراقی داشتند، ایران این موضوع را به طور رسمی مورد توجه قرار داد؛ بنابراین به منظور کاهش آلام و درد و رنج مردم عراق حمایت و تقویت دولت نوری مالکی، تقویت و تثبیت امنیت در آن کشور در بغداد با طرف آمریکایی گفتوگویی خواهیم داشت.
حسینی با بیان این که این موضوع به طور رسمی از طریق سفارت سوئیس در ایران مطرح شده است تاکید کرد: مکان مذاکرات عراق است و زمان و سطح تیم مذاکره کننده تا پایان هفته مشخص خواهد شد.
فیلیپ ولتی، سفیر سوییس و حافظ منافع آمریکا در تهران پیشتر در گفتوگو با ایسنا گفت که پس از بازگشت منوچهر متکی از شرم الشیخ با وی دیدار کرده و پیامهای تهران  واشنگتن را منتقل کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار یک خبرگزاری خارجی مبنی بر این که آیا ایران در نامهای از سفارت سوئیس خواسته است که هرگونه درخواستی دربارهی مذاکره با ایران به طور رسمی مطرح شود اظهار داشت: بله ما به عنوان یک کانال رسمی سفارت سوئیس را میشناسیم و هم در مواضع رسمی خود و هم به سفیر سوئیس در ایران مطرح کردیم که اگر درخواستی دربارهی مذاکره با ایران در خصوص عراق وجود دارد رسما ارایه دهند.
وی در خصوص تشکیل پارلمان دوستی ایران و آمریکا گفت: این پیشنهاد را از طریق مجاری رسمی ارایه دهند تا مسئولین ما بتوانند آن را مورد بررسی قرار دهند.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر این که در شرایط کنونی تا چه حد دیپلماسی پینگ پنگ را مفید میدانید؛ گفت: ما همواره تاکید کردهایم، مجاری رسمی بهترین کانال ارایه طرحها و نظرهای کشورهای مختلف است.
کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا یک روز قبل از افتتاح نمایشگاه «آرزوها و رویاها» بازدید و به خبرنگاران گفته بود: امروز روز خوبی بود، از این آثار هنری این هنرمندان برجسته واقعا لذت بردم. این آثار به خوبی فرهنگ عالی ایران را به نمایش میگذارند؛ فرهنگی که به چندین قرن پیش بر میگردد، اما امروزه به اینجا آورده شده است تا مردم آمریکا بتوانند چهرهای دیگر از ایران را مشاهده کنند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص به تعویق افتادن مذاکرات لاریجانی - سولانا گفت: زمان قطعی برای مذاکرات لاریجانی - سولانا مشخص نکرده بودند و تنها اعلام شده بود که دو هفتهی دیگر این گفتوگوها ازسرگرفته شود. اکنون رایزنیهایی در این خصوص انجام گرفته است و وقتی رایزنیها به نتیجه برسد زمان و مکان آن مشخص خواهد شد.
حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در مذاکرات طرحی که تعلیق در آن نباشد مطرح شده است گفت: تعلیق پذیرفته شده نیست؛ خاویر سولانا و 1+5 کاملا مطلعاند واقعیات موجود در کشور ما در عرصهی هستهیی چیز دیگری است و باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: هر پیشنهادی که بخواهد تعلیق را به عنوان پیش شرط یا در طول مدت آن و یا به عنوان نتیجهی آن مطرح کند از سوی ایران پذیرفتنی نیست.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که چرا در نشست مقدماتی بازنگری در دستور کار ان.پی.تی ایران پس از 6 روز مخالفت با گنجاندن لزوم پایبندی کامل به ان.پی.تی موافقت کرد، آیا این نشانگر عقبنشینی ایران از موضعاش نبود گفت: آنچه که تحت عنوان پایبندی کامل به ان.پی.تی مطرح کردهاند به طور کلی بود؛ تاکید ایران این بود که پایبندی کامل باید به تمام مواد ان.پی.تی با صراحت مورد تاکید قرار گیرد که تلاشهای زیادی را در این خصوص انجام دادیم و نهایتا خواست ایران به تصویب رسید و در دستور کار همان جلسه ثبت گردید.
حسینی تاکید کرد: این عقبنشینی از موضع نبود؛ بلکه به تصویب رساندن موضع قانونی و مستند و منطقی بود که ایران اتخاذ کرد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که با توجه به پایان مهلت 60 روزه قطعنامه 1747 اقدامات ایران برای پیشگیری از صدور قطعنامهی سوم چیست؛ اظهار داشت: همه تلاش ما این بوده است که مانع صدور قطعنامه شویم و روند مذاکرات را فعال کنیم؛ اما اگر طرف مقابل به همین شیوه ادامه دهد تنها روند را پیچیدهتر میکند.
سخنگوی وزارت خارجهی کشورمان در خصوص موضع ایران در برابر صدور احتمالی قطعنامهی سوم علیه کشورمان اظهار داشت: تاکید ما همواره بر این بوده است که راهحل منطقی وجود دارد که مانع از پیچیدهتر شدن مساله میشود و این راهحل منطقی ادامهی مذاکرات در چارچوب قانونی است و به نتایج مورد نظر طرفین میرسد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم مشترک در داخل خاک ایران که از سوی رسانههای غربی مطرح شده است شرط تعلیق نیز آمده است یا خیر؛ اظهار داشت: تشکیل کنسرسیوم بینالمللی در خاک ایران از طریق رسانهها مطرح شده است و البته پیش شرطی را مطرح نکردهاند و هر پیش شرطی از نظر ما به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
حسینی ادامه داد: این ایده در صورتی که محدودیت غیر قانونی برای فعالیتهای هستهیی ایران ایجاد نکند و حقوق ملت ما را ضایع نکند میتواند مورد بررسی قرار گیرد و اگر 1+5 طرحی مورد نظرشان است بهتر است از مراجع رسمی آن را ارایه دهند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که با توجه به گرایش جدی کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیهی خلیج فارس به دستیابی به انرژی هستهیی و این که پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم هستهیی از سوی ایران بوده است، آیا کشورمان راهبردی ندارد که این کنسرسیوم را با همکاری کشورهای خلیج فارس تشکیل دهد؛ گفت: دعوت رییسجمهور کشورمان برای تشکیل کنسرسیوم یک دعوت عام بود، به عنوان یک اقدام حسن نیت و اعتمادساز توسط مقام رسمی کشور اگر کشورها طرحی مورد نظرشان است به طور رسمی مطرح کنند تا مورد بررسی قرار یرد.
وی در خصوص وضعیت 5 دیپلمات ربوده شده کشورمان در اربیل عراق و دیدار آنها با خانوادههایشان در بغداد گفت: 5 مامور کنسولی ما در محل سرکنسولی ایران در اربیل مستقر بودند و به شکل قانونی و با موافقت دولت عراق کار میکردند که مورد هجوم نیروهای آمریکایی واقع شدند. از آن زمان تاکنون سه ماه گذشته است و علیرغم تلاشهای مسئولین ایرانی و عراقی هنوز آمریکاییها با دسترسی کنسولی موافقت نکردهاند. آنها وعدهای را به صلیب سرخ برای دیدار خانوادههای این افراد با آنها در بغداد دادهاند که هنوز تاریخ قطعی آن را اعلام نکردهاند.
وی ادامه داد: پیگیریها هم چنان ادامه دارد و کمیتهای تشکیل شده است و مجموعهی خسارتهای وارده به ساختمان کنسولگری و اسناد و مدارکی که آنجا بوده است و فشارهای وارد شده بر آنها و خانوادههای آنها را و همچنین نقض متعدد کنوانسیونها و قوانین بینالمللی را مورد بررسی قرار میدهد.
حسینی اظهار داشت: این افراد و ساختمان کنسولی کشورمان در اربیل مطابق مقررات و کنوانسیونهای بینالمللی مسئول بودهاند؛ ولی ماموران آمریکایی همهی اینها را نقض کردهاند ما از طریق سازمانهای بینالمللی این موضوع را پیگیری کرده و درخواست ثبت آن را کردیم و از شورای امنیت نیز درخواست کردیم که به موضوع رسیدگی کند. همچنین در گفت و گوهای متکی و دبیرکل سازمان ملل نیز این موضوع مورد تاکید قرار گرفت.
حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که زمان زیادی از ربوده شدن دیپلماتهای کشورمان در اربیل عراق میگذرد، آیا این نشانگر دیپلماسی کند ما در این خصوص نیست؛ گفت: ما به لحاظ دیپلماتیک و استفاده از مجاری رسمی آنچه را که وجود دارد مورد توجه قرار دادیم و از همهی ظرفیتها استفاده کردیم؛ با مسئولین عراقی در سطوح مختلف در این باره صحبت شده است و آنها ابراز خوشبینی کردهاند که گشایشهایی دارد حاصل میشود. آقای متکی نیز در گفتوگوهایشان با مسوولین عراقی بر این نکته تاکید کردهاند و هر ساعتی که از دستگیری این افراد میگذرد پرونده نیروهای آمریکایی را سنگینتر میکند.
وی در خصوص ادعای آمریکاییها مبنی بر این که دیپلماتهای ربوده شده کشورمان در اربیل 7 نفر بودهاند نه 5 نفر گفت: هویت این دو نفر برای ما مشخص نیست آنها دیپلمات نیستند و از صلیب سرخ نیز خواستهایم که هویت آنها را مشخص کند.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر امروز احمدینژاد، رییسجمهور کشورمان به امارات و عمان که بنا به دعوت روسای این دو کشور صورت گرفته است گفت: سفر به امارات اولین سفر در این سطح پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است و سفر به هر دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است .
وی ادامه داد: آخرین تحولات روابط دو جانبه و مسایل منطقهیی همکاریهای اقتصادی، افزایش مبادلات تجاری و همکاریهای فرهنگی در این سفر مورد بحث و گفتوگو قرار خواهد گرفت.
حسینی تصریح کرد: قطعا آثار این سفر شتاب بیشتری را به روند همکاریهای منطقهیی خواهد بخشید.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که سفر رییسجمهور کشورمان به کشورهای خلیج فارس چند روز پس از سفر دیک چنی، معاون بوش به منطقه صورت گرفته است و هدف از این سفر ایجاد جبهه جدید علیه ایران عنوان شده است. آیا سفر آقای احمدینژاد نیز با هدف مشابهی صورت میگیرد؛ گفت: این سفر از قبل تعیین شده بود و اهداف آن توسعه و گسترش همکاریهای دوجانبه و منطقهیی بود. سفر دیک چنی به منطقه چنانچه بوش و خود ایشان اشاره داشتهاند نوعی سردرگمی را در سیاستمداران آمریکایی نشان میدهد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با کشورها بر اساس دیدگاههای اصولی خود تنظیم میکند و آنچه که آمریکا دنبال میکند بحران سازی و ایجاد رعب و وحشت و بیثباتی در منطقه است که به شدت مخالف آن هستیم.
حسینی تاکید کرد: اظهارات ضد و نقیضی که در مدت زمان کوتاهی از سوی مسئولین آمریکایی مطرح میشود نشانگر عدم تصمیمگیری واحد در میان آنهاست.
حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا ایران تلاش میکند یک اتحاد نظامی با کشورهای آسیای خلیج فارس ایجاد کند؛ گفت: آنچه ما همواره مورد تاکید قرار دادیم همکاریهای منطقهیی با کشورهای حوزهی خلیج فارس است.
حسینی در خصوص تغییر نام مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و حذف واژهی انقلاب از آن گفت: چون این مجلس در زمان حاکمیت رژیم صدام ایجاد شد و هدف آن سرنگونی صدام بود حال که به هدف خود رسیدهاند لزومی ندارد که به این نام باشند و لذا تغییر نام دادند و سیاستهایی هم که اتخاذ خواهند کرد براساس گرایشات، اصول و مبانی است که به آن معتقد هستند.
حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که با وجود این که سه ماه از دستگیری خبرنگار بیبیسی در غزه میگذرد ایران در این خصوص اعلام موضع نکرده است دلیل آن چیست؛ اظهار داشت: ما اساسا عملیات ربایش و عملیات مشابه با آن توسط هر کسی که بخواهد صورت گیرد را نپذیرفته و آن را رد میکنیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که شما گفتید که اساسا عملیات ربایش و عملیات مشابه با آن را نپذیرفته و رد میکنید و آیا این موضوع میتواند دربارهی دو سرباز اسراییلی که در دست حزبالله اسیر هستند نیز باشد؛ اظهار داشت: عملیات ربایش با جنگی که میان دو کشور یا دو ارتش وجود دارد متفاوت است.
حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که با تغییر در رهبری حزب کارگر انگلیس آیا تغییری در روابط ایران و انگلیس ایجاد خواهد شد، گفت: ما سطح روابطمان را با کشورها براساس مواضع سیاسی و عملکردهایی که از سوی مسوولین آن کشور مشاهده میکنیم تنظیم مینماییم.
وی در خصوص ادعای مقامات آمریکایی دربارهی همکاری ایران با شبکه القاعده گفت: همه به وضوح نحوه شکلگیری القاعده را میدانند و کسانی که طرح تاسیس آن را دادند و در عمل از آن حمایت کردند و رابطهیی که در پنهان و آشکار با آن داشتند برای دیگران آشکار است و این مساله اساسا صحت ندارد و کذب محض است.
سخنگوی وزارت خارجه با ابراز تاسف از فراخوانده شدن سفیر یمن در کشورمان به صنعا گفت: مسوولین یمنی و مقامات حزبی و دولتی این کشور اظهارات غیرمسوولانهیی را مطرح کردند؛ چرا که مشاوره و رایزنی با سفیر هر کشور حق طبیعی آن دولت است و مرتبط ساختن موضوع داخلی یمن با جمهوری اسلامی ایران مایع تعجب و تاسف ما است.
وی به سفر اخیر منوچهر متکی، وزیر امور خارجهی کشورمان به کشورهای اسکاندیناوی از جمله سه کشور نروژ ، سوئد و دانمارک اشاره کرد که در پی سفرهای مسوولین عالی رتبهی این سه کشور به ایران صورت گرفته بود و اظهار داشت: غریب به سه دهه سفری در چنین سطحی به سوئد نداشتیم و در این سفر راهبرد جدید اقتصادی ایران در تعامل با این کشورها مبنی بر متوازن ساختن مناسبات اقتصادی، تجاری با تاکید بر بهرهگیری از ظرفیتهای اقتصادی کشورها مورد تاکید قرار گرفت و مسایل منطقهیی، لبنان، فلسطین و عراق و مسایل بینالمللی از جمله مساله حقوق بشر، مبارزه با تروریسم، خلع سلاح و مساله هستهیی کشورمان مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این راستا ایران تشکیل گروه حماس و خلع سلاح هستهیی را مطرح کرد که مورد توجه طرف سوئدی قرار گرفت. همچنین دیدارهایی با ایرانیان مقیم نروژ، سوئد و دانمارک نیز انجام شد که در موقعیت خوبی به سر میبردند.
وی در خصوص وضعیت هاله اسفندیاری گفت: این فرد تابعیت ایران را دارد و طبیعی است که اگر نکتهای در این خصوص باشد توسط مسوولین ذیصلاح حقوقی باید مورد بررسی قرار گیرد. چنانچه در خصوص همه اتباع ایرانی این گونه عمل میشود.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اقدامات ایران دربارهی تیراندازی اخیر نیروهای انگلیسی به سوی سرکنسولگری کشورمان در بصره گفت: در خصوص این تیراندازی اعلام شد که این تیراندازیها به موتورسواری بود است که از خیابان مقابل سرکنسولگری ما عبور میکرده است که برخی از تیرها به ساختمان کنسولگری اصابت کرده است؛ ما این موضوع را پیگیری میکنیم و مسوولیت آن را متوجه انگلیس میدانیم.
حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که در ایام سالگرد شهادت 2 دیپلمات ایرانی در لندن در سال 1359 هستیم. ایران برای پیگیری این موضوع علیرغم مسوولیت انگلیس برای حفظ جان دیپلماتهای مقیم آن کشور چه اقداماتی انجام داده است؛ اظهار داشت: کمیتهای متشکل از مسوولین دادگستری و وزارت خارجه تشکیل شده است و فعالیتهایی را دربارهی برآورد خسارتهایی که در این خصوص وارد شده است و مسایلی که در این باره به وجود آمده است و همچنین غرامتهایی را که باید به دولت انگلیس بپردازد در دست پیگیری قرار داده است و همچنین درخواست کردهایم یک نفر مجرمی را که از عملیات تروریستی که در آن زمان در آن کشور اتفاق افتاد باز مانده است به ایران تحویل داده شود تا براساس قوانین ایران به وضعیت او رسیدگی شود.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که با اخراج آوارگان افغانی از ایران اتهامات نژادی مثل افغانستیزی و غیره دربارهی ایران مطرح میشود؛ آیا روند موجود را قابل مدیریت بهتر میدانید اظهار داشت: اتباع افغانی که در ایران حضور دارند سه دسته هستند؛ گروهی که دارای مجوز بوده و با روادید قانونی وارد کشور شدهاند؛ گروهی که بر اثر بحرانهای افغانستان به عنوان آواره وارد کشور ما شدند و با همین نام برای آنها کارت صادر شد و سوم کسانی که بدون مجوز، غیرقانونی و بدون روادید وارد شدهاند و اشتغالشان نیز غیر قانونی است.
وی ادامه داد: این طرح دربارهی گروه سوم است که غیر قانونی در کشور حضور دارند و تنها دربارهی افغانیها نیست؛ بلکه دربارهی تمام اتباع کشورهای بیگانه است که به صورت غیرقانونی وارد شدهاند و یا اقامت غیر قانونی دارند.
حسینی اظهار داشت: این طرح قبلا نیز مطرح شد؛ ولی به خاطر مسایل انسانی به تعویق افتاد ولی اکنون به آرامی دنبال میشود و با دولت افغانستان نیز صحبت شده است و از آنها خواستهایم که امنیت مرز میان دو کشور را تقویت کنند تا این روند به صورت آرام و برنامهریزی شده پیگیری شود.
وی در خصوص اخباری مبنی بر حضور مقتدی صدر در ایران گفت: به این خبرها خیلی توجه نکنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها