جام‌جم از نمایشگاه «جان جانان» گزارش می‌دهد

نمایش جلوه‌های دفاع‌مقدس در فضای مجازی

باغ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده که از هفته دفاع‌مقدس تا دهه فجر و برخی از آنها تا سال آینده ادامه خواهد داشت

تهران، میزبان ۸۰۰ نمایشگاه کتاب دفاع‌مقدس

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، این هفته شلوغ‌تر از همیشه بود و اخبار بیشتری از آن مخابره شد.
کد خبر: ۱۳۴۰۶۲۵
از افتتاح موزه «در لباس سربازی» که به روایت رهبر انقلاب از جنگ تحمیلی اختصاص دارد تا حالا که ۸۰۰ نمایشگاه کتاب دفاع‌مقدس توسط این موزه با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ۸۰۰ نقطه از شهر تهران برگزار شده و قرار است تا چند ماه آینده ادامه داشته باشد.
قرار است اقدامات باغ‌موزه دفاع‌مقدس ادامه داشته باشد و طرح‌های متعدد آن در شش ماهه دوم امسال و نیز سال آینده برقرار خواهد‌ بود.
صبح دیروز در یک نشست خبری، برخی اقدامات باغ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، از جمله برگزاری نمایشگاه‌های کتاب حوزه دفاع‌مقدس که با نام «به یاد من باش» بر پا شده‌ است، تشریح شدند؛ علی‌اصغر جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس و امیر شهریار امینیان، مدیرعامل مجمع ناشران دفاع‌مقدس جزئیات برپایی این نمایشگاه را برای اهالی رسانه توضیح دادند و نیز از اتفاقات دیگری خبر دادند که در باغ موزه دفاع‌مقدس در دست انجام است و به‌زودی جزئیات این اقدامات به اطلاع مردم خواهد رسید.
تهران، میزبان ۸۰۰ نمایشگاه کتاب دفاع‌مقدس
یک تیر و دو نشان
باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس دست در دست مجمع ناشران دفاع‌مقدس و موزه انقلاب اسلامی، نمایشگاه‌هایی در ۸۰۰ نقطه شهر تهران برگزار می‌کنند. مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس گفته ناشران حاضر در این نمایشگاه‌ها عمدتا فعالیت‌های تولیدی سه سال گذشته را عرضه می‌کنند. تاکنون ۴۴۴۵ عنوان کتاب توسط ۷۰۰ ناشر دفاع‌مقدس در سراسر کشور به چاپ رسیده است.
بر اساس اظهارات علی‌اصغر جعفری در پنج سال گذشته کتاب‌های حوزه دفاع‌مقدس در مقایسه با کل کتاب‌های منتشر شده در کشور از ۱۱/۵ در صد به ۱۹/۵ درصد رسیده است. در این مدت از آثار مربوط به دفاع‌مقدس به‌ خصوص آنها که در قالب رمان بوده، استقبال قابل‌ توجهی صورت گرفته و در نتیجه برگزاری نمایشگاه‌ها یک تیر است و دو نشان، چون مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌ مقدس معتقد است برگزاری این نمایشگاه‌ها هم به ترویج فرهنگ دفاع‌مقدس و هم به ناشران کمک می‌کند.
جعفری وعده داده نمایشگاه‌های کتاب دفاع‌مقدس تا دهه فجر برگزار شده و تا آن زمان هر روز چند نمایشگاه کتاب افتتاح شود. همچنین او از احتمال برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در سراسر ایران در سال آینده هم خبر داد.
امیرشهریار امینیان، مدیرعامل مجمع ناشران دفاع‌مقدس درباره کتاب‌های ارائه‌ شده در این ۸۰۰ نمایشگاه توضیح داد: این نمایشگاه‌ها در مراکز فرهنگی، اجتماعی و مذهبی تهران شامل مساجد، فرهنگسراها، مترو و بوستان‌ها برپا می‌شود.
هر نمایشگاه شامل ۲۵۰ عنوان از کتاب‌های برگزیده دفاع‌ مقدس است که طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ منتشر شده ‌است. در مرحله نخست، آثار بیش از ۷۰ ناشر دفاع‌مقدس بنا به موقعیت مکانی نمایشگاه با ۲۵ تا ۳۰درصد تخفیف عرضه می‌شوند و در ادامه تعداد ناشران شرکت‌کننده افزایش پیدا خواهد کرد.
قرار است این نمایشگاه طی ماه‌های آینده، به‌روزرسانی شوند؛ چراکه بر اساس توضیحات امینیان در مناسبت‌های مختلف، ناشران و کتاب‌ها تغییر خواهند کرد. یعنی ناشران به تناسب رویدادهای مختلف در تقویم، در کنار کتاب‌های دفاع‌مقدسی، کتاب‌های مناسبتی نیز ارائه خواهند داد.
مدیرعامل مجمع ناشران دفاع‌مقدس امیدوار است سایر نهادهای فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌های حاکمیتی از این نمایشگاه‌ها حمایت کنند. به گفته امینیان، این حرکت آغاز برنامه‌های مجمع در دوره جدید است؛ برنامه‌هایی که از ابعاد آموزشی، ترویجی و زیرساختی همه‌جانبه‌ای برخوردار است و برای ارتقای کیفی آثار، تولید صدبرابری و نهضت ترجمه قرار دارد. او در این باره گفت: این حرکت آغازگر برنامه‌های مجمع در دوره جدید است و برنامه‌هایی با موضوعات آموزشی، ترویجی و زیرساختی، ارتقای کیفی آثار، تولید صدبرابری و نهضت ترجمه مدنظر ما قرار گرفته است. تاکنون ۳۸۸ عنوان کتاب دفاع‌مقدس به ۱۵زبان دنیا ترجمه شده و برای حضور در عرصه بین‌الملل برنامه‌های جامعی داریم که متعاقبا اعلام خواهد شد.
امینیان از این موضوع هم خبر داد که قرار است مجمع ناشران دفاع‌مقدس به‌ عنوان شتاب‌دهنده و تسهیلگر فعالیت ناشران این حوزه، زمینه‌های دسترسی به آثار دفاع‌مقدس را در سراسر کشور افزایش دهد.

به‌ علاوه چند اقدام دیگر
باغ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های کتاب اقدامات دیگری داشته یا خواهد داشت که در نشست دیروز به آنها اشاره شد. برخی از این اقدامات به شرح زیر هستند:
*قرار است در روزهای آینده ۱۰۰ عنوان کتاب تازه را رونمایی کند و همچنین سامانه جامع کتابخانه‌های دفاع‌مقدس کشور نیز رونمایی می‌شود.
*طی شش ماه گذشته تمام کتابخانه‌های دفاع‌ مقدس کشور به سامانه جامع کتابخانه موزه لینک شده‌اند و این ارتباط در آینده با مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع‌ مقدس نیز برقرار خواهد شد.
*در حال حاضر کتابخانه تخصصی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس ۲۸ هزار عنوان کتاب را در خود جای داده است.
*مدیریت باغ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برای حمایت مالی، علمی و اسنادی از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکتری با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس ابراز آمادگی کرده است. در این خصوص ۳۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری آماده چاپ به صورت کتاب است و علاقه‌مندان می‌توانند از این فرصت برای دریافت امکان کسر از خدمت نیز بهره بگیرند.
*همچنین انتشارات موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتشارات «سرو» تغییر نام پیدا کرده است.
*برنامه «سه‌شنبه‌های کتاب» که به دلیل شیوع ویروس کرونا معطل مانده بود، هفته آینده از سر گرفته خواهد شد و هر هفته به رونمایی و نقد و بررسی یکی از آثار دفاع‌ مقدس با حضور مولف اختصاص خواهد داشت.
*در آینده موزه آماده میزبانی برنامه‌های فرهنگی هنری را خواهد داشت.
*قرار است اپلیکیشن کتابخانه این موزه تا یک ماه آینده در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.
*تولید کتاب‌های صوتی از تازه‌ترین برنامه‌های موزه است و به‌زودی کتاب‌های صوتی نیز در این موزه رونمایی خواهد شد.
*تربیت نیروی انسانی و برگزاری کارگاه داستان‌نویسی برای حوزه دفاع‌ مقدس هم از دیگر برنامه‌های موزه است که به این منظور، دوره‌های یک سال و نیمه برگزار می‌شود و نوقلم‌های دوره‌های پیشین توانسته‌اند ۱۰رمان درباره دفاع‌ مقدس بنویسند. به زودی آثار این نویسندگان نیز رونمایی خواهد شد.
*ترجمه آثار دفاع‌مقدس به سایر زبان‌های دنیا یکی از اقدامات باغ موزه و مجمع ناشران دفاع‌مقدس است که در کشورهای شبه‌قاره به نتیجه رسیده، در آمریکای لاتین و اروپا نیز توسعه پیدا خواهد کرد.
*سامانه «سجا» با بارگذاری ۱۰ میلیون سند مربوط به دفاع‌ مقدس به‌زودی در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه دفاع‌ مقدس خواهد بود. برخی از این اسناد به‌تازگی از حالت محرمانه خارج شده‌اند.
*مقدمات آموزش موزه‌داری به صورت آکادمیک فراهم شده است. رشته‌های مرتبط با موزه‌داری در مقاطع کاردانی و کارشناسی با همکاری دانشگاه علمی کاربردی شهرداری تهران در باغ موزه دفاع‌ مقدس ایجاد خواهد شد.
*به‌ زودی کلنگ مرکز توسعه همایش‌های بین‌المللی موزه که شامل کارگاه‌ها و سالن‌های آموزشی است، به زمین خواهد خورد.
*خیران حوزه ایثار با مطالبه باغ موزه انقلاب اسلامی و حوزه دفاع‌ مقدس راه‌اندازی شده است.
*عملیات اجرایی احداث موزه بین‌المللی استکبارستیزی در صحرای طبس با حضور معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس و رئیس موزه انقلاب اسلامی و استاندار خراسان جنوبی آغاز شد. این پروژه در عرصه‌ای به مساحت ۱۰هکتار و در بخش‌های خدماتی، گالری، اداری و محوطه‌سازی اجرا می‌شود. بخش خدماتی مجموعه برای اجرا و تکمیل به آستان قدس رضوی سپرده می‌شود و بخش اداری نیز طی بازه زمانی سه سال به بهره‌برداری خواهد رسید. موزه بین‌المللی استکبارستیزی در صحرای طبس شامل موزه فضای بسته، موزه فضای باز و مجتمع بین‌راهی است.
 
آذر مهاجر - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها