مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد گفت: زنده گیری و نگهداری از سگ های بلاصاحب در خرم آباد اجرا می شود.
کد خبر: ۱۳۳۹۸۲۷
زنده گیری و نگهداری از سگ های بلاصاحب در خرم آبادبه گزارش جام جم انلاین لرستان: جولان سگ‌ها در محله‌های مختلف علاوه بر به خطر انداختن سلامت افراد باعث به وجود آمدن وحشت کودکان و شهروندان شده بود . با وجود این سگ‌ها در محله ها، نه جرات بیرون آمدن از منزل در آخر شب را داریم و نه کودکانمان می‌توانند در کوچه بازی کنند.

جولان سگ‌های بلاصاحب در ساعات پایانی شب و اوایل صبح در خیابان‌ها و معابر شهر به معضلی تبدیل شده و مردم از مسئولان می‌خواهند که چاره ای برای این موضوع بیندیشند.

در این راستا سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد در طرحی با کمک پیمانکار اقدام به زنده گیری و جمع آوری سگ های بلاصاحب در سطح شهر خرم آباد نموده است و در این راستا سگ های نر عقیم سازی می شوند و در صورت وجود سگ های بیمار با امکان انتقال و سرایت بیماری، با روش مرگ با ترحم از بین می روند.
 
علت حضور سگ ها در سطح شهر
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد به علت حضور سگ های بدون صاحب در شهر اشاره و عنوان کرد: علت عمده حضور سگ‌های  بلاصاحب در سطح شهر وجود پسماند غذايي است كه توسط شهروندان در جاهاي نامناسبي رها مي شوند.

مهرداد سیاهپور ادامه داد: لذا حيوان گرسنه براي زنده ماندن و به ‌منظور تأمین غذا به داخل شهر هجوم آورده و عدم رعايت مسائل مربوط به پسماند غذايي  زمینه را برای حضور سگ‌های بلاصاحب فراهم می‌کند.
 
وظیفه شهرداری در قبال جمع آوری حیوانات بدون صاحب و دفع حیوانات مریض
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد گفت: بيشتر  مردم به وجود سگ هاي بي صاحب  در شهر معترض هستند و بر اساس مفاد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار انسانی و حیوانی و جمع‌آوری حیوانات بدون صاحب و دفع حیوانات مریض و مزاحم جزو وظایف شهرداری‌ها است که در این زمینه اقدامات جدی صورت خواهد گرفت.
 
مهرداد سیاهپور افزود: مهم ترین وظیفه شهرداری تأمین امنیت شهروندان است لذا در این راستا اقدام به جمع‌آوری سگها و عقیم سازی آنها می کنیم.
 
وی بیان کرد: بر اساس دستور العمل صادر شده، بحث اتلاف در میان نیست بلکه بحث جمع آوری و عقیم سازی و همچنین ایجاد مکان مناسب برای این سگ‌ها و کمپ نگهداری  مطرح است.
 
محل نگهداری سگ ها

سیاهپور بیان کرد: به همین منظور در 13 کیلومتری شهر خرم آباد محلی برای نگهداری از سگ های بلاصاحب در نظر گرفته شده است که ظرفیتی بالغ بر نگهداری از 1000 سگ را دارد.

 وی ادامه داد: با توجه به افزایش تعداد سگھای بلاصاحب و مزاحمت ھای این حیوانات برای شهروندان و ایجاد آلودگی ھای محیطی در سطح شهر و همچنین درخواست های مکرر شهروندان در خصوص برطرف نمودن این مشکل، طرح ضربتی جمع آوری این سگها در دستور کار حوزه مدیریت پسماند شهرداری قرار گرفته است و به سرعت در حال اجرا است.
 
فعالیت شبانه روزی دو اکیپ

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد اظهار کرد: این سازمان دو اکیپ دارد که به صورت شبانه روزی اقدام به جمع آوری و زنده گیری سگ های بلاصاحب می کند.
 
اقدامات سازمان بعد از جمع آوری

وی ادامه داد: این سگ ها بعد از جمع آوری، واکسیناسیون می شوند و عقیم سازی سگ های نر نیز صورت می گیرد و سپس در محلی که در نظر گرفته شده است نگهداری می شوند. در صورتی که بیماري سگ قابل انتقال و مسري یا لاعلاج است، به شیوه مرگ با ترحم، با همکاری دامپزشکی کشته می شود.
 
وی گفت: در طی 2 ماه بالغ بر 450 قلاده سگ از سطح شهر خرم آباد جمع آوری و زنده گیری شده است.
 
 
استفاده از سگ های مفید

سیاهپور بیان کرد: برخی  از اين سگ هاي بلاصاحب  مفيد هستند و با توجه به وجود گلخانه ها ، باغات، زمین های کشاورزی و شرکت های صنعتی مختلف در اطراف  خرم آباد  بايد اين مهم را در نظر گرفت كه سگهاي  مفید و غیرمفید را تفکیک کنیم.

وی ادامه داد: در نهایت سگ‌های غیرمفید را عقیم‌سازی یا رهاسازی کرده و یا با روشهایی که در شیوه‌نامه‌های رسمی و تائید شده هم آورده شده آن‌ها را مدیریت کرده و البته به اين مساله توجه زيادي مي شود كه به چه نحوی سگ‌ها کنترل شود و به هر صورت جمعیت آن‌ها آسیب‌رسان نباشد.
 
 
سیاهپور از شهروندان خواست با معرفی محل تجمع این حیوانات با این سازمان همکاری لازم را داشته باشند تا با اجرای مداوم این طرح بتوانیم محیط شھر را در مقابل شیوع بیماری ھای قابل انتقال از سگ به انسان ایمن نموده و بستر لازم جهت سلامتی شھروندان را فراهم نماییم.
 
فاطمه حافظی- جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها